1
Vraag
2
Reacties
Erbst

Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Nadelen IPv4 Only

Wat zijn de nadelen wanneer ik mijn connectbox laat omschakelen naar IPv4 Only.

Ik weet alleen dat IPv4 adressen niet onbeperkt uitgereikt kunnen worden, heeft dit er iets mee te maken

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Met ip4v only heb je geen ipv6 beschikbaar, het internet schakelt langzaam over op ipv6. In de toekomst zullen sites onbereikbaar of langzamer worden met ipv4.

Nu en in de nabije toekomst merk je er nog weinig van.

 

Ziggo gebruikt nu 3 varianten.

1 Ip4v

2 Dual stack = ipv4 en ipv6 (dus in principe de volledige functionaliteit)

3 Ds lite = ipv6 en een gedeeld ipv4 adres, met als nadeel dat port-forwarding niet beschikbaar is

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

De IPv4 adressen waren in 2011 al op, dat wil niet zeggen dat er snel een tekort was.

Providers zagen dit aankomen en hebben destijds flink wat complete IPv4 blokken aangeschaft op de groei.

Ik zie in Nederland geen tekort.

 

Ik ken geen nadelen van alleen IPv4.

Ik ken wel een aantal nadelen zoals IPv6 nu werkt bij Ziggo en wereldwijd, 2/3 van de wereld heeft nog geen IPv6, dus het gaat nog heel lang duren voordat IPv6 IPv4 volledig over gaat nemen.

 

Als je ziet hoeveel IPv4 adressen Vodafone en Ziggo hebben aangeschaft in het verleden, dat zijn dat er meer dan genoeg unieke IPv4 adressen voor alle Ziggo klanten.

Ik kan zo snel de lijsten niet vinden, ergens zijn ze te vinden op het internet, maar ik kwam in het verleden al tot grofweg 6.500.000, dat kan nu nog hoger liggen.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Met ip4v only heb je geen ipv6 beschikbaar, het internet schakelt langzaam over op ipv6. In de toekomst zullen sites onbereikbaar of langzamer worden met ipv4.

Nu en in de nabije toekomst merk je er nog weinig van.

 

Ziggo gebruikt nu 3 varianten.

1 Ip4v

2 Dual stack = ipv4 en ipv6 (dus in principe de volledige functionaliteit)

3 Ds lite = ipv6 en een gedeeld ipv4 adres, met als nadeel dat port-forwarding niet beschikbaar is

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

De IPv4 adressen waren in 2011 al op, dat wil niet zeggen dat er snel een tekort was.

Providers zagen dit aankomen en hebben destijds flink wat complete IPv4 blokken aangeschaft op de groei.

Ik zie in Nederland geen tekort.

 

Ik ken geen nadelen van alleen IPv4.

Ik ken wel een aantal nadelen zoals IPv6 nu werkt bij Ziggo en wereldwijd, 2/3 van de wereld heeft nog geen IPv6, dus het gaat nog heel lang duren voordat IPv6 IPv4 volledig over gaat nemen.

 

Als je ziet hoeveel IPv4 adressen Vodafone en Ziggo hebben aangeschaft in het verleden, dat zijn dat er meer dan genoeg unieke IPv4 adressen voor alle Ziggo klanten.

Ik kan zo snel de lijsten niet vinden, ergens zijn ze te vinden op het internet, maar ik kwam in het verleden al tot grofweg 6.500.000, dat kan nu nog hoger liggen.

Erbst
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Steef,

 

Bedankt voor je antwoord. Duidelijk verhaal. Eigenlijk zou mijn modem dus in Dual stack modus moeten staan, wanneer ik het goed lees.

Erbst
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Bert, jouw verhaal en dat van Steefb maken voor mij het plaatje compleet.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic