Vraag
Reacties
Aankondigingen
Chevy93
Level 5

Nat type 3 PS4

Er zijn al wat topics over geschreven maar toch begin ik er weer 1.
Ik heb een ps4 die is bekabeld aangesloten op het Ziggo modem ubee evw321b.
Er zijn met het online gamen wat problemen.
Dit komt omdat het modem NAT TYPE 3 is.
Via Google kwam ik er achter dat upnp aangezet moest worden.
Maar dit staat al aan.
Uitzetten heb ik ook geprobeerd en dit lost niks op.
De helpdesk schijnt het ook niet te weten want die vertelde mij dat ik het hier maar moest vragen.
Beetje jammer.

Nu is mijn vraag dus kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik het nat type verander?
Of is mijn modem misschien wel totaal ongeschikt?

Als iemand het weet hoor ik het graag en als het kan een uitleg met plaatjes.

Bedankt alvast.
0 Kudos
22 Reacties 22
Meldingen
Aan Uit
hanh
Oud Community-lid
Zie:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/geen-game-servers-in-kan-35288#post350543

Misschien helpt het.
UPnP moet aan staan.

Han
0 Kudos
Chevy93
Level 5
Topicstarter
Helaas.
Ik heb jou tips opgevolgd.
Alle instellingen staan al zo.
Toch bedankt.
Op naar de volgende tip
0 Kudos
Chevy93
Level 5
Topicstarter
Helaas. Ik heb jou tips opgevolgd. Alle instellingen staan al zo. Toch bedankt. Op naar de volgende tip.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Hmm. Jammer.
Wat ik me nog kan voorstellen is, dat UPnP niet goed meer werkt sinds de Update.
Is er bij 'Port Forwarding' iets waarin je kunt zien of er poorten worden open gezet door UPnP?
Op mijn Technicolor TC7210 is er daar een apart lijstje voor: UPNP port mapping
Bij de ConnectBox worden de UPnP mappings simpelweg opgenomen in de lijst van Port Forwards.
EDIT: in bijlage een plaatje van mijn Technicolor Port Forwarding Page.
Er zijn geen actieve UPnP Port Mappings. Misschien lijkt het op jouw Page, want die Options Page, die je liet zien, lijkt sterk op die van mij.
Gr Han
0 Kudos
Chevy93
Level 5
Topicstarter
Bedoel je deze pagina?
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Ja. Daar staat nu helemaal niks.
Komt er wat te staan als je aan het Gamen bent?
Waarschijnlijk niet.
En als er wel iets komt, dan werkt dat blijkbaar niet.......

We kunnen nu iets anders proberen om te testen.

Geef de PS4 eerst een vast intern IP adres.
Dat kun je op de PS4 doen maar dan moet het een adres zijn dat niet door DHCP
kan worden toegewezen aan een ander apparaat in je netwerk. Bij DHCP kun je wel vinden wat het laagste adres is.
Bv 192.168.x.10 (wat die x bij jou is weet ik niet; vaak 178).
Geef de PS4 dan bv het adres 192.168.x.9
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.x.1
DNS1 8.8.8.8
DNS2: 8.8.4.4
De DNS is van Google. Kan ook iets anders zijn als je dit geen goed idee vindt. Kom later wel.

Dan dat vaste adres adres van de PS4 invullen als adres bij de DMZ-host
van de Ubee.

Als het goed is moet je dan NAT Type 1 krijgen.

Gr Han
efok
Level 17
Die DNS van Google heb je hier niet voor nodig, je kan gewoon de Ziggo DNS gebruiken.

Dit is meer een probleem in het design van de PS4 dan van je modem. Het web staat er vol mee. Daar komt nog bij dat de te openen poorten ook nog eens game afhankelijk zijn.
Je PS4 in DMZ lost je NAT probleem wel op ja. Maar of dat veilig is? Ik zou het nooit doen.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Ik stel het alleen voor als makkelijk uit te voeren test. UPnP lijkt hier niet (meer) te werken.
Daarna gaan ik neuzelen over Port Forwards tbv NAT Type 2 & het gevaar van DMZ-host.
TS beslist.
Gr Han
0 Kudos
Chevy93
Level 5
Topicstarter
Bedankt, er heeft verandering plaats gevonden.
Nog geen type 1 maart het begin is er. Top
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Hoe flik je dit nu? Is dit toch via UPnP?
Wat veranderde je nog?

Vergeet evt. het DMZ-host testverhaal van mij. Het is inderdaad wat gevaarlijk.

NAT Type 2 is genoeg.
https://www.pu.nl/artikelen/feature/sneller-gamen-stel-je-je-ps4-in-op-het-juiste-nat-type/
0 Kudos
Chevy93
Level 5
Topicstarter
Nogmaals bedankt.
Top.
Ik heb bij dmz wel wat ingevuld.
Dit moet ik dus niet doen?
Ik weet alleen niet meer wat er nog stond.
0 Kudos
DennyW
Level 17
Chevy93 wrote:
Ik weet alleen niet meer wat er nog stond.


Een NUL, in het laatste invulvakje geeft 192.168.178.0
0 Kudos
Chevy93
Level 5
Topicstarter
hanh wrote:
Hoe flik je dit nu? Is dit toch via UPnP?
Wat veranderde je nog?

Vergeet evt. het DMZ-host testverhaal van mij. Het is inderdaad wat gevaarlijk.

NAT Type 2 is genoeg.
https://www.pu.nl/artikelen/feature/sneller-gamen-stel-je-je-ps4-in-op-het-juiste-nat-type/


Ik heb het gedaan zoals je hebt uitgelegd.
De ps4 heeft nu een vast ip adres.
Dmz heb ik weer veranderd naar de oude waardes.
Zijn er nog andere dingen die aangepast moeten worden?
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Ok. Ik begrijp dat je alleen de PS4 een vast Ip hebt gegeven.

Je hebt DMZ-host niet ingesteld op dat Ip & dat is prima, want DMZ-host
gebruiken voor de PS4 kan gevaren inhouden.

Je hebt NAT Type 2 nu & dat is ook prima.

Wat hieruit te concluderen valt is: UPnP werkt alleen als op de PS4 een vast Ip is ingesteld.
Dat hoort niet zo te zijn, maar maakt verder niet uit. Het werkt.

Succes verder,
Gr Han
0 Kudos
Chevy93
Level 5
Topicstarter
Nogmaals bedankt.
Met de 'doe het lekker zelf desk' van Ziggo kom ik niet verder.
Het juist instellen van een ziggo modem valt niet binnen de service definities van Ziggo. Zoals ze zelf zeggen.
Toch wel jammer.
0 Kudos
Haander
Level 9
Inhakend op het uitgelichte antwoord: als ik een ip adres van buiten de DHCP range, bij mij is dat onder 10, in DMZ wil zetten dan zegt die dat 192.168.178.4 geen geldig ip adres is.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Haander
He, dat is vreemd. Moet gewoon kunnen. Misschien gekkigheidje van je ConnectBox?
Testte het zojuist op mijn Technicolor 7210. Niks aan de hand.

By the way. Dat zogenaamde Beste Antwoord, was alleen bedoeld als snelle test
omdat UPnP niet leek te werken om benodigde poorten open te zetten.
Het betere, want veiliger, handmatig Port Forwards instellen, liet ik voor het gemak even voor wat het is.
Het gebruik van DMZ-host hiervoor is af te raden, maar niet verboden natuurlijk. DMZ-host is typisch bedoeld voor een Router achter een Router constructie voor een veeleisende gebruiker die goed weet wat ie doet.

Het gebruik van UPnP ipv handmatige Port Forwards vind ik acceptabel, ihb voor weinig in dit soort dingen ingewijde gebruikers.

Als ik het goed begrepen heb, dan was het instellen van een vast Ip op de PS4 voldoende om toch UPnP te kunnen gebruiken van de Ubee 321b.
Dat vaste Ip alleen, leverde meteen NAT Type 2 op.
Wellicht dat de Firmware van de PS4 thans UPnP van de Router alleen aanspreekt als er een vast Ip op is ingesteld. Dat is giswerk.

Gr Han
0 Kudos
DennyW
Level 17
Haander

Haander wrote:
Inhakend op het uitgelichte antwoord: als ik een ip adres van buiten de DHCP range, bij mij is dat onder 10, in DMZ wil zetten dan zegt die dat 192.168.178.4 geen geldig ip adres is.


Wie of wat is jouw die?

Het toewijzen van een statisch IP-adres buiten de DHCP-range dien je te doen in de host zelf.
Het toewijzen van een statisch IP-adres binnen de DHCP-range de router doe je in de router als statische DHCP-toewijzing op basis van het MAC-adres van de host. Bij de host geef je aan dat deze een via de DHCP-server toegewezen IP-adres (en subnetmask, enz., enz.) moet gaan gebruiken.

Groet,
DennyW
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
DennyW
Op grond van wat ik hier te weten kwam, is mijn veronderstelling dat
het instellen van een vast Ip op de PS4 het gebruik van UPnP op de Router als effect heeft.

Toen de PS4 nog een adres via DHCP kreeg, werkte UPnP hier niet. Dat is vreemd, maar vooruit. Zo werkt de huidige Firmware op de PS4 kennelijk.
Dan werkt het ook niet als je een vast IP voor de PS4 via een adresreservering instelt bij de DHCP Server. De PS4 kan niet weten of het een dynamisch gekozen of gereserveerd vast adres is.

Gr Han
0 Kudos