1
Vraag
2
Reacties
Omiht

Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Netwerk hapert soms | veel Fouten na RS

Beste lezer,

Ik heb al een tijdje last van een haperende netwerkverbinding, soms meer en soms minder vaak. Gisteren heb ik mijn modem (Connectbox) weer herstart zodat de RS counters weer op 0 komen te staan en de counters hierna in de gaten kunnen worden gehouden. De cijfers bleven erg laag (alleen Fouten voor RS), maar zojuist weer gekeken en ik zie nu helaas weer een grote hoeveelheid Fouten na RS. Ik las op verschillende topics hier op het forum dat de Fouten na RS op 0 zouden moeten blijven staan, dit is bij mij verre van het geval. Eerder is er al een monteur langsgeweest, wat hij precies gedaan heeft kan ik mij niet meer voor geest halen. Ik heb no geen uitval van mijn netwerkverbinding gehad, maar deze cijfers lijken mij niet juist.

Bijgevoegd de screenshots van mijn Connectbox. Ik ontvang advies over wat dit zou kunnen zijn, om dit voor eens en altijd in de kiem te smoren. Alvast bedankt voor de hulp.

 

Vriendelijke groet,
Thimo Verveer

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Omiht
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

De laatste 3 weken heb ik geen wegvallende verbinding meer ervaren. Sinds het onderhoud in de wijkkast recent, is de verbinding niet meer weggevallen. Ik heb wel nog enkele post-RS errors, maar dit zijn er niet net zo veel als eerder en ze zijn opgelopen tijdens onderhoud 's-nachts deze week. Ik heb om de zoveel dagen een T3 error, maar niet een paar achter elkaar waardoor de interface gaat resetten. Het ziet er hoe dan ook prima en zoals hoe het hoort uit. Dank zover!  Ik zet deze post weer op opgelost.

Bekijk in context

65 Reacties 65
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75176Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Dit signaal is helemaal niet goed, dat heb je goed gezien.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De (un)correctable RS errors in de downstream zeggen niet altijd iets over de huidige toestand van het signaal (ze kunnen bijvoorbeeld ontstaan bij werkzaamheden of een storing), maar dat lijkt hier wel het geval te zijn, gezien de events in de log (RCS partial service = kanaaluitval downstream).

Omiht
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Hartelijk voor jullie reactie. De binnenkomst van de coaxkabel is in mijn meterkast, maar is eerder door een Ziggo monteur gekoppeld (zie ook de foto met het koppelstukje). Ik heb het AOP in mijn woonkamer zitten. Ik heb vandaag om klokslag 14 uur het witte kapje van de splitter afgehaald en zonder kapje de splitter opnieuw bevestigd op de AOP in mijn woonkamer. Ik zie na een herstart van de modem een hoger vermogen op een aantal downstream kanalen, lager in de lijst, en ook tot nu toe nog geen errors / hoge RS counters.  Ook de laatste waardes van mijn modem met screenshots bijgevoegd. Wel is zoals je kan zien het kapje van de AOP losgekomen, dit omdat het kapje van de splitter alles bij elkaar hield. Eerst maar even testen of het nu goed werkt, voodat ik het weer netjes afwerk.

 

Denken jullie dat dit de oorzaak van de problemen kan zijn geweest? Bedankt voor het meedenken!

 

Groet Thimo

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Omdat het modem nu pas een uur online is, kun je het beste na een paar uur nogmaals de downstream- en upstream-waarden en historie plaatsen.

 

AOP, splitter en kabels zijn prima en up-to-date. Het kapje van de splitter veroorzaakt geen problemen als het de nieuwe (ondiepe) versie is, met een ribbel aan weerszijden aan de binnenkant. Aan de binnenkant van de afdekkap van het AOP zou een kort schroefje geplaatst moeten zijn, waarmee je de kap opnieuw aan het AOP kunt bevestigen.

 

Het valt mij op dat er geen groene kabel de meterkast binnenkomt. Het lijkt er dus op dat de huisaansluitkabel ergens is verlengd.

Omiht
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Ik weet niet of zeker of ik de nieuwe versie van het afdekkapje heb, maar het valt mij wel op dat de splitter nu beter en dieper is aangesloten op de AOP. Ik zal over een paar uur nogmaals een statusupdate geven met de waardes van de modem bijgevoegd. Het korte schroefje zie ik zitten inderdaad zitten. Ik kijk eerst even of het nu stabiel blijft werken, dan ga ik hier verder naar kijken.

 

De monteur heeft de laatste keer iets gedaan met de groene kabel. Ik denk dat de groene kabel nu ergens is weggewerkt uit het zicht in mijn meterkast.

Bedankt weer voor de reactie en je hoort van me. Fijne feestdagen!

Omiht
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Hierbij een update op dit topic. De waardes op mijn modem blijven er goed uitzien. Bijgevoegd de schermafbeeldingen, hoe deze er nu uitzien. Mogelijk heeft het kapje verwijderen van de splitter toch het gewemste effect gehad. Ik hoor het graag, hoe jullie hierover denken.


Groet Thimo

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Vooralsnog ziet het er goed uit, er zijn sinds 13:47 geen nieuwe events of uncorrectable RS errors meer geweest. Eventueel kun je morgen de gegevens nog eens plaatsen.

 

Hoe ziet de binnenkant van het kapje van de splitter er uit? Zie onderstaande foto (helaas niet zo duidelijk), links is de oude versie met ontwerpfout, rechts is de nieuwe versie. De verschillen zijn enkele mm's diepte en het aantal ribbeltjes aan weerszijden.

