FS25

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Nieuw modem / kan LAN-IP niet wijzigen

Hallo, onlangs een nieuw modem van Ziggo ontvangen en dit in gebruik genomen. Alles werkt prima, alleen kan het LAN-IP-adres (incl. bijbehorende DHCP) niet wijzigen. Standaard/huidig = 192.168.178.1 en gewenst/nieuw = 192.168.254.1.

 

Het aanpassen van dit 3de octet lijkt in eerste instantie te lukken (o.b.v. 'invoerveld'), maar na het opslaan van deze wijziging volgt de foutmelding: Het start IP-adres dat je hebt gekozen, kan niet gebruikt worden. Oftewel, mislukt.

 

I.v.m. diverse andere aanwezige netwerk-componenten is het wenselijk dat ik het LAN-IP alsnog kan wijzigen in 192.168.254.1, hetgeen via me de reguliere Ziggo-support niet lukt. Graag hulp, bij voorbaat dank!

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb zojuist de moderators ingelicht.

Bekijk in context

FS25
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Werkt nu, 3octect kan aangepast worden, super bedankt! Nog 1 vraag ter afsluiting: als het Ziggo-modem (om welke reden dan ook) een keer teruggezet moet worden naar de fabrieksinstellingen: moet deze aanpassingen (via een mod) dan weer opnieuw worden geregeld? Of blijft deze behouden of dan automatisch doorgevoerd? 

Bekijk in context

20 Reacties 20
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Een Ziggo moderator kan het modem en andere configuratie geven / laten geven, waardoor je 3e octet kunt wijzigen.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Zo is het mij gelukt (inclusief de foutmelding):

 - 3e octet aanpassen in 254

 - 4e octet aanpassen in bijvoorbeeld 100

 - Aantal apparaten aanpassen in bijvoorbeeld 100

 

Lukt het niet, dan nog een keer proberen met andere waarde voor 4e octet. 

MrGaribaldi

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb dus ook net een nieuw modem binnen en aangesloten, en ondervind dus ook net dat het niet mogelijk is om bv. aan te passen naar 10.10.10.x. Ik weet niet welke slimmerd dit heeft bedacht of goed gekeurd bij de invoering hiervan, maar ik vind het een beetje klantje pesten. Ik heb dus een aantal apparaten ( net als genoeg andere mensen) die een vast IP adres op het netwerk hebben. Kunnen wij gaan lopen pielen terwijl het met een paar nummertjes intypen gefixt had kunnen zijn. En bedankt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@MrGaribaldi Meer dan wijzigen van het 3e octet zit er voorlopig niet in, heb ik begrepen.

Een Ziggo modem is een standaard voor 95% van de klanten, met voldoende mogelijkheden voor die 95%.

 

Dan blijft er over, je modem in bridge en een eigen router erachter die de mogelijkheden heeft die je wenst of als je in oud-Ziggo woont een eigen modem/router.

Oud-UPC kan binnen afzienbare tijd het eigen modem gaan gebruiken.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @FS35. Welkom hier! 

 

Zoals Bert al aangeeft, ik kan de configuratie in je modem aan laten passen zodat je het 3e octet kunt wijzigen.  Wil je dit? Vul dan even je postcode en huisnummer in je profiel in, zodat ik je gegevens erbij kan pakken :-). 

FS25
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Lycke Hallo Lycke, super bedankt voor je reactie. Graag zie ik de voorgestelde oplossing geïmplementeerd en heb postcode/huisnummer zojuist toegevoegd aan mijn profiel. Gaat de rest vanzelf? (en zoja, wanneer)? Nogmaals dank voor de behulpzaamheid!

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Top, gevonden! Ik heb het verzoek meteen ingediend. Nu de vraag hoe verder; ik zet dit door naar een specifieke collega die dit voor je aanpast. Ik weet alleen niet zeker of hij er nog is. Zo niet, dan zal het waarschijnlijk na het weekend worden. 

Extra onhandig; ik heb na vandaag een weekje vrij. Dus als hij mij een berichtje terug stuurt dat het gedaan is, zal ik dit de komende dagen ook niet zien. 

Mijn advies dus; kijk vanavond even of het nu wel lukt. Zo niet, zal het maandag in de loop van de dag waarschijnlijk wel zo zijn. Als het maandag aan het eind van de middag nog niet lukt, doe dan hier nog even een berichtje. Dan wordt het opgepakt door een collega :-). Goed weekend! 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Zou je dit voor mij dan ook kunnen doen. Vandaag nieuw modem aangesloten en mij lukt het ook niet maar wel zeer gewenst😉

FS25
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Zojuist nogmaals getest, aanpassen (3de octect) lukt nog niet. In het verlengde van advies ( @Lycke 😞 hierbij dus nog ff dit berichtje. Wederom bij voorbaat dank!

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@FS25 

heb je voor de zekerheid al het modem opnieuw opgestart normaal hoort dat automatisch te gebeuren, maar misschien help dit wat 🙂

FS25
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo, modem zojuist gereboot, echter maakt geen verschil. Kan LAN-IP niet aanpassen, nog steeds zelfde foutmelding. Evt. nog (andere) suggesties? Bij voorbaat dank!

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dan moet een mod hier opniew naar kijken

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@FS25 Balen dat het nog niet lukt om de DHCP Range aan  te passen. Ik heb het direct even doorgegeven aan een van onze specialsten zodat dit opgelost wordt. Na de configuratie aanpassing op het modem moet het modelijk zijn om de laatste octetten van de DHCP range aan te passen. Het kan tot 48 uur duren voordat mijn collega de aanpassing doorgevoerd heeft.

FS25
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo, bedankt voor jou/jullie behulpzaamheid, echter helaas nog steeds dezelfde foutmelding na 48 (en ook 72) uur. Suggesties? Tnx!

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

misschien kan @tobiastheebe een mod inseinen zodat het nu echt geregeld wordt

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb zojuist de moderators ingelicht.

FS25
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Werkt nu, 3octect kan aangepast worden, super bedankt! Nog 1 vraag ter afsluiting: als het Ziggo-modem (om welke reden dan ook) een keer teruggezet moet worden naar de fabrieksinstellingen: moet deze aanpassingen (via een mod) dan weer opnieuw worden geregeld? Of blijft deze behouden of dan automatisch doorgevoerd? 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

voor zover ik weet wordt dit met een bepaalde firmware mogelijkgemaakt die blijf staan ookal wordt het modem teruggezet naar fabrieksinstellingen 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@FS25 Er lijkt iets niet helemaal goed gegaan te zijn! Ik heb nogmaals een verzoek ingediend om de configuratie op het modem te wijzigen. 

Uitgelicht topic