1
Vraag
2
Reacties
lbakker

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Nieuw modem ontvangen, staat deze standaard in bridge mode?

Hallo,

 

Vandaag heb ik een nieuw modem, connectbox, ontvangen ter vervanging van mijn oude UbeeEVW320B modem.

Op zich zit ik hier totaal niet op te wachten omdat alles nu al jaren heel goed functioneert en mijn ervaring met Ziggo icm met veranderingen niet heel goed is.

 

Vraag 1:

Mijn huidige modem staat in bridge mode met daar achter mijn eigen UniFi router, switch en AP's verdeeld door het huis. Staat het nieuwe modem al meteen in bridge mode of moet ik dit eerst aanvragen?

 

Vraag 2:

Hoe lang duurt het na het aanvragen voordat het nieuwe modem in bridge mode gezet is, en kan ik dit aanvragen terwijl het nieuwe modem nog niet aangesloten is?

 

Vraag 3:

Ik lees over de nieuwe Connectbox die ik ontvangen heb veel negatieve berichten en vooral icm game consoles, zijn deze problemen inmiddels opgelost of staat mij ook veel connectiviteits problemen te wachten?

 

Vraag 4:

Stel ik sluit het nieuwe modem aan en ik loop tegen connectiviteits problemen doordat dit modem bijvoorbeeld nog niet in bridge mode staat of doordat het gamen niet meer naar behoren werkt, kan ik dan weer het oude modem terug plaatsen of zal die dan niet meer functioneren?

 

Veel vragen zoals jullie kunnen zien maar voor mijn werk ben ik afhankelijk van de internetverbinding en dus ben weet ik graag vooraf of ik problemen kan verwachten.

 

Alvast bedankt.

39 Reacties 39
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Wel of geen eRouter maakt inderdaad geen verschil.

 

Mijn UBC1318ZG is in bridge mode zowel op 192.168.100.1 als 192.168.178.1 bereikbaar, ik gebruik zelf ook 192.168.1.0/24 als LAN-subnet. Het Compal SmartWifi modem dat ik hiervoor gebruikte, was ook op 192.168.100.1 bereikbaar in bridge mode.

lbakker
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe 

Helaas werkt het hier niet.

Wat voor informatie leveren de downstream/upstream-gegevens?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Waardevolle informatie over de signaalsterkte en -kwaliteit.

lbakker
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Is het nu verstandig om het modem te vervangen of beter eerst afwachten tot de TRAS-1000 vervangen is?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De EVM3200 wordt over twee weken gedeactiveerd, in de tussentijd kun je een monteursafspraak laten inplannen voor het vervangen van het AOP.

 

Het SmartWifi modem komt wel online via de TRAS-1000, maar mogelijk met een niet-optimale downstream.

redflag

Level 7
  • 189Posts
  • 9Oplossingen
  • 28Likes

Hallo,

In het fupc gebied kun je bridge mode zelf doen, via de instelling van de connectbox.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

@redflag Dat is in steeds minder gevallen mogelijk. Ziggo is bezig om boot files met Ziggo-configuratie uit te rollen naar CMTS's in voormalig UPC-gebied en noemt dit project 'Prime Time'.

 

Nadat het modem na een automatische reset vanuit het CMTS (docsDevResetNow) een boot file met Ziggo-configuratie ontvangt, is zelf bridge mode (de)activeren niet meer mogelijk.

 

Circa 10 dagen geleden zag ik deze wijziging ingaan op het SmartWifi modem van familie. Eerder was de pagina 'Router status' nog beschikbaar in de webinterface, na de reset niet meer. Ook was het IP-adres gewijzigd (laatste twee octetten) en ging docsDevMaxCpe van 3 naar 2.

 

Overigens weet ik niet of TS in fUPC of fZiggo woont. Volgens mij werden Ubee-modems destijds in fZiggo toegestuurd en Technicolor-modems in fUPC.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Een buurvrouw van me heeft een keer een Technicolor modem gehad in fZiggo. Dit ter info. In het begin zal die scheiding er wel geweest zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Vermoedelijk ontving jouw buurvrouw een TC7210? Volgens mij was de TC7200 exclusief voor UPC, deze ontving ik toen ik internetklant van UPC werd in 2013. In 2014 ben ik verhuisd naar fZiggo, toen ontving ik een EPC3928AD.

 

Ik beheer momenteel twee modems in fUPC: een TC7200 en een Compal SmartWifi modem. Die laatste heeft in 2020 een EPC3925 vervangen die waarschijnlijk sinds 2012 of 2013 in gebruik was. De TC7200 is vermoedelijk al een jaar of 10 in gebruik maar werkt nog goed, deze wordt vrijwel alleen voor telefonie gebruikt.

 

Einde off-topic van mijn kant. 🙂

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@tobiastheebe  Je hebt gelijk het was een TC7210. einde offtopic ook van mij.

lbakker
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

De nieuwe connect box in geplaatst en werkt in bridge mode, nu kan ik ook inloggen op het moden en de up/down-stream gegevens bekijken.

Hier zijn ze, is dit zoals het hoord?

 

 

lbakker_0-1649765249345.pnglbakker_1-1649765283197.pnglbakker_2-1649765321106.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Er is ruis aanwezig in zowel de downstream (uncorrectable errors) als upstream (afwijkende frequenties).

 

Mijn advies blijft om het verouderde AOP (TRAS-1000) te laten vervangen door een monteur.

lbakker
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

tnx, ik ga bellen met Ziggo en proberen om een monteur hiervoor langs te laten komen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Indien gewenst kan ik het topic ook onder de aandacht brengen bij de moderators zodat een van hen een monteursafspraak kan inplannen. Dat gaat waarschijnlijk sneller en gemakkelijker dan via de klantenservice.

lbakker
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dat zou helemaal geweldig zijn, bedankt alvast.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De moderators zijn inmiddels op de hoogte, naar verwachting laat een van hen vandaag of morgen een reactie achter in dit topic.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Een afspraak staat gepland @lbakker 😉 Komende vrijdag 15 april tussen 8.00 en 13.00 uur komt de monteur langs. Ik hoop dat dit past. Zo niet, dan wijzig je de afspraak eenvoudig vanuit je Mijn Ziggo account.


Een mooie dag verder!

lbakker
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

top, bedankt @Erik S 

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hoe is het bezoek gegaan @lbakker? Alles in orde nu? 🙂

lbakker
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Erik S , de monteur is langs geweest en heeft de TRAS-1000 vervangen. 

Ik haal nu de maximale up en download snelheid van mijn abonnement zowel bedraad als via wifi, ik ben dus tevreden. 👍

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic