Vraag
Reacties
Joelbos1987
Level 1

Nieuwbouwwoning: kabels en meer

Ik wil volgende week in onze nieuwbouw woning utp en coax kabels gaan trekken. Iemand tips voor goed spul? Wat dat betreft ben ik een leek.

Bedankt alvast.
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
12 Reacties 12
Bert
Level 21
T.E.A.M.
https://community.ziggo.nl/achter-de-schermen-149/tips-van-de-monteurs-verhuizen-17604

En: https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wel-of-niet-versterken-19768
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Ook hier staat e.e.a. aan recente info:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wel-of-niet-versterken-19768

Kijk anders ook eens op de site van Hirschmann. http://www.hirschmann-multimedia.nl/
0 Kudos
kzin
Level 3
Let er bij de UTP kabels op dat ze volledig van koper zijn, en geen CCA. Dat is aluminium kabel, met een dun koperlaagje. Ze zijn goedkoper, maar van mindere kwaliteit.
Hoe herken je een slechte kabel

Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar op tweakers heeft men het over het gebruik van een glijmiddel als je de kabel door buizen moet trekken.

Als je zelf stekkertjes aan UTP kabels gaat zetten: Het is prima te doen, maar koop een paar extra stekkertjes voor als het fout gaat (of om te oefenen).
Het ziet er uiteraard het mooiste uit als alle UTP kabels eindigen in een contactdoos, net (iets als dit)
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Wat betreft een krimptang, koop een goede metalen stevige, grofweg meer dan € 17,00, er zijn tangen die niet goed aandrukken en je direct of later storingen gaat ondervinden.
Er zijn ook goede kabel testers voor niet te hoge kosten € 9,95.
0 Kudos
DennyW
Level 17
De limieten van coax worden steeds verder opgezocht / opgerekt. Alleen goede kwaliteit coax en aansluitmateriaal is niet meer goed genoeg. Ook bij het afmonteren zijn er een paar dingetjes om in acht te nemen.

1. Raak bij het afstrippen en monteren het blote koper niet aan met je (blote) handen / vingers; de vetten, zuren (of zijn het zouten?) die op de huid zitten vreten op de wat langere duur in op het koper. De kwaliteit van de verbinding gaat “ongemerkt” heel langzaam achteruit.

2. Ook de kracht waarmee de schroefjes aangedraaid worden van de midden kern moet niet overdreven worden; koper is weliswaar een zacht metaal, maar als dit mechanische bewerkt wordt (buigen, uitkloppen en derg.) verandert de structuur en wordt het harder en brozer. Voeg daar dan jarenlange rek en krimp van temperatuurswisselingentjes aan toe, dan is er kans op kleine breukjes. Gaat wellicht allemaal geleidelijk, maar je zoekt je een ongeluk als je de fout wil vinden.

3. De eigenschappen van een coax-kabel worden mede bepaalt door de afstand tussen de kern en buitenmantel. Die mag onder geen beding wijzigen. Daarom ook geen scherpe bocht / hoeken buigen (maximale buigradius wordt door fabrikant op gegeven) en zeker oppassen dat er een knik in komt (ook niet voor heel even).

Zoals kzin al aangaf: met paar opbouw-contactdozen (voor de UPT-kabels) in de meterkast kan je een "poor mans" switch panel maken.

Gebruik nooit afwasmiddel als glijmiddel. Dit droogt in en als er later opnieuw een kabel door zo’n buis getrokken moet worden heb je een zeer groot probleem. Zelf heb ik goede ervaring met talksteenpoeder (baby-poeder kan ook maar ….)
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Joelbos1987
Mocht je geen ervaring hebben met zelf kabels maken en wandcontactdozen aan te sluiten, raad ik je dit ten stelligste af.
Ik heb heel wat training moeten volgen, soorten UTP kabels, de verschillende stekkers, kriptangen en testers, ook al lijken ze op elkaar, er zijn veel interne verschillen en kwaliteiten en vaak het moeten oefenen voor er bijna altijd een goede kabel met stekkers werd gemaakt met goede wanddoos aansluitingen.
Toen ik dit beroepsmatig uitvoerde met mijn bedrijf heb ik in veel kantoren en in veel huizen allerlei problemen opgelost door stekkers opnieuw aan te krimpen en wanddozen opnieuw aan te sluiten.

Vandaar vrijwel altijd mijn eerste vraag op dit forum, loop je stekkers en kabels na, want hier zit 85% van de problemen in.
Ik adviseer niet in je eigen huis te gaan oefenen met deze materie, het is een vak.
0 Kudos
Ruud Sma
Level 1
Coax van hirschmann nemen. Netwerk kabel(s) Cat 7.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Cat 7 is wel wat aan de hoge kant voor een huisinstallatie. Dat is niet per se nodig.
0 Kudos
Ruud Sma
Level 1
Willem-A wrote:
Cat 7 is wel wat aan de hoge kant voor een huisinstallatie. Dat is niet per se nodig.
Sommige kabels zijn ruim 30 meter lang, dus voor Cat7 gekozen.
Willem-A
Level 1
Dag Ruud,

dat maakt het e.e.a. duidelijk. Maar niet iedereen zal deze afstanden moeten overbruggen, dus is Cat 7 doorgaans iets te veel van het goede.
0 Kudos
Ruud Sma
Level 1
Willem-A wrote:
Dag Ruud,

dat maakt het e.e.a. duidelijk. Maar niet iedereen zal deze afstanden moeten overbruggen, dus is Cat 7 doorgaans iets te veel van het goede.

Cat7 werd me sowieso geadviseerd i.v.m. het storende 4G netwerk.
Dan maar gelijk goed doen dacht ik. En het werkt prima.
bschroeder
Level 7
Voor de coax zoals al gezegd Hirschmann, kabel koka9 eca (de opvolger van ts) met de bijbehorende connectoren (QFC5, Kokwi/Koswi5) & wanddozen

Voor het netwerk zou ik cat 6 nemen, voor thuisgebruik lijkt me dat in de nabije toekomst meer dan genoeg (10Gbit over 'kortere' afstanden, tot 55 meter); ik zie deze kabel de laatste tijd vaak op tweakers.net langskomen:
https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-belden-cat-6-doos-100-meter.html
ook hier weer bijbehorende cat6 wanddozen*/patchpanel (in de meterkast) gebruiken, bij voorkeur geen stekkers knijpen op (stugge) installatiekabel.

* de meeste schakelmateriaal lijnen hebben een (dubbele) netwerk aansluiting in het assortiment, dan past het mooi bij de rest van je schakelaars/stopcontacten
0 Kudos