1
Vraag
2
Reacties
U0005

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Nieuw Sagemcom Modem geïnstalleerd, problemen met Android tablets

Ik heb het oude Technicolor modem vervangen door het Sagemcom modem en gebruik geen Mediabox. Internet snelheid is 50Mb.
Geen aanpassingen op het modem gedaan.
Voor Wifi inlog de op het modem opgegegeven SSID en wachtwoord gebruikt.

Resultaat: Alle via de kabel aangesloten apparaten werken correct.
Via de Wifi aangesloten iPhones werken correct en ook de smart TV werkt correct.
(Indernet speedtest via iPhone-Wifi: 50.1,  via de kabel 51,47 )

 

Voor de Samsung tablets is het een ander verhaal.
De Ziggo app bijvoorbeeld start niet op, de NOS app en de krant (via de webbrowser) worden zéér traag geladen, maar de foto's verschijnen niet en last but not least: Netflix start na heel lang wachten en als het dan eindelijk draait met de allerslechtste beeldkwaliteit.
(Indernet speedtest via Wifi: 3.0 na zeer lang wachten)

 

Aangezien ik alleen problemen heb met de 3 Android tablets neem ik aan dat er ergens iets moet worden aangepast.
Ik ga er wel vanuit dan ik vanwege het nieuwe modem geen nieuwe tablets moet kopen.

 

Wie heeft de oplossing?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

@U0005 Zuur dat je nog altijd met dit probleem kampt. Op afstand lukt het me niet goed om je modem uit te lezen. Hierdoor kan ik ook niet nagaan of je modem de nieuwste firmware heeft. Er staat namelijk een firmware update klaar waarmee het mogelijk opgelost is. 

Wil je het modem terugzetten naar de fabrieksinstellingen? Houd de reset knop voor minstens 20 seconden ingedrukt. Hierna duurt het een minuut of 10 voordat je modem weer online is. Laa tje ons weten of het heeft gewerkt? 

Bekijk in context

19 Reacties 19
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75176Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik vermoed dat de onderstaande instelling wijziging het probleem op zal lossen:

 

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

Bert_0-1669641826981.png

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

vermoedelijk moet ook je aop vervangen worden, meestal op plaatsen waar een technicolor modem staat is er geen braun/tris aop. het modem zal niet optimaal werken op een oud aop (=hoofdaansluiting)

U0005
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hartelijk dank voor het snelle antwoord, helaas heb ik alleen DHCP-Instellingen

de  DHCPv4-server staan en geen DHCPv6-server.

U0005
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik denk dat je gelijk hebt.

Ik heb een aansluiting van KTA uit 1978-1980.

Die was al zo gammel dat ik die vervangen heb door een F-connector.

Nooit problemen gehad, maar nu moet ik de aop toch maar laten vernieuwen. 

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

een moderator of de klantenservice kan een afspraak voor je inplannen

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@U0005 welkom hier, goed dat je een melding maakt van de kuren. Want dat zou niet nodig moeten zijn.

Zoals al terecht is aangegeven is een goede AOP cruciaal en zal, als deze (te) oud is, of mankementen vertoond, het signaal nooit lekker binnenkomen. Tijd voor een nieuwe dus.

Die zal door een monteur worden geplaatst en wel op 1 december tussen 08:00 en 13:00 uur. Schikt dit niet? Over enkele uren kan je de afspraak zelf via je Mijn Ziggo aanpassen!

U0005
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Helaas ben ik op dat moment niet thuis dus zal ik de afspraak via Mijn Ziggo veranderen.

Bedankt voor de medewerking.

U0005
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Heb de afspraak naar vanmiddag (02-12) gezet.

 

Het probleem heb ik inmiddels wel opgelost.

Ik had namelijk in de jaren 80 een coaxkabeltje (14 meter) van de kabelversterker vanaf de voorkant van het huis naar de achterkant gelegd om in de slaapkamer TV te kunnen kijken. Na één keer proberen is het er nooit meer van gekomen, maar de aangesloten kabel was blijven liggen.

Na het loskoppelen was het probleem verholpen. Ik meld dit omdat het wellicht bij anderen een oorzaak van problemen kan zijn.

 

Nu nog even wachten op de monteur, voor het plaatsen van de juiste AOP.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @U0005,

Inmiddels zie ik dat de monteur bij je is langs geweest. Draait alles weer als een zonnetje ? 🙂 

U0005
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Helaas niet!

Lang verhaal kort:

Ik heb drie Samsung tablets waarvan nu blijkt dat er één (de nieuwste) het probleem heeft.

Nadat de monteur de AOP heeft vernieuwd en de signaalsterkte had gecontroleerd heb ik een test uitgevoerd (op een van de oudere tablets) en leek het probleem opgelost, waarop ik dat op 2/12 jl. gemeld heb.

 

Toen ik later de nieuwste tablet gebruikte stelde ik vast dat het probleem niet was opgelost.

 

Ik ben nog op zoek, en doe verschillende tests.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hmm, dat is gek @U0005. Hou ons vooral op de hoogte. Wat voor tests doe je? Wellicht kunnen we nog meedenken hier! 