 

20210630_235800.jpg

Omiht
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Dank je voor je reactie.

 

Ik heb de nieuwe versie van het kapje (met 1 ribbeltje), toch blijven de waardes er nu goed uitzien. Ik zal alles weer afwerken met het kapje en kijken hoe het er dan uitziet. Bijgevoegd de waardes op dit moment. Ik heb vannacht 2 T3's gehad, ik las dat dit normaal is. Fouten na RS staan allemaal nog op 0.

 

Ik hoor het graag. En nogmaals erg bedankt voor je hulp zover.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het ziet er inderdaad nog steeds goed uit. T3 timeouts mogen sporadisch voorkomen.

Omiht
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Ik heb het kapje op de splitter weer bevestigd, maar deze er niet te diep ingedrukt. Verder het AOP kapje met het korte schroefje erop geschroefd en hierna de splitter met kapje aangesloten, deze sluit nu mooi aan. Wel zie ik direct een lager vermogen op een aantal Downstream kanalen. Kan dit komen door het kapje of omdat het modem net weer aanstaan? Bijgevoegd de nieuwe waardes. Verder lijkt het mij het beste, het even aan te kijken of er nu geen kanaal uitval meer plaatsvindt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het vermogen is nagenoeg onveranderd t.o.v. de vorige situatie (zonder kapje), zoals het hoort.

Omiht
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Oke, dank je! Het lijkt erop dat het kapje van de splitter loshalen, het kapje er goed opzetten en de splitter weer aansluiten, het gewenste effect heeft gehad. Ik zal over een paar dagen nog een update geven, of het nog steeds goed gaat.

Omiht
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Ik zou nog even laten weten of het een paar dagen later nog steeds goed werkt. Dit is het geval, het lijkt nu stabiel te functioneren. Dank voor de hulp. Het verwijderen en herplaatsen van het splitterkapje lijkt geholpen te hebben.

Omiht
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Helaas zijn de statistieken weer totaal niet goed en opeens enorm toegenomen en zie ik RCS Partial Service voorbijkomen in mijn Netwerk historie. Bijgevoegd de laatste statistieken van mijn modem. Iemand nog een idee wat hier verder aan te doen? Wordt beetje moedeloos van de aanhoudende problemen.

 

Ik heb niet aan mijn splitter gezeten en mijn modem is ondertussen ook niet herstart.

Alvast bedankt weer!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Vermoedelijk toch een probleem tussen AOP en EV (straatkast).

 

Ik heb zojuist de moderators ingelicht, zij kunnen het signaal in meer detail onderzoeken en eventueel een meerdaagse meting naar het modem opstarten.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

Goedemorgen @Omiht en een warm welkom op de Community,

Wat ontzettend vervelend dat je de laatste tijd last hebt van een haperende internetverbinding! Het is dan ook goed dat je door middel van dit topic even aan de bel trekt. Zo te lezen hebben de hier aanwezige experts al het nodige met je nagelopen en gecontroleerd. Ik heb zelf ook even een blik geworpen op de verbinding en zo op het eerste gezicht ziet het signaal er verder goed uit. Gezien de storingsklachten lijkt het mij verstandig dat we het signaal een aantal dagen nauwkeurig monitoren. Hiervoor heb ik zojuist een meting gestart op de verbinding. Zie jij op jouw beurt kans om eventuele storingsmomenten vanaf nu bij te houden en de datum + tijd te noteren? We kunnen dit dan naast de data uit onze nauwkeurige meting leggen en zodoende bepalen wat hier de juiste vervolgstap is. 

Omiht
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Goedemorgen Paul en bedankt voor je snelle reactie.

 

Wil je dat ik de momenten doorgeven dat er een RCS Partial Service voorbij komt in het logboek of alleen als ik daadwerkelijk last ondervindt van een wegvallen verbinding? Aangezien ik overdag werk en het laatste weinig voor komt, kan dat even duren. Wel viel me op de statistieken (hoge hoeveel Post-RS errors en RCS Partial service foutmeldingen) voorkomen in mijn modems logboek, daarom dat ik weer aan de bel trek.

 

Hoor het graag!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Omiht Wil je dat ik de momenten doorgeven dat er een RCS Partial Service voorbij komt in het logboek of alleen als ik daadwerkelijk last ondervindt van een wegvallen verbinding? Aangezien ik overdag werk en het laatste weinig voor komt, kan dat even duren. Wel viel me op de statistieken (hoge hoeveel Post-RS errors en RCS Partial service foutmeldingen) voorkomen in mijn modems logboek, daarom dat ik weer aan de bel trek.

Als je de momenten kunt bijhouden waarop je daadwerklijk problemen (uitval, trage verbinding, instabiliteit etc.) met de verbinding ervaart wilt bijhouden dan kunnen we dit vergelijken met de data uit onze meting.

Omiht
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Het feit dat ik de ook dit topic heropent heb, is voornamelijk omdat de foutmeldingen RCS Partial Service weer voorkomen in mijn modems logboek en de hoge Post-RS statistieken. Kunnen jullie deze ook onderzoeken? Ik begrijp dat de RCS Partial Service melding betekent dat er een kanaal uitvalt op de downstream. Deze meldingen horen toch niet voor te komen?

 

Ik zal een lijstje bijhouden als mijn verbinding daadwerkelijk wegvalt / ik problemen ervaar.

 

Hoor het graag.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic