Sinds vanochtend een nieuw IPv4 publiek adres van mijn kabelmodem, maar geen IPv6 adres/verbinding meer...
Werkte hiervoor goed waarbij mijn firewall beide adressen netjes kreeg toegewezen (met PD voor IPv6 op /56).
Voorheen IPv4 adres in de 84.106 range, nu opeens in de 217.122 range
Modem in bridgemodus; firewall is pfSense en voorheen 20/20 score op https://ipv6-test.com/.
Nu nada... ik hoop dat dit tijdelijk is vanwege misschien werkzaamheden?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ik woon in Ziggo gebied; PD /56 werkt ook gewoon nadat ik deze handmatig teruggezet heb; ik krijg snel mijn aangewezen IPv6 adres.
Na enkele reboots van het modem blijft het modem in een nieuwe 217.122.*.* adresreeks.
Achteraf wellicht een hickup in pfSense met het accepteren van een nieuwe IPv6 adres.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Update: wist me een bericht te herinneren van iemand die met de PD instellingen zat te experimenteren (oud UPC gebied vs. Multiweb gebied?)
Blijkbaar heeft dit netwerk nu een andere PD instelling van /57. PfSense ingesteld op PD /57 en deze krijgt spontaan een IPv6 adres toegewezen.......
Als ik deze instelling elke keer handmatig moet gaan veranderen met bij een wisseling van IP netwerk dan wordt ik daar niet heel blij van ;-).....
Waarschijnlijk bedoel je voormalig-Multikabel gebied? Ik woon namelijk (ook) in dat gebied en vanochtend rond 6:30 is ook mijn IPv4-adres gewijzigd van 84.106 (gebruikte ik al drie jaar) naar 217.122. Oude subnet was /23, nu /24.
De /57 IA_PD prefix hint geldt alleen voor voormalig UPC-gebied, in voormalig Ziggo-gebied dien je /56 te gebruiken.
@rovingeMerkwaardig. Woon je in fUPC of fZiggo gebied? Ook merkwaardig @tobiastheebe dat jeopeens een /24 subnet hebt, dat is overal een /23. Het werkt natuurlijk wel gewoon, maar ik blijf me verbazen dat er nog steeds weer regionale verschillen in de netwerkconfiguratie opduiken bij dezelfde provider.
Het modem van TS is waarschijnlijk met hetzelfde CMTS verbonden als mijn modem, omdat exact dezelfde verandering in /16's bij ons heeft plaatsgevonden. Ik had een vermoeden dat /23 standaard was voor fZiggo en /24 voor fUPC, maar dat is dus niet het geval.
Ik heb hier een overzicht met subnets, verdeeld over fZiggo en fUPC.
fyi
ik woon in oud upc gebied subnet is /24
Misschien zit ik ernaast en is het in fUPC inderdaad overal /24. Maar dan is fMultikabel verhuisd van fZiggo settings naar fUPC settings? Merkwaardig.
In fZiggo worden dus blijkbaar zowel /23 als /24 subnets gebruikt, dit heeft verder niets met fUPC te maken. Het is wel vreemd dat de router van TS wel een /57 prefix krijgt toegewezen, maar geen /56.
Ik woon in Ziggo gebied; PD /56 werkt ook gewoon nadat ik deze handmatig teruggezet heb; ik krijg snel mijn aangewezen IPv6 adres.
Na enkele reboots van het modem blijft het modem in een nieuwe 217.122.*.* adresreeks.
Achteraf wellicht een hickup in pfSense met het accepteren van een nieuwe IPv6 adres.
Ik gebruikte MAC spoofing om het IP-adres van mijn vorige router te blijven gebruiken (84.106.0.0/16), aanvankelijk ontving ik een IP-adres in 212.127.0.0/16, na verwijderen MAC spoofing net als jij 217.122.0.0/16.
In ieder geval fijn om te lezen dat prefix delegation weer naar behoren werkt met de /56 prefix hint.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.