1
Vraag
2
Reageer en help mee
koekeloer

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Nieuw SmartWifi modem, nu werkt mijn ASUS RT-66U modem niet meer op de 5G band in bridge mode

Mijn vorige modem gebruikte ik alleen in wifi mode (2.4GHz en 5GHz band). Bij mijn PC in mijn kantoor heb ik een ASUS RT-66U modem die in bridge modus is ingesteld (hij ontvangt het wifi signaal en vanuit het modem is er een netwerk kabel naar mijn PC. Dat werkte allemaal prima en snel.

Vandaag kreeg ik een nieuw SmartWifi modem . Ik heb hierop dezelfde 2 wifi SSID en wachtwoorden ingesteld.

Dit werkt prima op mijn laptop en telefoon en chromecasts, maar mijn ASUS router ziet de 5 GHz band niet en ook het handmatig invoeren van SSID en key werkt niet.

Kan ik iets aanpassen op mijn ASUS bridge router om dit werkend te krijgen, en zo ja, wat?

24 Reacties 24
puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

wat bedoel je met asus bridge modus, dat jij dit modem hebt ingesteld als accespoint?

Bridge doe je met het modem van ziggo, normaal gesproken.

Als het bovenstaande klopt dan heb je denk ik 5 Ghz uit staan in jouw asus modem.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als ik het goed begrijp heb je de ASUS RT-66U in bridge staan.

Prima, modem in router modus en ASUS RT-66U in bridge.

 

Het lijkt erop dat de Asus nog gegevens vasthoudt van het vorige modem.

Heb je na de installatie van het nieuwe modem de Asus al een keer 30 seconden van de stroom gehad?

Zo nee, probeer dit eens.

 

Geen resultaat, meestal helpt het dan om een router terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en de instellingen weer erin te zetten zoals gewenst.

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

hoi @koekeloer,

 

Het mogelijke issue is de BSSID, die is afwijkend en uniek, tevens anders dan je SSID. 😁

 

Optie van @Bert is de makkelijkste en tevens snelste oplossingen.

Dat hoort de koppeling te herstellen tussen de ZMR en jou Asus RT-66U.

 

 

Succes,

 

Bam

    

koekeloer
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Jawel, ik heb diverse malen fabrieksinstellingen teruggezet. Als het modem in Media Bridge mode staat worden de aanwezige netwerken gescanned. In die lijkst staan alleen maar 2.4GHz banden, niet mijn 5GHz ssid

koekeloer
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Bij het instellen kies ik voor Media Bridge. Het modem werkt dan "omgekeerd", hij communiceert met het Ziggo modem via WiFi en met mijn PC via een ethernet kabel

koekeloer
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Wat is een BSSID ?

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

Hier staat een filmpje hoe je de router kunt instellen > klik <

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes
Mensen vragen ook
 
 
 
Wat is een Bssid?
 
 
Een BSSID (Basic Service Set Identifier) wordt gebruikt om een draadloos toegangspunt, zoals bijvoorbeeld een router of een repeater, duidelijk te identificeren in een Wi-Fi-netwerk.
 
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Heb je in het nieuwe modem wel de SmartWifi optimalisatie uitgezet en dan de instellingen opgeslagen?

Tot die tijd hebben 2,4 en 5 GHz dezelfde wifinaam.

 

Pas na deze actie kun je 2,4 en 5 GHz aparte namen geven en worden ze ook getoond als aparte 2,4 en 5 GHz.

koekeloer
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ja, ik heb 2 SSID banden gemaakt

koekeloer
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dast is om het als acces point in  te stellen, ik wil Media Bride mode

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Wellicht is de 5ghz wifi (6) technologie hoger dan dat van die oude Asus (sinds 2012 op de markt)

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@koekeloer er zijn nogal wat mogelijkheden en instellingen hé, het is soms wel even puzzelen.

Gelukkig is er veel hulp en advies aangeboden.

Is er nog iets waar je hulp bij nodig hebt? 

koekeloer
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Het gaat niet werken. Net als met mijn oude tablet zijn er op de 5GHz band problemen . De 2.4 GHz band is veel langzamer. Ik heb al geprobeerd het oude ziggo modem weer aan te sluiten, maar dat werkt niet meer.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@koekeloer jammer zeg!

Als je een nieuw modem hebt gekregen, wordt de oude inderdaad ontkoppelt. Aan de hand waarvan heb je destijds een nieuw modem gekregen? Is je abonnement toen aangepast?

Wat tips aangaat, wie weet hebben @S4R of @puppie nog iets in de gereedschapskist waar je wat mee kunt? 

koekeloer
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo heeft bedacht dat ik een nieuw modem moest krijgen, voorbereid op de toekomst. Vorige modem was niets mis mee.

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Wellicht iemand er (in huis) bij halen die dit kan oplossen.

Ik kan hier verder niks mee.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

ik begrijp nog niet waarom jij een zo ingewikkelde oplossing wilt gebruiken maar dat terzijde.

Kijk eens of deze oplossing voor jou wil werken > klik <

koekeloer
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ingewikkelde oplossing? Mijn Desktop PC heeft geen WiFi en staat nu niet meer in de buurt van mijn modem. ipv om wifi toe te voegen aan de PC gebruik ik mijn oude modem als Wifi toegang. Nogmaals, met het vorige Ziggo modem werkte dit goed, maar nu ziet het modem de 5GHz band niet (net als mijn oude TP-Link Archer T4U en mijn oude Samsung A7 tablet). Ook deze apparaten werkten prima op 5GHz band bij het vorige Ziggo modem.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic