1
Vraag
2
Reageer en help mee
carolinaL

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Niet te werken met VPN door trage verbinding - verschillende VPN clients geprobeerd

Ik heb verschillende topics in de community gelezen, maar ik kan niet echt beoordelen wat ik in mijn situatie moet doen. Ik moet voor mijn werk VPN gebruiken, maar als ik dat doe, gaat mijn wifi verbinding zo achteruit, dat ik niet meer kan werken, bv van 140Mbps naar 20Mbps. Ik heb Ziggo Max met Connectbox en Deco 4M TP-Link wifiboosters (ik zou sowieso al meer dan 140Mbps moeten halen, maar dat terzijde).

 

- Ik kan dus wel een verbinding maken met VPN, maar de verbinding is te traag om mee te werken. Upload > download. 
- Probleem speelt nu 3 weken, sinds ik over moet op VPN. Ik heb op verschillende dagen/tijden en dus ook met twee verschillende clients geprobeerd en elke keer met hetzelfde resultaat. 
- De clients die ik heb geprobeerd zijn OpenVPN: Forticlient en eduVPN. 
- Er is geen foutmelding, de verbinding komt tot stand. 
- Ik heb contact gehad met de beheerder van de server. Het advies was over te stappen op Mac OS Big Sur. Die upgrade is maandag (8-3-2021) uitgevoerd, maar heeft niets geholpen. Er waren geen vergelijkbare problemen gemeld of bekend. 

- Connectbox - reset helpt niet

Graag hulp bij uitzoeken wat het probleem is (en dan natuurlijk wat ik er aan kan doen).

34 Reacties 34
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Hi,

Als via het normale internet gebruik je verbinding de goede snelheden geeft en via een VPN verbinding niet ligt dat bijna altijd aan de VPN provider.

 

Loopt de VPN verbinding lokaal via een VPN die je werkgever zelf beschikbaar stelt en heeft die VPN server als dat zo is wel voldoende capaciteit ?

Ik heb ook veel gelezen dat VPN verbindingen traag zijn en of vertragen.

 

Een stukje uitleg https://www.vpngids.nl/vpn-info/hoe-werkt-een-vpn-verbinding/ maar dat is via een provider , en is dit zoals je werkgever dit ook zo doet ? 

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

@carolinaL,

Een toevoeging op @Ronihd post, ik zie dat u zowel de Connectbox noemt als TP-Link Deco M4's, Hoe zijn deze ingesteld?

 

Bevindt het modem zich in Bridge modus of is de TP-Link Deco M4 set ingesteld in Access point modus? Zo niet zorg eerst dat er maar één actieve router in het netwerk aanwezig is.

 

Mocht u overigens IPv6 DS Lite hebben, neem contact op met Ziggo om u over te zetten naar IPv4, ik vraag het toch even ondanks dat uw probleem niet direct op deze situatie lijkt.

 

MVG

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

hoe zijn de Deco 4M TP-Link gekoppeld alle 3 bekabeld of een bekabeld en de andere draadloos?

 

hoe is de vpn als je de macbook op de wifi van de connectbox zelf verbind of als  je de macbook via utp aan de connectbox koppel?

carolinaL
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Deco 4M: één bekabeld en de andere draadloos. Die andere vraag: goed punt dat ga ik uitproberen!

carolinaL
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor het meedenken. Ik denk Access Point modus, er is in elk geval maar één actieve router. Hoe check ik of ik IPv6 DS Lite heb? 

carolinaL
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Met een kabel zonder VPN rechtstreeks op de TP-link: 500 Mbps. 

Met een kabel met VPN client (eduVPN) rechtstreeks op de TP-link: 10 Mbps. 

Ik neem aan dat er dan van kan uitgaan dat het niet aan de wifi ligt...

Senilicus

Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Hoi,

 

Zoals al gemeld is de downloadsnelheid zonder VPN prima.  Echter met VPN stort de snelheid in.  Werk zelf ook via eduVPN dus heb bij mij de snelheid gecontroleerd.

 

ZonderVPN.jpgMetVPN.jpg

 

Zoals je kunt zien is de upload snelheid wel minder, maar de downloadsnelheid niet. Gebruik je de laatste versie van eduVPN?

 

In eerste instantie zou ik het probleem zoeken bij het instituut/school/uni waarmee je verbinding maakt. (Omdat het zonder VPN wel goed werkt)

 

 

carolinaL
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Ronihd, 

De VPN wordt door mijn werkgever beschikbaar gesteld en ze zeggen van andere gebruikers geen klachten te hebben (universiteit met meer dan 4000 medewerkers). Van mijn collega's hoor ik ook geen problemen. Ik ben maandag bij systeembeheer geweest en die hebben mijn Mac gecheckt en geüpdatet (naar Big Sur). Dat heeft dus helaas niets geholpen. Ik heb een leenlaptop (Windows 10) en die heeft hetzelfde probleem. Vandaar dat ik dacht dat het aan mijn thuissituatie lag. 

carolinaL
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Senilicus, dank voor het meedenken en het delen van jouw testresultaat, het moet dus wel kunnen met de combi eduVPN en Ziggo! ik was afgelopen maandag al bij systeembeheer en er is een uurtje aan mijn Mac gesleuteld (oa upgrade naar Big Sur, want er waren issues bekend met eduVPN en Cataline, werd me verteld) maar eenmaal thuis bleek dat dus niet te hebben geholpen. Ik ga maar weer terug met wat ik nu weet. Overigens net een leenlaptop Windows 10 geprobeerd met exact hetzelfde resultaat. 

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @carolinaL! Van harte welkom hier op de Community allereerst 🙂

Erg hinderlijk dat de snelheid van je draadloze wifi verbinding zo drastisch omlaag schiet zodra je gebruik maakt van een VPN verbinding. Ik zie dat er al actief met je mee gedacht is door verschillende forumleden, top!

Zou je je profiel willen updaten met je postcode en huisnummer? Dan neem ik in ieder geval je modemverbinding eens onder de loep en check ik of het juiste profiel (IPv4) er op staat. Ik vermoed in alle eerlijkheid niet dat het probleem in het modem of de verbinding van het modem zit, maar dit weten we pas zeker na het uitlezen van het apparaat!

carolinaL
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Postcode en huisnummer opgegeven!

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Bedankt daarvoor! 
Al zie ik dat het profiel inderdaad al goed is en op IPV4 staat.

Wel valt het signaal op het modem op.
Om het modem goed te laten werken is namelijk onder andere goed signaal nodig. Dit moet binnen bepaalde waardes vallen. Te weinig signaal is daarom niet goed, maar teveel ook niet. Het signaal is nu eerlijk gezegd wat te hoog.

Ik vermoed daarom dat er een signaalversterker wordt gebruikt. Kan dat kloppen?
En is het mogelijk om het modem zonder die signaalversterker aan te sluiten? Vaak heb je dan een splitter nodig. 

carolinaL
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Eric, ik heb geen signaalversterker in gebruik. Ik zou dan ook niet weten waarom mijn signaal te sterk zou zijn of wat ik eraan zou kunnen doen. 

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hm, bijzonder dat het signaal dan hoog binnenkomt op je modem. Zou je misschien eens een foto kunnen uploaden van je hoofdaansluiting en hoe het modem is aangesloten? Misschien zien we dan toch nog een verborgen signaalversterker ergens 😉

Verder doe ik nog even een aanpassing in je modem want het lijkt toch alsof je modem op IPv6 draait ook. Ik ga dit aanpassen naar IPv4 only wat een positieve uitwerking moet hebben voor je VPN. Schrik niet van een eventuele mail m.b.t. een bestelling. Ik ben slechts even aan het sleutelen en het kost uiteraard niets 😉

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @carolinaL! Inmiddels zijn we weer een week verder en ik ben erg benieuwd hoe het er op het moment voor staat. Ik heb vorige week een aanpassing gedaan in je modem. Is het daar beter van geworden?

We horen graag van je 🙂

carolinaL
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb weer contact gezocht met systeembeheer van mijn werkgever. Die heeft mij verzocht het op een ander netwerk uit te proberen. Gisteren was ik buitenshuis op een traag wifi, maar geen bijzondere terugval in snelheid (18 Mpbs -> 16 Mbps met eduVPN). Het lijkt dus wel aan mijn thuis-netwerk te liggen 

Tot nu toe: 

- Macbook Big Sur en Windows 10 laptops via wifi: 70-90% terugval download snelheid, met twee verschillende VPN clients geprobeerd (eduVPN en Forticlient)

- Macbook en Windows laptops met kabel rechtstreeks op de Deco: idem

- Macbook op ander netwerk: terugval 11% 

Wat nu?

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Pfff, jammer dat er nog geen oplossing is 😞 Ik loop eerlijk gezegd een beetje vast. Je modem staat ingesteld op IPv4 en zou dus zonder problemen een VPN verbinding moeten kunnen draaien.

 

Wat ik nog mis in je analyse (corrigeer me gerust als ik het fout heb) is een test wanneer je rechtstreeks verbonden bent met onze Connectbox in plaats van de Deco-set. Kun je nog eens een bekabelde test doen met zowel je Macbook als Windows 10 laptop direct verbonden met ons modem? Ik ben benieuwd wat voor snelheden je dan meet zonder en met VPN.

 

Als het dan nog steeds erg afwijkt kunnen we nog eens het signaal van je modem onder de loep nemen. Maak dan een foto van je hoofdaansluiting inclusief splitters, connectoren en eventuele versterkers zodat we kunnen zien hoe je modem is aangesloten.

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Beste @carolinaL,

 

Zou u, zoals @Erik S eerder voorstelde, foto's van uw aansluiting willen maken en ook een test willen uitvoeren waarbij alleen de computer direct aan de Connectbox is aangesloten wanneer deze zich in Router modus bevindt?

 

Daarnaast ga ook even de Firewall instellingen van uw modem na, "Block fragmented IP packets" en "Flood detection" mogen uitgeschakeld worden.

 

Indien hier geen verbetering inzit, laat uw modem in bridge modus zetten en configureer uw TP-Link set als Router en voer dan wederom de test uit.

 

Ik snap dat dit allemaal nogal een gedoe is, echter zonder deze stappen wordt het erg moeilijk troubleshooten.

 

MVG

carolinaL
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Misschien kan ik dit in het weekend uitproberen en foto's maken. Ik heb nu ook rekening te houden met man en dochter die bijna continue online moeten zijn voor werk en school, dus ik kan niet zomaar wat wijzigen met het risico dat ik het niet meer aan de praat krijg. Ik was ooit IT-professional, maar heb weinig verstand van netwerken, dus het is voor mij geen fluitje van een cent. Biedt Ziggo eventueel ook de mogelijkheid om hier een servicemonteur voor te laten komen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic