Goedenavond,
Ik vernam dat er een nieuw modem onderweg is naar ons huis en dat de huidige wordt gedeactiveerd over ongeveer 2 weken. Punt is dat ik het eigenlijk zelf moet installeren maar ivm werk op zijn vroegst 5 april pas weer thuis ben.
Is het mogelijk de deactivatie van het huidige modem wat uit te stellen? Zodat ik de wissel zelf kan doen en voorkomen dat ze thuis niet zonder of half werkend internet/netwerk komen te zitten.
Huidige modem staat in bridge, met daarachter een eigen router.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hallo @MichielB1 , helaas is ons systeem zo ingericht dat deze er vanuit gaat dat de gebruikers de modem binnen 2 weken wel kunnen installeren. Wanneer exact dit nieuwe modem wordt geactiveerd, daar hebben wij ook geen inzage in.
Mocht je nog niet thuis zijn zodra je nieuwe modem geactiveerd wordt, wees dan gerust. We kunnen op afstand je huidige (oude) modem tijdelijk weer heractiveren. Let er wel op dat met de tijd dit type modem niet meer optimaal zal werken. Dus voor de toekomst is het wel van belang dat je de nieuwe modem gaat gebruiken.
Het goede nieuws is (wat @MR_CHIP ook aangeeft) is dat je nieuwe modem de instellingen overneemt van je huidige modem. Dus de nieuwe zal na installatie ook in brdige staan.
We hebben de afgelopen tijd vele oude modems omgeruild voor nieuwe exemplaren. Dit was een erg groot project. Het was helaas niet mogelijk om met elke individuele klant hierover persoonlijk contact op te nemen. Dat zou een te tijdrovende klus zijn geweest. Bij 99 van de 100 klanten was dit namelijk geen probleem. Maar bij jou is er even wat maatwerk nodig. En daar helpen wij je graag mee.
Dus mocht je nieuwe modem te vroeg geactiveerd worden, trek dan aan de bel.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Voor zover ik weet kan de deactivatie van het oude modem niet worden uitgesteld, dit is namelijk een geautomatiseerd proces.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan kijken wat mogelijk is en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.
Okay, dankjewel. Thuis is inmiddels het nieuwe modem ontvangen.
Je zou het nieuwe modem ook vanavond of morgen kunnen installeren.
Ik denk dat je de OP niet goed hebt gelezen 😉
Ach, waarschijnlijk iets te zwaar getafeld. Het nieuwe modem ontvangen zette me op het verkeerde been.😉
Ik denk ook dat het geautomatiseerde activeringsproces niet kan worden uitgesteld. Ik ben zo'n methode nog niet eerder tegengekomen op de community.
Maar wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Zorgen dat je niet zonder wifi komt te zitten is een belangrijke. Dit automatische proces kan inderdaad niet gestopt worden. Na ontvangst wordt na 14 dagen deze registratie omgezet.
Mocht het installeren echt niet tijdig lukken, kunnen we het nog wel administratief terugdraaien. Binnen 1-2 uur is dat dan teruggedraaid. Dit lukt hier zo snel omdat beide type modems geschikt zijn voor jouw abonnement. Om dit te herstellen als het modem niets meer doet? Dan is het beste kanaal bellen (1200/0900-1884) of de chat (www.ziggo.nl/chatten)
De wijziging kunnen we natuurlijk ook al eerder in gang zetten, dit zodat je niet rond 4/5 april op hete kolen hoeft te zitten.
Geef maar aan wat voor jou het beste en rustigste is 🙂
Hoi Jos, hoe moet ik dat dan zien als je de wijziging eerder in gang zet? Dat het oude modem werkzaam blijft en ik dan moet bellen als ik thuis ben om het nieuwe modem weer actief te laten maken?
Gr. Michiel
Klopt @MichielB1 we kunnen dit voor je in gang zetten, nadeel is dat je dan even zonder internet zit. We maken dan eerst het nieuwe actief en zetten daarna adimistratief de oude weer terug waardoor het signaal ook weer werkt.
Echter, misschien is het makkelijker (en een stuk sneller) voor het thuisfront om de kabels van het oude modem 1 op 1 over te zetten naar het nieuwe. De modem doet de installatie namelijk helemaal zelf. Je hoeft hier niks voor te doen.
Maar natuurlijk is de keus aan jou, we helpen je graag 🙂
Als ik eerlijk ben vind ik het toesturen van een modem en vervolgens 2 weken later de andere uitschakelen geen handige manier. Er zijn meer mensen zoals ik, maar dan zonder familie thuis die voor lange periode van huis zijn en via vpn gebruik maken van het thuis netwerk, die worden dus zomaar afgesloten en kunnen nergens meer bij?
In mijn geval, mijn modem staat in bridge, als ik nu thuis het andere modem laat aansluiten staat deze niet in bridge, we hebben dan te maken met een dubbel NAT situatie wat onwenselijk is, hoeft niet direct voorproblemen te zorgen, maar toch.
Verder was ik erachter dat als het huidige modem opnieuw opstart, dat hij ondanks dat hij in bridge staat kortstondig online komt op de WAN poort van mijn router met een intern ip adres in de range 192.168.1.xxx. Het gevolg is dat mijn router dit ziet als ip conflict omdat zowel het interne als externe ip op dat moment even in dezelfde range zit. Om dit conflict op te lossen veranderd de router de range van mijn interne netwerk. Gevolg hiervan is dat alle apparaten in mijn netwerk met een vaste ip offline gaan/niet meer bereikbaar zijn.
heb nog geen tijd gehad om dit op te lossen door de ip range van mijn interne netwerk te veranderen zodat dit conflict niet voorkomt. Kan dit uiteindelijk wel weer oplossen door via Teamviewer een pc thuis over te nemen en vervolgens in te loggen in de router en de ip range weer terug te zetten op 192.168.1.xxx.
Dus voor welke optie ik ook ga, in alle gevallen ontstaat er een situatie dat er iets onwenselijks gebeurd met mogelijke gevolgen voor de continuïteit van het netwerk thuis. Vandaar dat ik de manier hoe Ziggo dit doet met na 2 weken klakkeloos je modem onbruikbaar maken ook raar. Er wordt totaal geen rekening gehouden met het feit dat mensen lang van huis kunnen zijn.
Kunnen jullie de datum/tijd van de beoogde uitschakeling zien in het systeem? Ik hoop 5 april in de avond thuis te komen.
Zo niet dan neig ik naar voortijdig de administratieve handeling te doen, en dan moet ik remote de interne range van mijn netwerk/router weer goed zetten ivm het kortstondige ip conflict wat het interne netwerk overhoop gooit.
een nieuw geleverd modem neemt de bootfile over van het oude dus als de oude in bridge stond hoort dat bij de nieuwe ook zo te zijn
Hallo @MichielB1 , helaas is ons systeem zo ingericht dat deze er vanuit gaat dat de gebruikers de modem binnen 2 weken wel kunnen installeren. Wanneer exact dit nieuwe modem wordt geactiveerd, daar hebben wij ook geen inzage in.
Mocht je nog niet thuis zijn zodra je nieuwe modem geactiveerd wordt, wees dan gerust. We kunnen op afstand je huidige (oude) modem tijdelijk weer heractiveren. Let er wel op dat met de tijd dit type modem niet meer optimaal zal werken. Dus voor de toekomst is het wel van belang dat je de nieuwe modem gaat gebruiken.
Het goede nieuws is (wat @MR_CHIP ook aangeeft) is dat je nieuwe modem de instellingen overneemt van je huidige modem. Dus de nieuwe zal na installatie ook in brdige staan.
We hebben de afgelopen tijd vele oude modems omgeruild voor nieuwe exemplaren. Dit was een erg groot project. Het was helaas niet mogelijk om met elke individuele klant hierover persoonlijk contact op te nemen. Dat zou een te tijdrovende klus zijn geweest. Bij 99 van de 100 klanten was dit namelijk geen probleem. Maar bij jou is er even wat maatwerk nodig. En daar helpen wij je graag mee.
Dus mocht je nieuwe modem te vroeg geactiveerd worden, trek dan aan de bel.
Bedankt. Ik denk dat ik zaterdag ga proberen het modem thuis om te wisselen, dan heb ik even wat ruimer de tijd. Praat ze er via een 4G videogesprek wel doorheen.
Ben benieuwd of het nieuwe modem bij opstarten ook kortstondig een 192.168.1.xxx adres uitgeeft. Hopelijk niet, dan hoef ik niet via TeamViewer thuis een pc over te nemen om de range van het interne lan weer goed te zetten vanwege het ip conflict.
Mooi dat het modem meteen in bridge komt, dan staat dat ook meteen goed.
