Bart1927

Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

Netflix beweert dat ik VPN gebruik, wat niet zo is

Sinds vandaag kan ik diverse series op Netflix niet meer bekijken. Ik krijg dan de melding dat ik een unblocker of proxy gebruik. Dit probleem speelt op al mijn apparaten bij gebruik van wifi of bekabeld internet. Via mobiele netwerken doen de series het wel. Het probleem speelt maar bij enkele series, oa Better Call Saul.

 

Ik heb al contact opgenomen met Netflix, die zeggen dat het komt doordat ik een VPN zou gebruiken, waardoor hun systeem denkt dat ik mij in een ander land bevindt waardoor sommige series ivm copyright niet beschikbaar zouden zijn. Ik gebruik echter geen VPN, en als ik via een IP-adres controlesite een check doe, dan komen daar gewoon mijn daadwerkelijke IP-adres, woonplaats en provider boven drijven.

 

Netflix verwijst mij echter door naar Ziggo. Dus hopelijk heeft iemand hier nog een suggestie.

 

Mijn modem is de standaard Ziggo connectbox

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19163Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemiddag allen,

We zijn op dit moment inderdaad in gesprek met Netflix om die IP reeksen te whitelisten. In de tussentijd kan  je natuurlijk wel individueel Netflix contacten. Wij gaan het natuurlijk zo snel mogelijk samen met Netflix structureel oplossen.

Bekijk in context

Uitgelicht
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19163Reacties
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemorgen allemaal,

Langs deze weg even een tussentijdse update over de stand van zaken. Netflix heeft een beschermingsmechanisme waarmee gecontroleerd wordt of IP adressen een VPN of proxyserver gebruiken. Bij een aantal van onze klanten wordt sinds kort het IP adres onterecht geassocieerd met een VPN of proxyserver. Hierdoor krijgen klanten bij bepaalde content onterecht de melding “Uit onze gegevens blijkt dat je een unblocker of proxy gebruikt”. Onze netwerkspecialisten zijn samen met Netflix bezig om het probleem zo snel mogelijk op te lossen en de IP reeksen te whitelisten.

73 Reacties 73
ziggpiet

Level 8
  • 214Posts
  • 7Oplossingen
  • 63Likes

misschien overal uitloggen bij netflix kan je account via Browser zie je Een locatie die uit het buitenland is kan je je wachtwoord wijzigen en mocht het niet lukken kan je altijd contact opnemen met netflix. 

Bart1927
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

Uitloggen en opnieuw inloggen helpt niet. Als ik bij mijn Netflix-account kijk bij recente streamingactiviteit zie ik geen inlogpogingen vanuit het buitenland. Alleen maar inlogpogingen vanuit Zuid-Holland (klopt), ik zie wel 3 verschillende IP-adressen, maar dat kan kloppen, want ik log ook wel eens in vanaf een andere locatie, op met mijn telefoon (via mobiele netwerken). Ik heb op de Ziggo Community nog een paar andere meldingen van dit probleem gelezen, en ik denkt dat dit (https://arstechnica.com/gadgets/2021/08/netflix-is-adding-residential-ip-addresses-to-its-vpn-blockl...) de oorzaak is.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

heb je misschien een virusscanner geïnstalleerd waar een VPN bij is inbegrepen ?

 

Bart1927
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

De enige virusscanner die ik heb, is de virusscanner van Ziggo. (Ziggo Safe Online)

Bart1927
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

Ik heb gisteren ook nog even mijn ouders gebeld, die ook klant bij Ziggo zijn, met de vraag of zij even met mijn inloggegevens op Netflix wilden inloggen. En toen waren de verdwenen series wel zichtbaar. Dus het moet haast wel aan mijn IP-adres liggen, (of aan mijn modem, of beide).

 

De helpdesk van Ziggo adviseerde mij nog om mijn modem van de stroom te halen en 12 uur later weer aan te sluiten, want dan was er een kans dat ik een nieuw IP-adres kreeg. Maar dat hielp niet, en mijn IP-adres bleef ook hetzelfde. Tot slot hebben ze mijn modem afgemeld van het netwerk, en weer opnieuw aangemeld, en dat werkte! Ineens kon ik alle series weer zien. Helaas werkte dit maar een paar uur, en toen waren de oude problemen weer terug.

 

Heeft iemand hier nog tips?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

ervaar je het probleem ook op andere apparaten ?

 

Bart1927
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

Zoals ik al aangaf in mijn 1e post, ervaar ik het probleem op al mijn apparaten (TV, PC en smartphone) wanneer ik via mijn modem (Ziggo connectbox) Netflix benader, zowel via wifi ls bekabeld. Als ik Netflix kijk via mobiele data (geen aanrader, je bundel is zo op) ervaar ik geen probleem. Als ik bij andere mensen via hun modem op mijn Netflix account inlog, is er ook geen probleem.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

dan is het public ip-adres waarschijnlijk het probleem. waarschijnlijk staat het ip-adres of ip blok op een lijst met VPN en Proxy server bij Netflix

een moderator komt binnen 2 a 3 dagen langs het topic 

Bart1927
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

Gistermiddag kreeg ik een sms-je van Ziggo dat mijn internet weer zou moeten werken zoals het hoort. Ik neem aan dat dit bericht betrekking heeft op bovenstaande klacht, en deze is toch echt niet verholpen. Het ene moment staan de "verdwenen" series weer op Netflix en kan ik ze bekijken (naast de eerdergenoemde Better Call Saul en Breaking Bad zie ik ook Fargo, The Office en de diverse Star Trek series "slachtoffer" zijn), en een paar uur later zijn ze weer foetsie.

 

Wat mij overigens wel opvalt is dat wanneer ik op fast.com kijk (dat is een site van Netflix waar je je IP kan controleren) ik weliswaar mijn correcte IP-adres zie staan, maar ook dat ik blijkbaar 2 servers van Ziggo gebruik, waarvan 1 in Amsterdam staat en de ander in Londen. Ik weet niet of die informatie klopt, maar zou het mogelijk kunnen zijn dat het daardoor komt dat Netflix denkt dat ik een VPN gebruik?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

waarschijnlijk heeft je modem een DSlite profiel.

een moderator kan je modem op ipv4 only zetten

Bart1927
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

Als ik op fast.com kijk, of op een andere site waar je je IP-adres kunt controleren, krijg ik enkel een IPv4 adres te zien, dus volgens mij staat mijn modem al op IPv4 only.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dit probleem komt vaker voor en is in de meeste gevallen te wijten aan een DS lite verbinding. In de meeste situaties wordt dit inderdaad opgelost door een ipv4 only profiel. Dit is puur een probleem binnen het Ziggo netwerk.

 

Wat Londen betreft dat kan kloppen bijna al het Ziggo netwerk verkeer gaat via een server van Liberty Global en Engeland.

 

Of je een DSlite adres hebt is te zien aan de eerste 3 cijfers van het ipv4 adres.

En of je bepaalde opties in je modem hebt zoals port forwarding.

Bart1927
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

Mijn ipv4 adres begint met met 217. Of ik port forwarding heb, weet ik niet. Hoe kan ik dat zien?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

komt achter 217  127 ?

 

een moderator kan het modem voor je op ipv4 only zetten

Bart1927
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

Nee, na 217 komt 104. En, zoals ik al eerder aangaf, als ik op sites zoals fast.com mijn IP-adres controleer, dan komt daar alleen een IPv4-adres naar voren, en geen IPv6. Dus volgens mij staat mijn modem al op IPv4 only.....

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

dan heb je idd ipv4 only

dan zit het in het ip-adres 

binnen 2 a 3 werkdagen komt een moderator langs het topic

 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5789Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Goedemorgen @Bart1927

 

Heel vervelend dat je avondje Netflix en chill een beetje in het niet zijn gevallen door een duistere melding over VPN.

Nou is het geluk, dat dit niet het geval is. Jouw modem staat op een Full DualStack verbinding wat betekent dat er geen problemen zijn qua IP adres.

Ik durf zo ook geen oplossing te roepen. Maar Netflix zou je hierom niet mogen weigeren, gezien daar geen reden toe is.

Heb je toevallig al een fabrieksreset getest op het modem?

Bart1927
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

Mijn modem is al diverse keren gereset, zowel door mijzelf als op afstand door Ziggo. OOk is deze afgemeld van het netwerk en weer opnieuw aangemeld. Het verbaast mij trouwens te horen dat mijn modem op dual stack staat, want dat betekent toch dat er zowel een IPv4 als een IPv6 adres wordt uitgezonden? Als ik echter kijk op fast.com zie ik echter alleen een IPv4-adres en geen IPv6, wat zou betekenen dat mijn modem op IPv4 only staat (wat volgens diverse posters hier overigens juist gunstig zou moeten zijn) en NIET op dual stack.

Gisteren nog even Netflix gecontacteerd die nu ontkennen dat ze mij blokkeren maar aangeven dat het probleem in mijn thuisnetwerk zit (wat wel verklaart waarom ik via andermans modem of via mobiele data wel alle series weer kan zien).

Is het niet mogelijk voor mij om een ander IP-adres te krijgen?

 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5789Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Helaas is het niet mogelijk je IP adres te wijzigen @Bart1927

De enige optie waarmee dit zou kunnen, is je modem van Ziggo in bridge modus schakelen en een eigen externe router te gaan installeren.

Uitgelicht topic