1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
hjn

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Na wijziging certificaat kan ik geen e-mail verzenden meer vanaf mijn Android toestel, wat nu?

Certificaat werd gewijzigd op 25-3-24. 

Sindsdien geen mail meer te verzenden vanaf android telefoon  :community_berichten:

Mails verzenden via ziggomail , gmail en outlook lukt wel. Deze bleven zichtbaar "hangen" in de outbox .

Sinds 13.00 uur zijn ze daar niet meer zichtbaar. Ook niet in verzonden box en/of spambox.

Ontvangen lukt op zowel android telefoon als via ziggomail, gmail en outlook.

Hoe kan ik dit oplossen?

 server in, zowel telefoon als laptop: pop.ziggo.nl /995 / ssl/tls

server uit, zowel tel. als laptop: smtp.ziggo.nl / 587 / starttls (alle certificaten accepteren)

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34880Posts
  • 2571Oplossingen
  • 17539Likes

Met POP wordt tegenwoordig (alleen) POP3 bedoeld. POP3 of IMAP gebruiken maakt geen verschil omdat de server gelijk blijft.

De oorzaak ligt waarschijnlijk bij (de Motorola build van) Android.

Je kunt K-9 Mail nog proberen, deze is net als Thunderbird ontwikkeld door Mozilla. Mogelijk maakt deze gebruik van een eigen lijst met vertrouwde CA's, wat het certificaatprobleem kan omzeilen.

Bekijk in context

Uitgelicht
hjn
topicstarter
Level 1
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Geprobeerd en gelukt !  Dank voor je hulp.

11 Reacties 11
Meldingen
Aan Uit
jan_Doedel

Level 9
  • 299Posts
  • 10Oplossingen
  • 62Likes

best het plaatje even verwijderen / aanpassen. Er staat publiekelijk u naam en emaille adres voor iedereen lees baar. Lijkt me niet erg handig.

hjn
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

dank ! gedaan.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34880Posts
  • 2571Oplossingen
  • 17539Likes

Heb je een ouder toestel en/of oudere versie van Android? Het lijkt erop dat de CA (certificate authority) van DigiCert niet vertrouwd wordt, dit was QuoVadis vóór 25-3. Je kunt ook een andere mailapplicatie proberen, ik weet niet welke applicatie je nu gebruikt? Je geeft aan wel te kunnen verzenden met 'ziggomail', bedoel je daarmee webmail?

hjn
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Moto825g met android 13. Firefox en applicatie is google gmail (zit er standaard op).

Excuses, ik bedoel inderdaad webmail van ziggo.

Ik wil best van gmail af omdat ik dit nooit gebruik. Weet jij een goed alternatief. Op de laptop werk ik met firefox en Mozilla Thunderbird

Screenshot_20240402-140051.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34880Posts
  • 2571Oplossingen
  • 17539Likes

Ik lees dat je ook een Outlook-adres hebt. Je kunt het Ziggo-adres aan de Outlook-app toevoegen.

hjn
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Net geprobeerd. Ik strand op een inlogfout: "je e-mailservercertificaaat is ongeldig. Wil je je toch aanmelden? ".

Ik zit met upc op pop. Maar ik kan bij account toevoegen alleen kiezen uit imap of pop3.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34880Posts
  • 2571Oplossingen
  • 17539Likes

Met POP wordt tegenwoordig (alleen) POP3 bedoeld. POP3 of IMAP gebruiken maakt geen verschil omdat de server gelijk blijft.

De oorzaak ligt waarschijnlijk bij (de Motorola build van) Android.

Je kunt K-9 Mail nog proberen, deze is net als Thunderbird ontwikkeld door Mozilla. Mogelijk maakt deze gebruik van een eigen lijst met vertrouwde CA's, wat het certificaatprobleem kan omzeilen.

hjn
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Geprobeerd en gelukt !  Dank voor je hulp.

jan_Doedel

Level 9
  • 299Posts
  • 10Oplossingen
  • 62Likes

Ha heb hetzelfde toestel, werkt prima, niets mis mee.
gebruiken al jaren Motorola toestellen in het hele gezin. Erg prettig en weinig bloatware in tegenstelling tot de grotere merken. Hebben hier nog nooit problemen met certificaten mee gehad.

( @tobiastheebe ) De Motorola build ligt het dichtstbij Android zoals de ontwerpers dit bedoeld hebben.
Dichter bij dan welk merk dan ook.

Omdat wij ook niet content waren met de veel gebruikte mail apps op de telefoon gebruiken we Bluemail.

i.c.m. met thunderbird op de pc sync dit perfect met elkaar. Ook voor het adresboek e.d. ALS je dat wilt en instelt.

Voor mail is het m.i. verstandig voor IMAP te kiezen. Dan zie je overal hetzelfde nl.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34880Posts
  • 2571Oplossingen
  • 17539Likes

Fijn om te lezen, bedoel je met Outlook of K-9 Mail?

jan_Doedel

Level 9
  • 299Posts
  • 10Oplossingen
  • 62Likes

outlook gebruiken we uit principe niet. K-9 mail werkt idd ook prima.
Maar de interface van Bluemail bevalt ons het beste.