j.bezouw

Meedenker
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Netwerk maken: hulp gevraagd

Hallo,
ik ben een digibeet en heb een vraag die naar ik hoop in jip en janneke taal kan worden uitgelegd!
Ik lees in verscheidene topics dat men thuis een netwerk kan "bouwen"en nu is mijn vraag : HOE doe ik dat??????
ik heb mijn ziggo aansluiting verbonden met een kabel aan een tp.link router (bekabeld en wifi) 2pc's, laptop, tablet en natuurlijk de smartphones van de kids.
Wat nu?
1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Nick999
Expert
Expert
  • 3913Posts
  • 225Oplossingen
  • 1073Likes
netwerk 1, 2 etc zijn namen die de pc zelf geeft. Als er een wijsiging in het netwerk is geweest (bv andere wifinaam of andere IP reeks) dan wordt dat gelijk als een "nieuw" netwerk gezien met opvolgend nummer. Ook zijn er programma's zoals bv VPN of VirtualBox die eigen mininetwerkjes maken om zo zaken gescheiden te houden.

Wat betreft de TPlink, dat zou allemaal moeten werken zolang ook alles via de TPlink aangesloten is en niet sommige apparaten via het modem.

Als het modem nl niet ooit in "bridge mode" is gezet (een stand waarbij het modem alleen internet doorgeeft en niet als router werkt, dan geeft ook het modem eigen IP adressen af die afwijken van de tp-link.
Met als resultaat dat apparaten op de TPlink de apparaten die op het modem zijn aangesloten, niet zien en vice versa.

Wat betreft terugzetten naar fabrieksinstellingen, dat hangt van het merk af. Voor een Sonos moet het bv zo:
https://support.sonos.com/s/article/1096?language=nl_NL

maar voor andere merken weer anders.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Nick999
Expert
Expert
  • 3913Posts
  • 225Oplossingen
  • 1073Likes
Als je dat allemaal aangesloten heb, dan heb je in feite al je netwerk gebouwd :sunglasses:
Chris 1952

Gedreven Raadgever
  • 338Posts
  • 10Oplossingen
  • 55Likes
j.bezouw
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hoi Nick, dank je wel voor je reactie.
Ik heb deze vraag gesteld om een probleem op te lossen met behulp van de antwoorden die ik zou krijgen.
Ik zal mijn probleem uitleggen:
Ik heb een bose soundbar, die bekabeld op de router stond aangesloten en een bose portable die via de router wifi liep, dit alles wordt bedient via een app op de tablet en was geinstalleerd door de monteur.
Nu heb ik een fikse storing gehad en alles weer op de rails gekregen alleen... mijn bose soundbar is niet meer te vinden in het netwerk! terwijl mijn portable bose wel gevonden wordt.
De soundbar speelt nog wel, vraag me niet hoe,maar ik kan hem via de bose app niet vinden en bedienen.
Als ik alle intsructies van bose ed opvolg wordt de soundbar niet ontdekt in mijn netwerk.
Nou was mijn gedachte van; als ik weet hoe ik een netwerk bouw weet ik misschien hoe dit netwerk een naam krijgt en kan ik zo weer verder zoeken?

Ik hoop dat mijn toelichting wat duidelijkheid brengt?
Nick999
Expert
Expert
  • 3913Posts
  • 225Oplossingen
  • 1073Likes
j.bezouw Een netwerknaam geef je alleen op bij je Wifi netwerk. Dat kun je doen door in te loggen op je modem (gegevens staan daar als het goed is op)

Wat betreft de soundbar, vaak moet je deze eerst helemaal terugzetten naar fabrieksinstellingen, voordat je hem weer op je netwerk koppelt. Het kan nl zijn dat er IP adressen (waarmee apparaten in je netwerk gevonden worden) gewijzigd zijn en dan is de soundbar ook van slag.

Aangezien het een bekabelde verbinding betreft zou de soundbar vrij makkelijk weer te installeren moeten zijn.

Wel een paar vragen:

Bedoel je echt een router waar alles op zit of een switch? (mocht je het niet zeker weten geef dan even merk en type)
Normaal zit er nl in je modem ook een router en als beide actief zijn kan dat wel eens problemen geven.

Andere vraag, welk merk en type modem gebruik je? (dan weten je medeklanten over welke IP adressen het gaat)
Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 7506Posts
  • 279Oplossingen
  • 2466Likes
j.bezouw idd de soundbar terug zetten op fabriek instellingen , als je dat hebt gedaan even de stroom er af en dan er weer op.
Mogelijk ook even de app deinstalleren en de app opnieuw instellen.

Zo heb ik het laatst ook gedaan omdat ik hem niet meer zag kon benaderen nadat ik zelf wat met mijn netwerk had gedaan.
j.bezouw
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hallo nick,
De merknaam van mijn router is een tp-link ac1750, hij heeft 2,4g band en 5gband en die heb ik idd een naam gegeven ( beide verschillend met bijbehorend wachtwoord) maar het bekabelde deel daar heb ik niets meegedaan ( op mijn pc zie ik ook netwerk3 staan, geen idee waar dat dus vandaan komt vandaar mijn vraag?)
en ronihd : dank je wel voor de suggestie als alles niet lukt ga ik het maar zo proberen ( als je mij kunt vertellen hoe je naar de fabrieksinstellingen bent gekomen??
Nick999
Expert
Expert
  • 3913Posts
  • 225Oplossingen
  • 1073Likes
netwerk 1, 2 etc zijn namen die de pc zelf geeft. Als er een wijsiging in het netwerk is geweest (bv andere wifinaam of andere IP reeks) dan wordt dat gelijk als een "nieuw" netwerk gezien met opvolgend nummer. Ook zijn er programma's zoals bv VPN of VirtualBox die eigen mininetwerkjes maken om zo zaken gescheiden te houden.

Wat betreft de TPlink, dat zou allemaal moeten werken zolang ook alles via de TPlink aangesloten is en niet sommige apparaten via het modem.

Als het modem nl niet ooit in "bridge mode" is gezet (een stand waarbij het modem alleen internet doorgeeft en niet als router werkt, dan geeft ook het modem eigen IP adressen af die afwijken van de tp-link.
Met als resultaat dat apparaten op de TPlink de apparaten die op het modem zijn aangesloten, niet zien en vice versa.

Wat betreft terugzetten naar fabrieksinstellingen, dat hangt van het merk af. Voor een Sonos moet het bv zo:
https://support.sonos.com/s/article/1096?language=nl_NL

maar voor andere merken weer anders.

Bekijk in context

j.bezouw
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Nick, sorry voor de late reactie maar hartelijk voor de adviezen en uitleg, ik ga er mee aan de slag!

Uitgelicht topic