1
Vraag
2
Reageer en help mee
Esier

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Netwerkversterker wel beschikbaar in HEOS app via WiFi, maar niet via ethernet

Afgelopen week heb ik een netwerk versterker gekocht en aangesloten. Alles werkt perfect, zeer te spreken over de geluidskwaliteit en functies, alleen heb ik een probleem met de bijbehorende HEOS app.

Als ik connectie maak met internet via een ethernet kabel heb ik wel internetradio en rechtstreeks spotify connect via de Spotify app, maar ik wil hi-res muziek spelen via Tidal en dan heeft een stabiele bekabelde verbinding de voorkeur. Tidal kan ik alleen bedienen via de HEOS app, echter wordt de versterker dan niet gevonden!

Pas ik de verbinding aan naar WiFi, komt wel direct de versterker in de HEOS app beschikbaar en kan ik Tidal, spotify en internetradio gebruiken.

Dus met WiFi werkt alles feilloos, maar zodra ik een ethernetkabel aansluit, kan de HEOS app de versterker niet meer vinden.  Spotify connect blijft dan wel werken. Diagnose geeft ook aan dat via de kabel alles klopt (verbinding/router/internet).

De internetverbinding gaat via een Ziggo Connectbox die ik heb verbonden met een switch waar een mesh router aan zit gekoppeld die in huis mijn WiFi netwerk verzorgd. De connectbox staat NIET in bridge mode maar ik gebruik dus niet het wel beschikbare Ziggo WiFi netwerk (staat geen enkel apparaat aan gekoppeld).

Aangezien de HEOS app verbinding heeft met internet via het mesh wifinetwerk, en niet via ethernet, zou dit de reden zijn? Zit toch binnen dezelfde internetverbinding zou je zeggen?

Als ik nu de Connectbox in bridge mode laat zetten, is dit dan de oplossing? Werkt de HEOS app dan wel binnen het bekabelde netwerk en werken alle overige bekabelde aansluitingen (die nu via de switches zijn gekoppeld) nog wel zoals vanouds?

Wellicht heeft iemand de oplossing.

15 Reacties 15
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Hallo @Esier en welkom op de Community!

Wat eigenaardig dat de versterker wel via de wifi gevonden wordt, maar niet via een bekabelde verbinding. Heb je de versterker op het modem, de switch of de Mesh router aangesloten? Heb je het al eens op een ander netwerkapparaat getest? Welke merk en type randapparatuur heb je allemaal? En heb je de Mesh Router in Router Mode of Accesspoint ingesteld? Voorzie ons van zoveel mogelijk info, zodat we goed in kaart krijgen hoe en wat je ingesteld hebt. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Bridge is niet noodzakelijk de oplossing.

Wat Vincent noemt dan kan Bridge wel nuttig zijn wordt de mesh als router of accespoint gebruikt

Je noemt de HEOS app dan gaat het vermoed ik om een Denon of Marantz.

Is de procedure gevolgd om het toestel aan de app toe te voegen.

https://www.coolblue.nl/advies/denon-heos-speaker-installeren.html

Wat ik uit het bericht op maak is dat wel goed.

Het enige wat ik me kan bedenken dat met het aansluiten van een netwerk stekker het wifi deel wordt uit gezet, dat is wel vreemd.

Ik vond wel dit.

There is no visual icon or settings to control what you stream. As long as you have a valid TIDAL HiFi subscription it will automatically stream HiFi. TIDAL HiFi streams in Lossless FLAC 16bit/44.1kHz and TIDAL Premium streams in AAC 320kbps

Bron

Wat mee kan spelen zijn beide apparaten met hetzelfde fysieke accespunt verbonden.

Hoe of waar vind deze aanpassing plaats?

Pas ik de verbinding aan naar WiFi, komt wel direct de versterker in de HEOS app beschikbaar en kan ik Tidal, spotify en internetradio gebruiken

 

Ik vind dit ook nog het moet wel kunnen mogelijk een verkeerde volgorde in de procedure.

https://denon.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1925/related/1

Make sure your mobile device is connected to your wireless network before setting up your HEOS system.  Alternatively, you can connect your system to your network router using an Ethernet/LAN cable. Once connected via Ethernet, the HEOS App should recognize the system and you can then manually move it to your wireless network. Starting from the Music screen you will then select Settings (Top left icon) - My Devices - (Device Name) - Advanced - Configuration

Esier
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Thx voor de reactie! 

 

Mijn Marantz PM-7000N versterker zit via een kabel naar de switch aangesloten op de Arris CB modem/router. Op zich werkt deze netwerkverbinding goed, want Spotify connect en internetradio werkt dan super zodra ik de ethernetkabel aansluit op de versterker. De internetverbinding naar 'buiten’ toe is dus geen probleem.

Alleen via de HEOS app op mijn iPhone, welke verbonden is met het WiFi netwerk via de TP-Link Deco M9 mesh router vindt de versterker niet in het netwerk. Deze mesh router is ook via een kabel verbonden met de switch en staat in router mode.

De CB geeft het internetsignaal via een kabel aan de switch en vanaf de switch naar diverse kabelaansluitingen door het gehele huis (TV op begane grond, PS4 op zowel bovenverdieping en zolder). Ook die bekabelde verbindingen werken nu zonder enig probleem. 

De CB staat gewoon in router modus en geeft dus ook een WiFi signaal af alleen zijn er 0 apparaten aan gekoppeld. Draadloos werkt allemaal via het mesh WiFi netwerk van TP-link. 

Ik denk dan ook zelf dat daar het probleem zit. Mijn iphone zit in een draadloos netwerk (TP-Link) en daarin zoekt de HEOS app naar een apparaat. Die vindt hij dan ook als de PM-7000N is aangesloten op hetzelfde TP-link WiFi netwerk. 

Echter doordat de TP-link pas na de switch is geplaatst, kan het bekabelde netwerk de koppeling niet maken. 

het vreemde is wel dat ik op mijn iPhone wel als ik Spotify aanzet de PM-7000N kan selecteren als de PM-7000N bedraad is aangesloten! Dan wordt de versterker wel gevonden terwijl mijn telefoon via het ‘aparte’ WiFi netwerk is aangesloten.

Zit het dan in de HEOS app? Bij HEOS heb ik ook navraag gedaan en kreeg te horen dat ik daar een aantal poorten op moet zetten. dat heb ik alleen gedaan op de Ziggo CB maar nog niet op de TP-link Deco router. Zou dat het dan wellicht zijn? ...ga ik vanavond proberen

Maar wellicht geeft deze informatie al een idee waar ik het moet zoeken.

Nog even schematisch:

Muuraansluiting Ziggo →  CB in modem/router modus → switch

Switch heeft via draad gekoppeld:

TP-Link Deco in router modus → eigen draadloos mesh WiFi netwerk voor telefoons, tablets, laptops door gehele huis

2x PS4 (bekabeld)

Smart TV (bekabeld)

Home Cinema Marantz SR6010 (bekabeld)

Philips Hue (bekabeld)

Mediabox Next (bekabeld)

etc.

 

 

Esier
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo @RoWi. 

 

Tidal via WiFi gaat helemaal goed, lossless streams dus dat werkt. 

Het is echt de HEOS app die bij bekabeld aansluiten de Marantz PM-7000N niet kan vinden. Via het draadloos netwerk kan ik blijkbaar niet op het bekabelde netwerk komen alleen, waarom werkt de spotify connect bediening via Iphone wel? Dat is in feite dezelfde constructie.

Esier
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik pas de verbinding van draadloos naar bedraad aan op de PM-7000N versterker. Ik plug de netwerkkabel in en schakel draadloos uit via de instellingen. Direct verdwijnt de PM-7000N dan uit de HEOS app en kan geen enkel apparaat meer vinden. Start ik Spotify op via mijn iPhone, dan zie ik wel de PM-7000N (en ook mijn home cinema versterker Marantz SR6010) en kan deze selecteren. Beide versterkers zijn voorzien van Spotify Connect.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

het vreemde is wel dat ik op mijn iPhone wel als ik Spotify aanzet de PM-7000N kan selecteren als de PM-7000N bedraad is aangesloten! Dan wordt de versterker wel gevonden terwijl mijn telefoon via het ‘aparte’ WiFi netwerk is aangesloten.

Dit is exact hoe het hoort te werken. De Iphone/spotify verbind direct met de Marantz deze heeft simpel gesteld een eigen wifipunt.

De Marantz gaat dus via een switch naar de Connectbox.

 TP-Link Deco in router modus → eigen draadloos mesh WiFi netwerk voor telefoons, tablets, laptops door gehele huis

Daar zit deels het probleem, je hebt twee verschillende IP bereiken. In dit geval moet de Deco in AP modus.

Wat een optie is eerst de Deco unit dan de switch dan kan de connectbox wel in bridge en de Deco in routermode.

 Zit alleen de switch direct aan de connectbox?