Blijft het wel ipv4 ? Volgens mij heb ik ipv6 uitgezet in mijn router.
@MichielB1 Jazeker, je modem blijft een IPV4 adres aanhouden! Hou ons vooral op de hoogte, wij hopen op goed nieuws.
Modem gewisseld mbv een WhatsApp videoverbinding voor het geven van instructies. Alles weer online. Onderste led groen, staat dus in bridgemode.
Bedankt allen!
Goedemiddag,
Ben weer thuis nadat mijn familie het nieuwe modem heeft geïnstalleerd met hulp op afstand van mij.
Aangezien de prestaties minder zijn dan voorheen en erg wisselend zijn (net 4 mbit in een downloadtest, en upload vaak schokkerig) ben ik verder gaan kijken.
Het lijkt erop dat het modem niet het oude profiel heeft overgenomen zoals eerder vermeld en dus niet in bridge staat zoals voorheen:
1. De wifi is actief
2. DHCP op Connectbox staat aan, kan op de switchpoorten andere apparaten aansluiten, die krijgen gewoon werkend internet.
3. Het WAN ip op mijn router is geen publiek IP maar een intern IP adres gekregen van DHCP Connectbox, ik zou een extern/publiek IP adres moeten zien op de WAN kant van mijn router.
4. Als ik een tracert naar 1.1.1.1 doe zie ik eerst mijn eigen router ip, daarna het Connectbox ip 192.168.178.1
wat inhoud dat we volgens mij een dubbel NAT situatie hebben, niet wenselijk.
5,. Kan op 192.168.178.1 inloggen op Connectbox wat normaal in bridge mode niet mogelijk is toch?
Voor zover ik kan zien staat de connectbox dus gewoon in modem/router mode, en niet in bridge mode.
Gekke is wel dat de onderste Led op Connectbox permanent groen brand wat zou moeten betekenen dat modem in bridge staat.....
Kan iemand controleren of de boel wel in bridge staat?
Verder onderstaand ter controle nog even de signaal status ter controle. Zie wel wat errors, fouten voor/na RS.
Alvast dank voor de hulp!
Gezien je een EVM3200 gebruikte (welke niet beschikt over een eRouter en dus geen router/bridge mode kent) had ik wel verwacht dat het SmartWifi modem in router mode online zou komen. Het is wel vreemd dat de status-LED groen oplicht, deze zou in router mode wit moeten zijn. Bridge mode kun je via dit formulier aanvragen, het kan ook in dit topic door een van de moderators worden opgepakt.
Verder is er ruis aanwezig in de downstream, dus het is ook verstandig om de coaxinstallatie even na te lopen: zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Goedemiddag,
Ja, ledje lijkt echt groen, weliswaar vrij licht van kleur. Kan hem nog een keer opnieuw opstarten, mogelijk staat hij wel geprogrammeerd als in bridge maar is de mode pas actief na een herstart. Dat zal ik sowieso even doen.
AOP is vorig jaar door monteur vervangen omdat we problemen hadden met laden van verschillende dingen. Achteraf bleek dit veroorzaakt door een DNS probleem door een bug in de router firmware. (Netgear Orbi) Is met een latere firmware upgrade goed gekomen.
Zie hieronder foto van de AOP. Ziet er wat gek uit, maar de monteur zei dat jullie vorig jaar een tekort aan kapjes of doosjes hadden en dat hij het daarom zo moest opbouwen, de oude situatie met de UMU-01 zag er netter uit. Maar goed, de AOP is wel nieuw.
Na de AOP een splitter, 1 uitgang naar 1 tv boven, andere uitgang naar aansluiting in de woonkamer, daarop ook 1 tv. Alle kabel is met Kabelkeur en/of afgeschermd voor 4G etc. Alle gebruikte connectoren zijn HF dicht.
Aansluiting woonkamer is Braun BVT-01, deze zou aan de juiste standaarden moeten voldoen.
Alleen het stuk coax tussen splitter en aansluiting in woonkamer is Coax 12, heb daar tot op heden nog geen problemen van gezien.
Ik zie nu bij het opnieuw opstarten dat de onderste led nog een donkerdere kleur groen kan hebben dan de kleur die ik zag. Hij lijkt nu meer lichtgroen/geel.
Houd waarschijnlijk in dat ie toch volledig in routermode stond.
Ik zal het formulier invullen voor omschakelen naar bridge mode.
Dan blijft alleen de mogelijke signaal issue nog open.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.