U0005
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb de Wifi Monitor app geïnstalleerd en een aantal verbindingstests gedaan.

 

Bij het inloggen op het wifi-netwerk geeft de tablet de melding:
"Ziggo...911 - verbinden, (kort)geen internet, verbonden"
Hier wordt uitsluitend op 5540 Mhz (uitstekende veldsterkte) ingelogd maar zonder internet.
Ik kan de frequentieband niet zelf selecteren.
De NAS in het thuisnetwerk is uiteraard ook niet (via de tablet) bereikbaar.

 

Op een KPN netwerk inloggen geeft de tablet de melding
'KPN... - verbinden, (kort)geen internet, verbonden'
Wifi Monitor app geeft (afhankelijk van de afstand) aan: 2462 MHz of 5260.. Mhz.
In beide situaties is internetverbinding in orde.

Mijn conclusie: Tablet werkt normaal en zou op het Ziggo netwerk ook moeten werken.

 

Op het modem kunnen alleen de 2,4 en 5 Ghz frequentie-banden separaat worden in- en uitgeschakeld, en de Wifi-modus, die ik allemaal zonder resultaat heb geprobeerd.
Alle andere instel mogelijkheden zijn uitgeschakeld.

 

Er moet blijkbaar ergens 'een vinkje' worden gezet waar ik niet bij kan, waardoor ik aan Ziggo ben overgeleverd voor de oplossing.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75176Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

In je modem kun je de SmartWifi optimalisatie uitzetten en dan kun je handmatig een kanaal kiezen in de 2,4 GHz en 5 GHz.

 

Bert_0-1670620693636.png

 

U0005
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt Bert voor het meedenken, ik heb o.a. het volgende geprobeerd:
Eerste een willekeurig kanaal en daarna Kanaal 52 aangevinkt omdat dat kanaal werkt op het KPN netwerk.
Hierop kreeg ik meteen de melding LET OP: Kanaal 52 is een DES kanaal plus een heel verhaal.
Ondanks deze melding heb ik het toch doorgezet.

Kanaal 52 heeft een andere frequentie bij Ziggo!
Ik kan wel inloggen maar krijg de  melding "Geen internet"
Hierdoor kreeg ik wel inzicht in de meldingen van de tablet.

Bij normaal inloggen volgt de melding: "Verbinden... >> Verbonden, geen internet >> Verbonden"
Als er dus geen internet mogelijk is geeft de tablet i.p.v. "Verbonden" alleen "Geen Internet" aan.


Samsung Tablet leeg gemaakt en de laatste software opnieuw geïnstalleerd. Alleen Browser en Wifi monitor app geïnstalleerd.

Resumerend:
Tablet werkt op WiFi van het KPN Netwerk op zowel 2,4 als 5 GHz.
Deze tablet op het Ziggo netwerk ingelogd 'denkt' dat het internet werkt en blijft dus op 5 Ghz niets doen.

Ik heb nu 5 Ghz uitgeschakeld en nu moet de tablet standaard op 2,4 GHz werken.

Ik kom hier dus niet verder mee en ben er momenteel wel een beetje klaar mee. Hier staan alleen de resultaten die mogelijk aanknopingspunten voor een oplossing geeft maar het heeft mij al vele uren bezig gehouden.

Ik hoop dat het tijdelijke maatregel is, in afwachting op een echte oplossing.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75176Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@U0005 Alle wifi kanalen hebben bij alle wifi apparaten, routers, access points van alle providers en merken dezelfde frequenties.

U0005
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Je hebt v.w.b. de frequenties gelijk.
Ik was er mee bezig en verwachtte 5260 MHz maar in plaats daarvan zag ik 5200 MHz staan, mij niet realiserend dat er was overgeschakeld naar een ander kanaal.
De waarschuwing door het Ziggo modem dat het hier om een DFS-kanaal ging en de vraag of ik het zeker wist dit kanaal te gebruiken gaven mij de indruk dat er iets niet in orde zou zijn.
Het loste uiteraard niets op, en voorlopig is de oplossing dus niet in zicht.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

@U0005 Zuur dat je nog altijd met dit probleem kampt. Op afstand lukt het me niet goed om je modem uit te lezen. Hierdoor kan ik ook niet nagaan of je modem de nieuwste firmware heeft. Er staat namelijk een firmware update klaar waarmee het mogelijk opgelost is. 

Wil je het modem terugzetten naar de fabrieksinstellingen? Houd de reset knop voor minstens 20 seconden ingedrukt. Hierna duurt het een minuut of 10 voordat je modem weer online is. Laa tje ons weten of het heeft gewerkt? 

U0005
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@ Vincent

Dit was de juiste tip.

Ik had al het idee geopperd dat ik aan Ziggo was overgeleverd voor de oplossing, dat bleek dus juist.

 

Bedankt hiervoor.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@U0005 Fijn om te lezen dat het aan de hand van de tip van collega @Vincent gelukt is om het probleem op te lossen. Laat je het weten als wij verder ergens mee kunnen helpen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic