Hallo allemaal,
Ik heb vandaag een nieuwe modem gekregen en mijn Ziggo internetsnelheid verhoogd, en heb daarna gezien op verschillende sites dat mijn internetsnelheden correct werken en de snelheden heeft die ik wilde. Nu wilde ik graag van Steam een spel downloaden, maar zag ik dat de downloadsnelheid wel een stuk lager is dan de downloadsnelheid die ik heb gekregen van Ziggo. Zijn hier dingen voor die ik kan doen om toch de maximale downloadsnelheid te krijgen op Steam, die ik ook heb gekregen van Ziggo?
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, zoals de downloadserver in Duitsland, Frankrijk, en Engeland gezet. Maar dat had allemaal geen gewenst effect. De downloadsnelheid bleef ongeveer het zelfde als die ik had toen ik op Nederland zat. Ik heb ook op mijn Norton antivirus alle Steamfolders uitgezonderd voor beveiliging. En mijn downloadcache leeg gemaakt op Steam.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Welke snelheid haal je? Misschien zit je gewoon aan de maximale snelheid van steam.
@Steefb Dat zou inderdaad kunnen! Ik zou echt niet weten wat de maximale snelheid van Steam is. Ik haal rond de 600mb/s.
Goedenavond @Abonnee026
Wat gebeurt er als u via Sam Knows uw snelheid meet? Als u hier de snelheden meet die overeenkomen met de snelheden van uw abonnement, dan kán het zijn dat Steam de downloadsnelheid omlaag schroeft.
Wat ikzelf ook heb ervaren is dat dit soort downloadservers de downloadsnelheid lager zetten, om de bandbreedte beter te verdelen tussen de verschillende gebruikers.
@Wim C. Goedenavond, ik heb even een test gedaan op die site, en ik kreeg dit te zien. Zie: bijlage.
Ik weet niet wat je download voor spel maar ik kan met steam gewoon de 1gbit lijn verzadigen maar niet met alle spellen dit komt doordat steam tegelijk alles ook uitpakt terwijl je download en mijn cpu verbruik is 95 tot 100% tijdens het downloaden om die reden.
Dit is dan ook een terugkomende grap bij Linus Tech Tips (Youtube kanaal) dat ze een hele sterkte processor nodig zijn om een 10gb of 100gb lijntje vol te trekken (via steamcache dacht ik) dus het hoeft niet persé aan Ziggo te liggen maar kan ook komen aan het soort spelletje en je hardware en of je SSD/HDD het allemaal bij houdt.
@Nemmarith ah oke, ik probeerde Apex legends te downloaden. De gratis versie, gewoon om te kijken hoe snel Steam zou kunnen downloaden met mijn nieuwe abonnement. Ik gebruik hiervoor een gamelaptop met een standaard SSD die er al inzat vanaf de fabriek, deze heb ik niet vervangen voor betere omdat ik al sws genoeg ruimte heb met die kaart, en het mij overbodig leek. Maar ik denk niet dat hij extreem snel is. En RAM geheugen zelf correct geïnstalleerd van 96GB. (Dit is de max wat hij aankan.) En de nieuwste I9 CPU met 24 cores voor laptops. (Geen ultra.) Zou het aan mijn systeem liggen? Of moet ik het met een andere spel proberen? En hoe kom ik erachter hoeveel % Steam mijn CPU gebruikt voor een download? Ik ga ervan uit dat je bedoelt dat de CPU dus volledig gebruikt moet worden voor een snellere download? Ligt het niet alleen aan de downloadsnelheid? En ik weet dat Ziggo hier misschien niks mee te maken heeft, maar misschien kan iemand met de juiste expertise mij toch helpen. Misschien dat ik wat instellingen moet veranderen o.i.d.
Ik heb een nvme SSD trouwens, dat moet wel goed zitten toch?
Heeft het misschien met de ingangsdatum te maken? De nieuwe ingangs datum . Vanaf dat moment zal dan de nieuwe snelheid ingaan? Na het aansluiten en activeren van de modem en vanaf de nieuwe datum is het goede. Het heeft ook even 24 of 48 uur de tijd nodig dat alle administratieve zaken rond zijn. Het is nu weekend en wacht het even af.
@joma1966 Ik zag op MijnZiggo dat de snelheden direct actief zijn, en ik er gewoon gebruik van kan maken. Ik heb zelf ook mijn internetsnelheid getest op de Ziggo site en op verschillende andere sites die niet met Ziggo te maken hebben en ook met een speciale programma die internetsnelheid kan testen. Allemaal geven ze de nieuwe snelheid aan die ik ook verwachtte voordat ik de snelheid wilde verhogen. Hiervan heb ik ook een foto als bijlage in een van de reacties gezet als je het wilt zien. Dus de snelheid is er nu wel, en dat zit goed. En het heeft denk ik ook niks te maken met of het weekend is of niet, of dat ik mijn nieuwe modem vandaag pas heb geïnstalleerd. Het probleem is alleen dat Steam een stuk lagere downloadsnelheid aangeeft tijdens het downloaden van een spel. We hebben ook gewoon al onze Ziggo diensten en kunnen daar ook gewoon goed gebruik van maken zonder problemen.
is de laptop bekabeld of draadloos verbonden met internet ?
ik de speedtest haal je de 100 mbps upload niet maar die blijft steken op 72 mbps
om het signaal te kunnen beoordelen hebben we een printscreen van de down en upstream nodig
https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...
kun je een foto maken van de hoofdaansluiting het AOP (abonnee overname punt)
meestal zit het in de meterkast of woonkamer en in geval van de meterkast loopt er een groene coax kabel naar onder de grond in
@anoniemforum De laptop is bekabeld, en ja dat klopt upload blijft daar steken, maar op sommige andere sites is het weer ongeveer rond de 90, is 100mb upload wel echt haalbaar? Als dat haalbaar is dan zou ik het natuurlijk graag willen. Ik moet wel zeggen dat ik niet zeker weet of ik wel zo een nieuwe soort ethernetkabel heb die hogere snelheden aankan. De download snelheid is in ieder geval wel goed op de snelheidtests. Ik zal even de foto’s maken nu.
welke versie utp cat heb je 5e 6 7 ?
@anoniemforum Hierbij alle foto's. Ik heb ook even nog geprobeerd om met een ongelimiteerde processorgebruik percentage een andere spel te downloaden via Steam, maar dat had helaas ook geen positief effect. De downloadsnelheid bleef namelijk hetzelfde als wat ik eerst had. Ik kreeg wel ongeveer ronde de 90% processorgebruik. Ik zou niet weten welke kabel ik heb, is daar een manier voor om het te controleren?
@anoniemforum Ik zie hier dat ik een CAT6 UTP heb, is dat goed genoeg, of zou het beter zijn om een van nog hogere kwaliteit te nemen? Zoals een CAT8. Voor betere gaming en snellere downloads. Ik weet alleen niet of deze van Ziggo zelf was.
@Abonnee026 De snelheid van uw modem is precies de snelheid die overeenkomt met uw abonnement en Cat.6 is genoeg, maar persoonlijk ben ik niet zo’n fan van platte UTP-kabels voor hogere snelheden.
Het lijkt me dat er tussen uw computer en het modem ergens een vertragende factor zit. Is uw laptop rechtstreeks met het modem verbonden of zit daar nog een switch tussen of bent u per ongeluk tóch draadloos verbonden?
Zelfs met mijn draadloos verbonden iPad haal ik 535 Mbps.
@Wim C. Ik denk eraan om binnenkort een CAT8 kabel te kopen, gewoon een normale en geen platte. Misschien dat het wat mooie winst opbrengt. De snelheid van mijn modem is wel goed op de speedtests op internet, maar als ik op Steam iets wil downloaden dan krijg ik maximaal rond de 650Mbps, terwijl mijn downloadsnelheid 1000mbps moet zijn. Dat is dus wel een beetje jammer. Mijn laptop is gewoon verbonden met een CAT6 kabel, rechtstreeks met het modem. En niet met de wifi. De wifi van het modem heb ik op de pagina van het modem uitgezet en ik heb de witte Deco versterkers geïnstalleerd om als wifi te fungeren. Die heb ik ook goed geïnstalleerd met de bijbehorende app en ook goed geoptimalisseerd. Ik heb witte die kokers van Ziggo. En de wifi werkt goed op mijn telefoon, maar op mijn laptop heb ik de wifi helemaal uitgeschakeld ook, zodat hij niet per ongeluk met de Deco kan verbinden. En mijn laptop heeft gewoon een 2.5 gigabit netwerkkaart, dus daar ligt het ook niet aan.
CAT kabels bepalen niet de snelheid, dat doen je ethernet interfaces en drivers/firmware. CAT5E is al voldoende voor 1 Gbps. Het type CAT kabel zegt wat het maximaal aan snelheid over een bepaalde afstand (meestel 100m) aan kan.
De download snelheid wordt bepaald door je maximale download speed, de maximale upload van de servers, geïnstalleerde antivirus, besturingsysteem, maximale SSD/HDD schrijf snelheid, CPU speed, etc.
Speedtesten zijn niet helemaal eerlijk, ze houden geen rekening dat besturingsystemen, ethernet interfaces en processors ook het signaal moet verwerken, uitpakken, controleren en wegschrijven naar SSD/HDD.
https://help.steampowered.com/nl/faqs/view/5AC5-8056-E88F-F3FF
Ah, oke. Ik hou alle driver updates en firmware etc. goed bij en zorg dat alles up-to-date is. Hoe kan ik erachter komen wat de maximale uploadspeed van Steam is? En ik heb een uitzondering gegeven op mijn antivirus voor alles wat met Steam te maken heeft, en begrijp dat Windows Security misschien ook wel genoeg is en af en toe een scan met de scan programma van Malwarebytes.
Ik heb dit veel gelezen, en heel veel mensen doen dit gewoon alleen zodat ze geen onnodige klachten krijgen die met Norton te maken hebben. Mijn besturingssysteem is Windows 11 64x. Ik heb wel 1 standaard nvme SSD in de laptop zitten van wat lagere kwaliteit.
Zou ik daar nog wat winst op gebied van downloadsnelheid kunnen boeken als ik die zou vervangen voor 2 betere en snellere? En aan de CPU kan ik niet veel doen helaas, maar ik heb wel de nieuwste I9 versie voor laptops. Zou jij misschien advies kunnen geven over wat voor upgrades ik zelf zou kunnen maken om winsten te behalen?
@Abonnee026 Wat verwacht je voor winst te halen? Het zal hooguit enkele minuten zijn bij downloads. Spel spelen is weer een heel ander verhaal maar daar lijkt verbetering ook marginaal.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.