Zojuist de laatste reactie gelezen dat moet, of iets vriendelijker gesteld hoeft niet.

Ik pas de verbinding van draadloos naar bedraad aan op de PM-7000N versterker.

Echt bedraad aangesloten laten.

  Alternatively, you can connect your system to your network router using an Ethernet/LAN cable. Once connected via Ethernet, the HEOS App should recognize the system and you can then manually move it to your wireless network. Starting from the Music screen you will then select Settings (Top left icon) - My Devices - (Device Name) - Advanced - Configuration

Als ik dit goed begrijp kies je dit via de Heos app.

 

Esier
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Top, dank voor de snelle reactie!

 

Ik denk ook dat die 2 IP bereiken het probleem geeft.  Aan de connectbox zit inderdaad alleen de switch verbonden. 

Dan moet ik de Deco In AP modus zetten, kijken of dit werkt. Als ik dan maar nog steeds de snelheid behoud zoals ik die nu ervaar via de router modus van de Deco. Maar dat kan ik testen.

De deco aan de CB koppelen kan ook, dan moet Deco Master weer in mijn meterkast (ligt nu in de huiskamer wat beter is voor de connectie lijkt mij)

En ik ga proberen om de PM-7000N bedraad aangesloten te laten maar volgens mij schakelt hij dan automatisch over naar  bekabeld ipv WiFi. Maar ik eigenlijk wil draadloos uitgeschakeld hebben (kun je apart instellen in de Marantz) omdat dit volgens Marantz een betere geluidskwaliteit geeft. Vandaar ook mijn wens voor Tidal ipv Spotify 🙂

Vanavond even testen dus, bedankt! Ik kan hier zeker iets mee.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De Deco in AP modus is dan inderdaad de oplossing. 

De switch na de Connectbox is mij onduidelijk dat zal met het aantal poorten te maken hebben dat is verder niet belangrijk.

De Deco master unit in de woonkamer is inderdaad beter voor het wifi bereik!

Als de Marantz en de Heos app werken zoals het hoort komt je muziek bedraad binnen je hoeft dan niet in de Heos app of de Marantz voor Wifi te kiezen.

Het is wel vreemd dat de Heos app anders werkt dan de spotify app.

Als ik het goed heb is spotify connect te vergelijken met streamen via chromecast of airplay. Dat is een directe koppeling met een apparaat.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Esier puur uit belangstelling heb je de boel al werkend gekregen?

Esier
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@RoWi. Helaas nog niet nee. Moet eerst de DECO in de meterkast zien te krijgen en dat is wat lastig…

 

Maar ik ga er deze week verder mee en zal delen wat de uitkomst is. Dank voor de belangstelling!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
Esier wrote:

@RoWi. Helaas nog niet nee. Moet eerst de DECO in de meterkast zien te krijgen en dat is wat lastig…

 

Maar ik ga er deze week verder mee en zal delen wat de uitkomst is. Dank voor de belangstelling!

Ik begrijp hieruit dat je niet eerst de snellere optie hebt geprobeerd de Deco in AP modus.

Esier
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Euh, dat was niet mijn 1e idee maar wellicht toch wel... Dan kan ik de DECO laten staan in de huiskamer.

Ok ik ga dat proberen! Thx

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
Esier wrote:

Euh, dat was niet mijn 1e idee maar wellicht toch wel... Dan kan ik de DECO laten staan in de huiskamer.

Ok ik ga dat proberen! Thx

 

Ik noem dit bewust, want als dit niet werkt, heeft intern verbouwen geen nut je verliest hooguit wat functies van de Deco in AP mode. Heb je deze extra functies niet nodig of gebruik je ze niet  dan is de opstelling prima.

Met de Deco in de meterkast ben je er niet als de Connectbox in bridge gaat heb je ook een switch na de eerste deco nodig, je verliest 3 poorten op je connectbox!!

Helemaal vergeten de switch heb je al ?

Esier
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Haha zo is het, die switch is er al. Ik gebruik 1 poort van de CB (naar de switch). Maar ik ga dit eerst proberen, ff kijken welke functies er wegvallen als de DECO in AP modus gaat. 

Wordt vervolgd!

Esier
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@RoWi. eindelijk ben ik er aan toegekomen en het werkt! Deco in AC modus, en het probleem is opgelost. In HEOS app kan ik de PM7000N vinden als de versterker bedraad is aangesloten en TIDAL speelt top!

En geen router in de meterkast, is niet nodig.

 

thx voor alle hulp!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic