A&M

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Nieuw modem ter vervanging Ubee EVW3200

Beste community leden,

 

De laatste weken heb ik veel problemen met mijn internetverbinding die regelmatig uitvalt, zowel bedraad als Wifi. Vaak helpt het om het modemrouter te herstarten na paar minuten van de stroom af geweest te zijn echter Wifi blijft dan vaak toch een probleem. In de huidige situatie met 2 mensen die continue thuiswerken is dat vaak lastig.

 

Mijn vraag is kan ik een nieuw modem ontvangen want mijn huidige modem (Ubee EVW3200) staat al 10 jaar in huis?

 

Het aansluitmateriaal is allemaal enkele maanden geleden vervangen door Hirschmann KOKA 9 kabels, tevens is er ook al een POA-1 splitter geïnstalleerd door Ziggo monteur.

 

Alvast bedankt

39 Reacties 39
A&M
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Beste @Marijn- @tobiastheebe 

 

De monteur is vandaag langs geweest, zie in de bijlage de nieuwe netwerk status na bezoek van de monteur. Kunnen jullie hier nog een keer naar kijken wat de huidige status is?

 

Monteur heeft de Hirschmann GHV930 signaalversterker uitgeschakeld i.v.m. te hoog signaal wat binnenkomt (geen verdere versterking nodig) aangezien er maar 1 TV staat aangesloten momenteel. Tevens heeft ie de Hirschmann F-connector coax splitter gereduceerd tot 1 aansluiting (voorheen 6 voor iedere ruimte in huis een CAI aansluiting) voor deze enkele TV.

 

Daarnaast heeft ie een nieuwe verbindingskabel gelegd van het AOP naar de Connect Box en een demper voor -10db op de kabel naar de Connext Box gezet. Tenslotte heeft ie een melding gemaakt voor het onderhoud aan de straatkast maar dat kon nog wel even duren voordat dat zou worden opgelost.

 

Als ik het goed heb begrepen heeft was hoge frequentie signaal wel goed maar het lage frequentie signaal bijna 2x zo hoog als zou moeten (was bij meting 19.5?). 

 

Hopelijk heeft eea verbetering gebracht

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het signaal is, dankzij de 10 dB attenuator, nu op prima niveau. Wat nog niet goed is, is de grote hoeveelheid ruis op het signaal (correctable RS errors). Hier was op 25-7 ook sprake van en heeft waarschijnlijk te maken met het onderhoud dat Ziggo nog moet uitvoeren aan de straatkast.

 

Uit eigen interesse, zou je een foto willen maken van de attenuator die de monteur geplaatst of het type hiervan willen vermelden? Deze lijkt namelijk niet voor een hogere upstream te zorgen, wat zeer ideaal is.

A&M
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe @Marijn- 

 

Goed om te horen, hierbij de foto's van den attenuator. Hopelijk laat het onderhoud aan de straatkast niet al te lang op zich wachten. Voorlopig even kijken hoe het gaat de komende periode, bedankt voor jullie hulp en input.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Top, dank voor de foto's!

 

Prima om het voorlopig in de gaten te houden. Na het onderhoud kun je hier nogmaals de DS/US-gegevens plaatsen, dan loop ik deze nogmaals na om te controleren of de overmatige ruis niet meer aanwezig is.

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@A&M Dank je wel voor de update! Als ik nu het signaal bekijk is de signaalsterkte gelukkig een stuk opgeknapt door die attenuator, maar ik zie net als @tobiastheebe nog wel consistent (lichte) ruis. Laten we het inderdaad even in de gaten gaan houden, mocht je geen problemen ervaren kunnen we het onderhoud afwachten, mocht je tegen zaken aanlopen moeten we er verder mee aan de slag. We horen graag je bevindingen als je het een tijdje hebt kunnen proberen 🙂 

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

Hi @A&M hoe staat het er nu voor? 🙂 Heb je nog problemen ervaren of gaat het nu goed? 

A&M
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Marijn- Hi Marijn, over het algemeen gaat het goed maar het Wifi heeft wel enkele keren per dag een heel korte onderbreking. Ik merk het vaak alleen doordat de tablet een bericht geeft in groen dat ie weer online is. Ik moet nog even testen of dit het Ziggo modem SSID is of dat het de TP-Link powerline is met een andere SSID. Het nieuwe modem met demper lijkt ook een een heilzame invloed te hebben op het TV signaal maar da's weer een ander verhaal. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

waar heb je de demper aangesloten ? kun je eens foto’s maken van hoe het nu is aangesloten 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

@anoniemforum Had toevallig zelf al om foto's gevraagd, zie dit bericht. Op 28-7 was er nog veel ruis te zien in de downstream (RS errors en lage MER).

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@A&M Ik heb even wat voor je omgezet, ik ben benieuwd of je nu nog de kleine uitvalletjes gaat opmerken. 

De monteur zag trouwens dat het signaal nog wel wat hoog binnenkwam ondanks dat hij de versterker er tussenweg had gehaald. Mocht wat ik heb aangepast niet helpen dan moeten we dat even goed onder de loep nemen. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

ah ja prima

had het over het hoofd gezien

het lijkt mijn sterk dat een demper die op

de f-connector van de connectbox zit invloed heeft op de tv signaal 

 

denk dat de oorzaak het te sterk binnen komende signaal is zoals @Marijn-  al aangaf

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

Hi @A&M, we hebben al een poosje niet van je gehoord! Heb je nog problemen ervaren of gaat het nu goed? 🙂 

A&M
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi @Marijn- , ik was even druk met andere dingen 😉 maar we ervaren nog steeds met enige regelmaat dat het WIFI signaal er opeens uit valt en zich daarna weliswaar meteen weer hersteld maar goed je merkt wel een onderbreking.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zou je nogmaals de DS/US-gegevens willen plaatsen? Op 28-7 was er een grote hoeveelheid ruis op het signaal zichtbaar. Is jou bekend of er al onderhoud is uitgevoerd aan/bij de straatkast?

A&M
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi @tobiastheebe , hierbij de DS/US data per vandaag. Voor zover mij bekend is er (nog) geen onderhoud gedaan aan/bij de straatkast.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het signaal is sterk verbeterd t.o.v. 28-7, ik vermoed dat er wel onderhoud buitenshuis is gedaan. Er is nog een lichte ruis zichtbaar, maar dit mag niet voor uitval zorgen. Gezien de uptime van het modem is er recentelijk geen uitval geweest van de internetverbinding.

 

Zou je als laatste de inhoud van het tabblad 'Netwerk historie' willen plaatsen?

A&M
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe kan ik deze data delen op de site zonder issues?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In dit gedeelte van de log is niets vreemds te zien.

 

Merk je uitval van WiFi op een specifiek apparaat of op alle apparaten tegelijk? Gebruik je naast de Connect Box nog andere (WiFi-)apparatuur zoals een access point ('booster')?

 

Je kunt deze instellingen nog toepassen op de Connect Box, dit kan verbeterde stabiliteit opleveren.

A&M
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe  Ok goed om te horen, we werken bedraad thuis dus dat gaat goed maar WIFI op de tablets geeft wel uitval. Ik heb nog een een TP-Link 9610 kit powerline maar die heeft een aparte SSID en die geeft geen issues, alleen uitval als je rechtstreeks met de SSID van de Connect Box bent verbonden.

 

Ik heb de instellingen bekeken en aangepast dus dat gaan we ook even in de gaten houden

 

Bedankt

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

Hi @A&M, heeft het veranderen van de instellingen effect gehad? 🙂 

Uitgelicht topic