1
Vraag
2
Reageer en help mee
gjromeijn

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Name spoofing

Sinds een paar weken wordt mijn naam gebruikt bij spoofing emails. 
Deze berichten worden verstuurd naar sommige adressen uit mijn adresboek, maar ook naar personen die voor mij onbekend zijn. Zij zien dus mijn naam boven het bericht staan, maar als je goed kijkt hoort er een ander (gmail-)adres bij.
Vraag 1: hoe kan ik dit stoppen, want het is best irritant, zeker voor de ontvangers?
Vraag 2: helpt het als ik een ander email-adres ga gebruiken? 

Bij voorbaat dank voor bruikbare ideeën.

Gerrit

9 Reacties 9
iRuud

Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Ben bang dat er niets aan te doen is. 

Karel.

Level 16
  • 1593Posts
  • 191Oplossingen
  • 1009Likes

1. Daar kan je niets aandoen, je kan wel al je bekenden daarvan op de hoogte stellen.

2. Dat helpt enigzins, maar dan moet je dat email adres ook bekend stellen aan je bekenden. En als je een besmetting op je computer hebt is het een kwestie van tijd dat die ook misbruikt kan worden. Het gespoofde email adres zal nog steeds gebruikt blijven worden.

Je kan een virus/malware besmetting op je computer hebben die je adresboek misbruikt, maar ook kan de besmetting zijn bij een ander waarbij je in zijn of haar adresboek voorkomt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 72594Posts
  • 5005Oplossingen
  • 20804Likes

Scan in ieder geval je computer met dit programma, je hoeft het niet te installeren en na gebruik kun je het gewoon verwijderen: Microsoft Safety Scanner Download | Microsoft Learn

DennyW

Level 17
  • 3127Posts
  • 250Oplossingen
  • 908Likes

Onlangs zag ik een tip waarin verteld werd dat in Windows ook een een tool zit voor het verwijderen van schadelijke software.
Druk de Windows-toets + de letter r in op het toetsenbord. Het schermpje "Uitvoeren"komt naar boven.
Vul hier in:        mrt             en klik OK.

Het Windowsprogramma voor verwijderen van schadelijke software wordt dan gestart.

gjromeijn
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Is het een oplossing door het email-account af te sluiten en een nieuw account met een andere naam te openen, desnoods bij een andere provider, zoals Freedom.

Karel.

Level 16
  • 1593Posts
  • 191Oplossingen
  • 1009Likes

@gjromeijn  schreef:

Is het een oplossing door het email-account af te sluiten en een nieuw account met een andere naam te openen, desnoods bij een andere provider, zoals Freedom.

Dat moet je zelf afwegen en een andere provider is niet perse nodig. Maar het oude gespoofde adres zal nog lange tijd misbruikt worden zeker zolang deze “criminelen/scammers” reacties terug krijgen van potentiele ontvangers.

Ook zal mogelijk het email adres gebruikt worden bij inlog pogingen op diverse websites. Dus is het zeker verstandig om op alle sites waar je dat email adres gebruikt heb daar het wachtwoord ook te veranderen. Zeker ook als het email adres bekent is bij Have I been Pwned en Check je hack

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 72594Posts
  • 5005Oplossingen
  • 20804Likes

Je kunt ook bij Ziggo een nieuw email adres maken in Mijn Ziggo => Producten => Internet - E-mailadressen

Als je overal het nieuwe emailadres in gebruik hebt, kun je daar ook het oude adres verwijderen.

gjromeijn
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor de tip en ja ik kom in één van de hacks voor (namelijk een hack bij LinkedIn.
Het zij zo.
Troost is dat mijn email-adres niet wordt gebruikt, alleen mijn naam

gjromeijn
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor de tip.
Een oplossing is er niet, maar ik weet in ieder geval waar ik aan toe ben.
Ik ga wel bij Ziggo een ander email-adres aanmaken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic