Vannacht is mijn publiek Ziggo IP adres gewijzigd, sindsdien lijkt al mijn OpenVPN verkeer geknepen.
Waar ik tot gisteren nog 150 tot 160 Mbit haalde van mijn 500 Mbit is die nu bedroevend terug gezakt naar 50 Mbit.
Uiteraard verschillende VPN end points geprobeerd (Mullvad, AirVPN), modem en router is herstart.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Nexema Ik heb hier al meer dan een half jaar last van, dacht uiteindelijk dat het aan de Connectbox lag en deze in Bridge Mode laten zetten en eigen router ingezet maar helaas ook ik blijf steken op 50 Mbit.
Diverse VPN services getest, me t@Mark Ziggo overleg gehad, hij heeft dit op kantoor getest en daar geen problemen dus dan houd het voor hen op.
Ik zal de juiste link over deze discussie nog ff opzoeken en plaats deze nog wel.
edit
Hierbij de link, al een jaar geleden zie ik:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/fors-snelheidsverlies-connect-box-met-vpn-32266
Mijn ConnectBox staat altijd al in Bridge modus met daarachter een Ubiquiti USG
Had ik nog niet aan gedacht dat een bepaalde IP-range wordt afgeknepen ivm OpenVPN verkeer misschien dat ik ook enkele maanden geleden een ander IP-adres heb gekregen.
Ik wacht even een reactie van een moderator af.
mguzz wrote:
Had ik nog niet aan gedacht dat een bepaalde IP-range wordt afgeknepen ivm OpenVPN verkeer misschien dat ik ook enkele maanden geleden een ander IP-adres heb gekregen.
Ik wacht even een reactie van een moderator af.
Aldus net neutrality zou dat ook niet mogen dus dat gaan ze nooit toegeven 🙂 maar reken maar dat ze bepaald verkeer voorrang geven.
Misschien is er iets m.b.t. IPv4 en/of IPv6 veranderd? Een tijdje geleden ( als test ) mijn verbinding terug laten zetten naar IPv4 only en toen stortte de download via m'n vpn geheel in elkaar. Nadat de verbinding weer teruggezet was naar IPv4 en IPv6 Lite, was de download weer stukken sneller.
Wie/wat/waar de schuldige was, vond ik niet interessant. Wel dat de verbinding weer normaal snel was.
Hi @Nexema - goed dat je de Ziggo Community hiervoor hebt gevonden, welkom!
We zijn inmiddels een aantal dagen verder, is er al iets verbeterd? Ik ben in ieder geval bij de basis begonnen en het signaal van je modem is nog niet opperbest. Die heeft een aantal dipjes gehad in de afgelopen dagen. Als je dus nog steeds problemen houdt, wil ik die eerst verder onder loep nemen.
Alex Ziggo wrote:
Hi@Nexema - goed dat je de Ziggo Community hiervoor hebt gevonden, welkom!
We zijn inmiddels een aantal dagen verder, is er al iets verbeterd? Ik ben in ieder geval bij de basis begonnen en het signaal van je modem is nog niet opperbest. Die heeft een aantal dipjes gehad in de afgelopen dagen. Als je dus nog steeds problemen houdt, wil ik die eerst verder onder loep nemen.
Hoezo weet jij dat mijn modem een aantal dipjes heeft gehad?
Heb je ook iets aangepast?
@Alex Ziggo Als je de door mij geplaatste link had doorgenomen dan had je volgens mij wel kunnen concluderen dat het aan de Connectbox ligt icm een VPN verbinding, het terugplaatsen van bv een Cisco modem gaf een veel beter resultaat, ikzelf heb de Connectbox terug laten zetten naar IPv4 en toen dat geen resultaat opleverde naar Bridge Mode en eigen router gekocht maar heeft ook niet geholpen.
Er staan nog veel meer voorbeelden in het desbetreffende topic maar wij zijn blijkbaar roependen in de woestijn want het wordt niet uitgezocht, blijkbaar te weinig klachten.
EDIT
Is het misschien handig dat ik als test een ander merk/type modem krijg toegestuurd, ik wil hier ook wel een nieuw topic over openen indien gewenst.
Nexema wrote:
Hoezo weet jij dat mijn modem een aantal dipjes heeft gehad?
Wij zijn je provider… wij kunnen de verbinding tussen onze centrale en je modem uitlezen. Dat mag geen verrassing zijn toch?
De SNR waardes van zowel je up- als je downstream zijn op het randje en niet bijster stabiel. Neem bijvoorbeeld je downstream SNR (over de afgelopen maand), jouw modem hangt een aardig stuk onder het gemiddelde in jouw wijk terwijl hij in het verleden wel een tijd lang OK geweest is.
Hoe zit je modem thuis aangesloten, kun je daar een foto van maken inc. het AOP (de hoofdaansluiting waar onze kabel binnenkomt)?
@Mark Ziggo Dat je mijn reactie negeert boeit bij niet zo hoor maar wil je misschien wel even onderstaand topic lezen (waar geen enkele moderator op heeft gereageerd) en dat inmiddels is gesloten. Ik begrijp dit wel, de TS heeft een ander modem ontvangen dus case closed
@Nexema Hoe gaat het nu met de snelheid?
@Mark Ziggo, ik had even niet door dat je vanuit Ziggo kwam en je natuurlijk aan mijn profiel mijn adres kan zien. Ik dacht dat ik nergens mijn adres had achtergelaten
De AOP aansluiting is al 11 jaar niet veranderd.
Kabel komt uit de grond en gaat naar de Technetix versterker
Nummer 1 gaat naar de modem.
Dit zit zo al 11 jaar en voorheen op de Ubee, Cisco en nu de ConnectBox.
De snelheid zonder VPN is prima op orde.
Zie deze reaktie in een ander Topic.
Zit er niet ergens een groene kabel die in een wandcontactdoos zit?
Be rt wrote:
Zit er niet ergens een groene kabel die in een wandcontactdoos zit?
Nope, dit komt zou uit de grond
Dan kun je aan Ziggo een monteur vragen die dit volgens de huidige standaard gratis aan gaat sluiten.
Er hoort een Abonnee Overname Punt te zitten met een dubbel galvanisch gescheiden wandcontactdoos om storingen van buiten, buiten te houden.
Ziet er ongeveer zo uit, daarop komt een POA-01 splitter met één uitgang naar je modem en één uitgang naar je versterker.
mguzz wrote:
@Mark Ziggo Dat je mijn reactie negeert boeit bij niet zo hoor maar wil je misschien wel even onderstaand topic lezen (waar geen enkele moderator op heeft gereageerd) en dat inmiddels is gesloten. Ik begrijp dit wel, de TS heeft een ander modem ontvangen dus case closed
Het onderzoek wat een tijd geleden n.a.v. een ander topic is gestart ben ik uit het oog verloren eerlijk gezegd. Ik zal die eens opzoeken een aansporen indien nodig.
Nexema wrote:
Be rt wrote:
Zit er niet ergens een groene kabel die in een wandcontactdoos zit?
Nope, dit komt zou uit de grond
Daar zou ik inderdaad verder naar laten kijken… Er zit ook niet stiekem zo'n aansluiting met binnenkomende groene kabel in de kruipruimte ofzo?
Mark Ziggo wrote:
mguzz wrote:
@Mark Ziggo Dat je mijn reactie negeert boeit bij niet zo hoor maar wil je misschien wel even onderstaand topic lezen (waar geen enkele moderator op heeft gereageerd) en dat inmiddels is gesloten. Ik begrijp dit wel, de TS heeft een ander modem ontvangen dus case closed
Het onderzoek wat een tijd geleden n.a.v. een ander topic is gestart ben ik uit het oog verloren eerlijk gezegd. Ik zal die eens opzoeken een aansporen indien nodig.
Nexema wrote:
Be rt wrote:
Zit er niet ergens een groene kabel die in een wandcontactdoos zit?
Nope, dit komt zou uit de grond
Daar zou ik inderdaad verder naar laten kijken… Er zit ook niet stiekem zo'n aansluiting met binnenkomende groene kabel in de kruipruimte ofzo?
Nee, geen kruipruimte in mijn huis.
Hoe zet ik die controle in gang?
Je kunt op een moderator wachten of zelf een afspraak maken voor een monteur om een AOP = Abonnee Overname Punt te laten installeren.
Je kunt direct contact opnemen met Ziggo via de chat of op een andere manier op de contactpagina beschreven.
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten met de pagina in beeld.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.