BertM1

Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

Netflix: Uit onze gegevens blijkt dat je een unblocker of proxy gebruikt

Sinds gisteravond heb ik ook last van bovenstaande melding. De serie die aan het kijken was is na de melding opeens verdwenen, en ook een serie als 'Better call Saul' is uit mijn lijst verdwenen. 

Net even Netflix gebeld. Advies gekregen om via mobiele data op de telefoon in te loggen, en zie daar, de serie die ik aan het volgen was is op de telefoon wel beschikbaar. Ook mijn actuele lijst is daar weer aanwezig.

Log ik in op een apparaat dat verbonden is via WiFi of bekabeld via het Ziggo modem - One Connect Box -  dan verdwijnen de series.
Ik heb het modem uitgeschakeld en weer ingeschakeld, geen effect.

Via fast.com ("powered by Netflix", dus zou dan volgens mij hetzelfde IP adres moeten geven als `netflix ziet) krijg ik een IP adres dat gelokaliseerd wordt als 'Zaandam, NL, 31.151.nnn.nnn' precies waar ik zit.

De Netflix medewerker zegt simpelweg "als de series wel te zien zijn via uw mobiele netwerk, ligt het probleem bij Ziggo".
Zoekend naar hetzelfde probleem op dit forum kom ik diverse berichten tegen dat Netflix en Ziggo elkaar de schuld geven van het probleem, maar ondertussen blijven wij als gebruikers met het probleem zitten.

Eén mogelijke oplossing zou zijn het Ip6 op het modem uit te schakelen, maar ik zie zelf daar geen optie voor in de settings van het modem. Moet een Ziggo-medewerker dat doen? Of kan een forum-moderator dat doen?


Daarnet ook even Ziggo gebeld. De medewerker herkende het probleem direct en heeft Ip6 op het modem uitgeschakeld. Na herstarten van het modem geeft dat echter geen verschil. Series zijn nog steeds verdwenen...


Heeft iemand een werkende oplossing (behalve dan mijn abonnement opzeggen en maar weer eens naar KPN gaan...) voor dit probleem? 
  

113 Reacties 113
Bart1927

Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

@Paul  @BertM1 

 

Helaas, bij mij zijn de missende series (oa Better Call Saul, Breaking Bad, Fargo, the Office en vrijwel de gehele Star Trek franchise) nog steeds niet zichtbaar.

Overigens, @BertM1 , reken je nog niet rijk. Bij mij begon het probleem op 1 augustus en de missende series zijn bij mij ook al 2x weer zichtbaar geweest, om vervolgens na een paar dagen weer te verdwijnen.

Peter Mol

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hier sinds woensdag hetzelfde probleem. IP adres op fast.com geeft juiste plaatsnaam aan maar ook de melding op Netflix dat er een proxy of unblocker gebruikt wordt.

 

Gebruikte DNS server is 89.101.251.228

 

Hieronder de terugkoppeling van Netflix (PS: Locatie en IP address stemmen overeen:

 

Neem contact op met je internetprovider voor hulp als je weer Netflix wilt kunnen kijken.

Vóór het gesprek met je internetprovider:

Controleer of je via hetzelfde IP-adres en dezelfde gemelde locatie verbinding maakt met Netflix als het adres dat je internetprovider aan je heeft toegewezen. Controleer dit als volgt:

  1. Ga naar fast.com en voer de snelheidstest uit.

 

  1. Selecteer na afloop van de test de knop Meer informatie weergeven onderaan de pagina.

 

  1. Noteer de locatie en het IP-adres (een lange string van letters en cijfers) dat wordt weergegeven na Cliënt. De weergegeven locatie moet overeenkomen met je werkelijke locatie.

Als de door fast.com gemelde locatie niet overeenkomt met je werkelijke locatie:

Mogelijk heb je VPN- of proxysoftware geïnstalleerd op het apparaat waarmee je Netflix kijkt. Ook kan het zijn dat de internetprovider van je gebouw proxyservers gebruikt. Vraag je IT-beheerder om hulp.

Neem contact op met je internetprovider en volg de onderstaande instructies als de gemelde locatie niet overeenkomt.

Tijdens het gesprek met je internetprovider:

Vraag je internetprovider om je locatie en IP-adres te bevestigen.

Als de gegevens van fast.com wel overeenkomen met de locatie en het IP-adres dat is toegewezen aan je thuislocatie, vraag dan je internetprovider om contact met ons op te nemen via netflix.com/contactus.

Als je IP-adres volgens je internetprovider niet overeenkomt met het adres dat is toegewezen aan je thuislocatie, vraag dan of je de DNS-server van de provider gebruikt.

 

  • Zo nee, vraag de internetprovider dan om over te schakelen naar de DNS-server. Start daarna de Netflix-app opnieuw en probeer of je Netflix kunt kijken.
BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

@Bart1927 

 

Dat klinkt niet goed, het zou dus toeval kunnen zij dat het bij weer even goed gaat.

Omdat @Paul aangeeft dat hij (nog) geen terugkoppeling heeft gehad van de TI-mensen zou het inderdaad wel eens toeval kunnen zijn, en zit ik over een paar dagen weer zonder. 
Wel 'goed' te zien dat wij niet de enigen zijn met dit probleem, dat moet Ziggo toch een extra duwtje geven dit probleem serieus aan te pakken. Er zal bij Ziggo toch iets in de infrastructuur of software veranderd moeten zijn als er opeens een opleving is van dit soort klachten. 

 

Peter Mol

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Als je wat rondkijkt op internet, is het wel een bekend en wat ouder probleem. Het lijkt erop dat door een of andere reden je publiek IP-adres in een zwarte-lijst bij Netflix terecht is gekomen omdat ze denken dat het een VPN or proxy/unblocker adres is. Netflix schijnt je alleen van deze lijst te willen halen als de provider (=Ziggo) aangeeft dat het IP-adres een legitiem adres is. Om nu niet tussen wal en schip terecht te raken (Netflix vs. Ziggo) denk ik dat de enige oplossing is dat Ziggo met Netflix contact opneemt en nagaat waarom sommige IP-adressen op de zwarte-lijst zijn gekomen en nog belangrijker, de legitieme Ziggo publieke adressen van deze lijst laat verwijderen.

 

Zoals ook uit bovenstaande mail van Netflix, het enige werkende item is:
Als de gegevens van fast.com wel overeenkomen met de locatie en het IP-adres dat is toegewezen aan je thuislocatie, vraag dan je internetprovider om contact met ons op te nemen via netflix.com/contactus.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Ik probeer ook maar wat en sorry als ik kostbare ruimte vul.

Zou het kunnen zijn dat Netflix op het moment overijverig aan het pingen is hoeveel abonnees hun abonnement delen?

Het gaat niet zo heel erg goed met Netflix. Het account van een gebruiker mag volgens de servicevoorwaarden van Netflix officieel "niet worden gedeeld met personen buiten het huishouden". Het bedrijf kneep echter altijd een oogje dicht als gebruikers dat toch deden. Maar nu de inkomsten teruglopen zijn ze op zoek naar mogelijkheden om de delers een nieuw -en duurder-  abonnement te verkopen.

Ik weet niet of het helpt: maar stel je verandert je wachtwoord en logt opnieuw in bij Netflix, is het probleem dan verholpen?

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Morgen zal @Paul  er hopelijk weer zijn of mede collega die dit topic kan oppakken en vertellen hoe het er voor staat, en waar de schoen wringt. Tot die tijd is het even afwachten.

Peter Mol

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Nog even contact gehad met Netflix. Daar geven ze aan dat het een bekend item is en ze daarom bovenstaand stappenplan hebben opgezet.

Netfix: "Juist omdat we bekend zijn met dit probleem dat soms kan voorkomen hebben we speciaal deze doorverwijs mail gemaakt."

 

Als locatie en IP overeenstemt is de enige optie dat Ziggo met Netflix contact opneemt, zie hieronder citaat uit de chat met Netflix:

 

''Als de gegevens van fast.com wel overeenkomen met de locatie en het IP-adres dat is toegewezen aan je thuislocatie, vraag dan je internetprovider om contact met ons op te nemen via netflix.com/contactus. Dan wordt het door het team wat daar over gaat opgenomen en verder afgehandeld."

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Ik vind het toch raar.

Netflix veroorzaakt een probleem, ze zijn daarbij ook zeer onduidelijk wat het probleem is, en dan moet je provider maar even actie ondernemen.

 

Moet Netflix geen contact met Ziggo opnemen? Of veel zorgvuldiger zijn met blacklisten?

amvih

Level 10
  • 385Posts
  • 12Oplossingen
  • 189Likes

Blijf het apart vinden waarom Ziggo met Netflix moet contacten, Netflix kan toch ook op fast.com kijken of het ip-adres is gekoppeld aan een NL adres.

Zie de tussenkomst van Ziggo alleen maar als een vertragend tussenstation, je ip-adres wordt alleen door Netflix gezien als een geblokkeeerd adres en dus daardoor bij hun op de zwarte lijst is gekomen.

BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

Je gaat je dan ook afvragen op grond van welke testmethode Netflix beweert dat ik een VPN server in gebruik heb om Netflix materiaal te streamen. Dat zal zeker niet fast.com ("Powered by netflix") zijn omdat ze dan toch overduidelijk moeten zien dat het IP adres dat ik van Ziggo krijg toch echt een lokaal adres is. 

BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

@Wim C. 
Bij mij is dat zeker niet zo, ik heb een paar jaar geleden mijn loginnaam en password veranderd omdat er via mijn account werd gekeken vanuit lokaties in het buitenland die ik niet kon herleiden naar familieleden.
Sinsdien ben ik de enige die van mijn account gebruik maakt, wat ik ook netjes terug zie in de statistieken die je bij Netflix kunt raadplegen. Zo ook in de afgelopen paar weken geen activiteit buiten mijzelf, dus op grond daarvan ben ik zeker niet geblockt. Er moet iets zijn met het IP adres dat Ziggo mij geeft waardoor Netflix concludeert dat dat adres niet uit Nederland komt. Zoals al een paar keer genoemd zal Ziggo bij Netflix kunnen aangeven dat het bewuste adres in Nederland thuishoort. Inderdaad wel een beetje een omgekeerde wereld, want Netflix zit hier duidelijk verkeerd met hun beweringen over VPN gebruik.

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

Als meelezer aan de zijlijn vind ik het ook moeilijk te begrijpen. Mijn eerste gedachte is dat Netflix zijn zaakjes zorgvuldiger in de gaten moet houden.

Mijn tweede gedachte is waarom Netflix voor dit soort gevallen geen vast lijntje naar de provider (KPN, Ziggo, etc) heeft. Het gaat primair toch om klanten van Netflix, of is iedere klant van Netflix bij voorbaat een fraudeur en is een verklaring van goed gedrag van de provider nodig?

En als fast.com, waarvan Netflix nota bene de eigenaar van het domein is, het bij het rechte eind heeft, waarom moet dan de provider van de klant van Netflix in actie komen?

 

BTW: Het enige wat ik me overigens kan voorstellen bij de rol van een verkeerde DNS-server je in dat geval voor het domein Netflix naar een verkeerde Netflix-server in het buitenland of zo gestuurd wordt. In alle gevallen kan de melding naar de klant een stuk minder stellig in plaats van alleen twee mogelijkheden te geven wat er bij de klant mis gaat.

 

 @Netflix: Get off your high horse!

 @Ziggo: Wat is hier nu weer aan de hand?

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Is het niet gewoon dat Netflix boos is omdat je bij Ziggo weer Netflix onder 1 dak kan bestellen.

ik zelf heb geen last in die 8 jaar dat ik hier woon.

 

is maar idee

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19162Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemiddag allemaal,

We hebben inmiddels van meer klanten bericht ontvangen dat sinds enkele dagen bepaalde Netflix content niet meer werkt. Ik heb de voorbeelden die binnen dit en onderstaande topics zijn binnengekomen doorgegeven zodat er een eventuele oorzaak aan onze kant uitgesloten kan worden. 


https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Netflix-Uit-onze-gegevens-blijkt-dat-je-een-unblocker-of-prox...
https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Netflix-Geen-land-gerelateerde-content-door-VPN-IP-adres-wat/...

Zodra we een terugkoppeling hebben laten we het uiteraard weten. 
 

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@Paul 

 


@Paul  schreef:

[...KNIP...] zodat er een eventuele oorzaak aan onze kant uitgesloten kan worden. 

[...KNIP...]


Ok, en wat wat is dan het plan als de oorzaak aan de zijde van Ziggo daadwerkelijk is uitgesloten?

 

Netflix is in zekere zin wel een toeleverancier van Ziggo. Netflix kan gehuurd worden via Ziggo en Ziggo levert de app van Netflix ingebakken in de Next en zo. Als het niet aan Ziggo ligt, ligt het voor de hand om de relatie met Netflix te gebruiken om dit akkefietje definitief uit de wereld te helpen, toch?

Bart1927

Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

Ik hoop dat er snel een oplossing komt, want het is zeer frustrerend. De series komen en gaan. Ze zijn bij mij al een paar keer uit het overzicht verdwenen om een paar dagen later weer terug te komen. Afgelopen donderdag kon ik alles weer zien, en ik dacht heel even dat het probleem was opgelost, want vanmorgen was alles nog steeds zichtbaar. Maar nu wil ik de nieuwste aflevering van Better Call Saul gaan kijken, is het weer weg! (tesamen met ongeveer de helft van mijn kijklijst). Zeer frustrerend.

 

Ik hoop wel dat Ziggo, ook als zij zelf geen aanwijsbare oorzaak binnen het eigen netwerk kunnen vinden, toch contact wil opnemen met Netflix om ze te vertellen dat zij bona fide IP-adressen hebben geblokkeerd. Dat is namelijk waar Netflix zelf ook om vraagt.

Peter Mol

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hier hetzelfde, werkt random weer een tijdje, dan weer niet. Ik krijg sterk het vermoeden dat mijn Ziggo publiek IP-adres vanaf een andere locatie misbruikt/gebruikt wordt, wat een IP-locatie check bij Netflix van een VPN/Proxy triggert. Dus als Netflix IP vrijgeeft en daarna is er weer misbruik van mijn IP, blokkade..
PS: Is maar een gedachte , maar heb het wel even doorgezet aan abuse@ziggo.nl

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@AoxoMoxoA 

Het is toch zo dat app op de mediabox zelfstandig in de verbinding met NETFLIX werkt of via een APP op je TV of browser. Het enige is dat je Netflix account en het innen van het abonnement via Ziggo wordt gedaan. Netflix is dus geen toeleverancier voor Ziggo.

 

Netflix “denkt” door je IPv4 of IPV6 adres dat het via een VPN gaat of uit een ander land komt.

Dit kan meerdere oorzaken hebben: volkomen onterecht, ADblockers, blokkeren analyse-datacollection-malware sites bv met Pi-hole, virusscanners met VPN technologie, browser met ingebouwde VPN etc.

 

Of misschien wel een verkregen IPv4 en/of IPv6 adres van Liberty Global,Vodafone,Ziggo die eigenlijk niet in Nederland uitgereikt had mogen worden. Is ook gebeurd bij een provider in Australie, waarbij klanten onterecht werden gezien als komend van een heel ander land en die hadden niet alleen problemen Netflix.

 

Het kan zomaar zijn dat de ene keer via de IPv4 verbinding goed gaat en een andere dag via de IPv6 verbinding onterecht als VPN wordt gezien, of visa versa.

Maw wordt alleen het IPv6 of IPv4 adres geblokt? of allebei?

Peter Mol

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hier ben ik niet zeker. Mijn devices krijgen een IPv4 en IPv6 IP adres toegewezen uit de ConnectBox. Welke gebruikt wordt richting Netflix, mijn sterke vermoeden is IPv4, omdat ik dat adres zie bij Netflix onder  "recente streaming activiteit".

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Heb even bij mij zelf gecheckt gelukkig heb ik (nog) geen last van het probleem, maar mijn devices maken de ene keer gebruik van IPv4 en een andere keer van IPv6 voor een verbinding met Netflix. Dus dat is in ieder geval willekeurig. En heeft dan als locaties Utrecht en Noord-Holland, Ik woon in Noord Holland.

Uitgelicht topic