Vraag
Reacties
Oplossing
MichielB1
Level 4

Nieuw modem onderweg, kan de-activatie huidige modem wat uitgesteld worden?

Goedenavond,

Ik vernam dat er een nieuw modem onderweg is naar ons huis en dat de huidige wordt gedeactiveerd over ongeveer 2 weken. Punt is dat ik het eigenlijk zelf moet installeren maar ivm werk op zijn vroegst 5 april pas weer thuis ben.

Is het mogelijk de deactivatie van het huidige modem wat uit te stellen?  Zodat ik de wissel zelf kan doen en voorkomen dat ze thuis niet zonder of half werkend internet/netwerk komen te zitten.

Huidige modem staat in bridge, met daarachter een eigen router. 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
29 Reacties 29
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Soms heeft de status-LED inderdaad een gele of groene tint i.p.v. zuiver wit.

Nadat bridge mode wordt geactiveerd door Ziggo, ontvangt het modem vanuit het CMTS een reset-opdracht (docsDevResetNow) en komt daarna online met de nieuwe boot file.

Het AOP (btv 1 IEC-NL), de eerste splitter (POA-01-B) en de modemkabel zien er prima uit. Ik weet niet wat er gek zou zijn aan deze installatie, dit is hoe het standaard opgeleverd wordt, al wordt er sinds een aantal maanden een TRISZ-DG300 als AOP geplaatst. Een 'tekort aan kapjes of doosjes' zegt mij niet direct iets.

De opdraaistekkers op de TV-splitter (VFC 2104) zijn niet de beste kwaliteit. Een monteur kan deze vervangen door compressiestekkers die voor beter intern contact zorgen en beter afgeschermd zijn. De VFC 2104 is licht verouderd en zou ik vervangen door een ESX-02. Er kan ook nog aansluitmateriaal elders in huis zijn dat verbeterd kan worden.

Als test kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten, opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream/upstream-gegevens plaatsen.

0 Kudos
MichielB1
Level 4
Topicstarter

Wat betreft de kapjes; het is lijkt dat dit kapje niet op deze wanddoos hoort, zie kleurverschil, en ze passen niet op elkaar/sluiten niet op elkaar aan zoals je zou verwachten dat het zou moeten doen. Het lijkt in ieder geval niet op iets wat echt als set bij elkaar hoort.   De monteur zei dat hij het zo in elkaar moest zetten bij gebrek aan 1 van beide. Het opbouwdoosje wat op de wand zit is het doosje waar UMU-01 destijds mee is geleverd.

De huidige splitter is voor het gebruikte frequentiegebied (474MHz?) prima lijkt me, en de demping zelfs minder dan diegene die je als alternatief aangeeft. Maar zal hem vervangen zodat ook deze Ziggo/Kabelkeur heeft.

Voor de opschroef F-connectoren kan ik wel eens kijken voor wat anders. Mogelijk dat die inderdaad iets beter contact maken op de afscherming. Vind het ook weer wat om voor 3 connectoren een monteur te laten komen.

Verder is er in huis geen ander aansluitmateriaal in huis, alle gebruikte connectoren zijn HF-dichte connectoren van Hirschmann. (Ben zelf zendamateur en redelijk thuis op coax en radiogebied) Is de afscherming van de coax 12 tussen splitter en woonkamer aansluitdoos nog goed genoeg i.v.m. 4G e.d.? Had deze nog niet vervangen omdat deze door kruipruimte of mantelbuis loopt.

MichielB1_2-1649517564992.png

Verzoek tot bridge modus is inmiddels uitgevoerd. Nu inderdaad een donkergroene led i.p.v. licht geel/groen. Dat is mooi!

Geen dubbel NAT meer, het lokale IP van de Connectbox is er nu tussenuit.

MichielB1_3-1649518122074.png

En publieke IP adres nu rechtstreeks op de WAN zijde van de router:

MichielB1_1-1649517077109.png

Signaalwaarde nogmaals bekijken lukt nu niet meer omdat de modem in bridge staat en niet meer bereikbaar is op 192.168.178.1, of is hier een andere truc voor?

MR_CHIP
Level 19

als het modem in bridge staat zou 192.168.100.1 moeten werken

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik begrijp nu wat je bedoelt, de huidige opbouwdoos is inderdaad niet ontworpen voor de btv 1 IEC-NL maar voor het AOP waarop de UMU-1006 geplaatst was, dit was een TRAS-1000 of DIO-01. Bij familie van mij werd in 2020 op mijn aanvraag een btv 1 IEC-NL in de meterkast geplaatst, waarbij ook de bestaande opbouwdoos werd gebruikt. Tegenwoordig wordt de TRISZ-DG300 als meterkast-AOP geplaatst, deze heeft een veel kleiner formaat en heeft geen losse opbouwdoos.

De VFC 2104 voldoet voor TV inderdaad nog ruimschoots. Uiteraard kun je ook zelf nieuwe F-stekkers plaatsen. Andere optie is een tweede POA-01-B plaatsen op de eerste POA en de F-stekkers vervangen door IEC-stekkers. Zelf geef ik de voorkeur aan stekkers waarin je de kern kunt vastschroeven, zoals de Hirschmann-stekker waarvan je een foto plaatste, of deze van Technetix. Voor kwalitatief goede (F-)krimp- of compressiestekkers is vrij duur gereedschap nodig, daarom noemde ik de monteur.

Of de C12-kabel voldoende is afgeschermd kan ik vanaf hier niet inschatten. Als deze dubbel afgeschermd is (zoals KOKA 799) dan zou deze moeten voldoen. Nog beter is KOKA 9 TS (drievoudig afgeschermd).

Ik zie dat bridge mode inderdaad is gelukt. In bridge mode is het modem op 192.168.100.1 bereikbaar.

0 Kudos
MichielB1
Level 4
Topicstarter

Dat lukt inderdaad, bedankt!

0 Kudos
MichielB1
Level 4
Topicstarter

Ik zal tzt de coax 12 wel proberen te vervangen als ie makkelijk wil schuiven door de mantelbuis. Coax 12 is al heel oud, waarschijnlijk al van nieuwbouw en niet 3x afgeschermd. Een krimptang voor F-connectoren heeft een vriend van me mogelijk wel, anders heeft Hirschman ook nog andere mooie F connectoren die je zonder tang kan monteren.

Na bijna 24 uur online in bridge mode ziet het er zo uit:

Voor RS nog wel wat fouten, maar erna niet, dat is wel goed zo zeker?

MichielB1_0-1649581020722.png

En af en toe zie ik deze critical error terugkomen in het log:

MichielB1_1-1649581222149.png

Bedankt voor de hulp/info zover!

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

een kleine hoeveel t3 fouten is acceptable/normaal

fouten voor rs zijn ok daar hoef je niet druk om te maken

eigenlijk mogen de fouten na rs er niet zijn/bijna niet oplopen

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dit ziet er inderdaad prima uit. Is het modem nu direct op het AOP aangesloten?

De MER (SNR) is hoog, zeker voor een SmartWifi modem. De correctable errors zijn minimaal en er zijn geen uncorrectable errors aanwezig. Uncorrectable errors zouden 0 moeten zijn, maar kunnen wel tijdelijk oplopen bij bijvoorbeeld werkzaamheden. T3 timeouts zorgen in beperkte aantallen niet voor problemen, zelf hanteer ik enkele per dag als acceptabele grens.

0 Kudos
MichielB1
Level 4
Topicstarter

Ik heb niks veranderd aan de aansluiting. Zowel de tv coax als modem is aangesloten op het AOP.

Sind het modem in bridge staat lijken de speedtesten wel consistenter, en nu wel elke keer goede snelheden. Lijkt erop dat de dubbel NAT situatie af en toe voor vertraging zorgde.

De snelheid op mijn Iphone (wifi) lijkt consistent 307mbit  / 30mbit, perfect dus. Ook zie ik geen haperingen meer in de speedtesten, loopt nu netjes in een keer door.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik vroeg of het modem direct op het AOP was aangesloten, omdat ik de eerder aanwezige (uncorrectable) RS errors niet meer terugzie. Mogelijk waren die nog afkomstig van de installatie van het modem.

Fijn om te lezen dat de snelheid en stabiliteit naar behoren zijn.