Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Mabakerm
Level 1

Na wijk werkzaamheden haperende verbinding

Hi,

 

Sinds het onderhoud in de wijk op vrijdag 28 januari, heb ik een haperend internet. Een paar keer per dag valt de verbinding weg (internet, TV) en na 1 a 2 minuten is het er weer.

Voor die tijd heb ik zeker de afgelopen 2 jaar (als het niet langer is) nooit een storing gehad en in de tussentijd ook geen netwerk veranderingen doorgevoerd.

Na contact met de service desk van Ziggo werd mij verteld dat de modem was uitgelezen en er niks aan de hand was. Waarom ik deze foutmeldingen kreeg en wat die betekenen konden ze niet vertellen.

 

Aangezien de onderhoudswerkzaamheden de enige verandering is, vermoed ik dat hier het probleem ligt. Ik hoop dat iemand op dit forum mij wel kan helpen.

Op de modem zie ik de volgende foutmeldingen:

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

06/03/2022 16:31:19noticeLAN login Success;CM-MAC=e4:57:40:6e:90:9a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:65;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/03/2022 16:25:16Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:6e:90:9a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:65;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/03/2022 16:23:6noticeLAN login Success;CM-MAC=e4:57:40:6e:90:9a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:65;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/03/2022 16:20:37criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:6e:90:9a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:65;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/03/2022 16:20:32Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:6e:90:9a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:65;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/03/2022 16:19:50criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:6e:90:9a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:65;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/03/2022 16:19:50Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:6e:90:9a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:65;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/03/2022 16:19:49criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:6e:90:9a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:65;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/03/2022 16:19:49criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:6e:90:9a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:65;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/03/2022 16:19:47criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:6e:90:9a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:65;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

Goedemorgen @Mabakerm en een warm welkom op de Community,

Wat onzettend vervelend dat je last hebt van een haperende internetverbinding sinds het onderhoud van 28 januari 2022! Het is goed dat je hiermee d.m.v. dit topic even aan de bel trekt. Zo te lezen heeft onze expert @Bert ook al even met je meegekeken en wat hij aangeeft kan ik bevestigen. Er is op dit moment enige ruis op het signaal terug te zien. Deze ruis kan zowel in de binnenhuisinstallatie (alles tussen het aansluitpunt en modem) als buiten in ons netwerk veroorzaakt worden. Het is van belang dat we eerst de binnenhuisinstallatie uitsluiten. Ik zie dat je hierover al contact hebt gehad met een van mijn collega's van de klantenservice. Er is een setje met nieuwe aansluitmaterialen verstuurd. Zie je kans deze aan te sluiten tussen het aansluitpunt en modem? Herstart daarnaast het modem ook door deze 30 seconden v.d. stroom te halen en daarna weer in te schakelen. Ik zie dat het modem op dit moment ruim 21 dagen aaneengesloten online staat. Door het modem te herstarten is het modemlog weer even "opgeschoond". Mocht het aantal post en pre RS errors in het modemlog ook daarna weer oplopen laat het dan aan ons weten. 

Bekijk in context

Ga naar reactie
11 Reacties 11
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

0 Kudos
Mabakerm
Level 1
Topicstarter

Hier zijn de waardes:

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

18500000006.538256 qam32
26020000009.340256 qam1
36100000009.140256 qam2
46340000009.138256 qam5
56580000009.540256 qam8
66660000009.440256 qam9
76740000009.140256 qam10
8682000000938256 qam11
96900000009.140256 qam12
10698000000940256 qam13
117060000008.938256 qam14
127140000008.638256 qam15
13722000000938256 qam16
147300000008.938256 qam17
157380000008.938256 qam18
167460000008.838256 qam19
177540000008.838256 qam20
187940000008.638256 qam25
198020000008.538256 qam26
208100000008.340256 qam27
21818000000838256 qam28
228260000007.538256 qam29
238340000007.538256 qam30
248420000007.338256 qam31



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.99291362538391
2Locked40.359272
3Locked40.96848
4Locked38.982047
5Locked40.382769
6Locked40.388114
7Locked40.312700
8Locked38.913730
9Locked40.3123723
10Locked40.3131215
11Locked38.9157618
12Locked38.618380
13Locked38.9128812998
14Locked38.9139773349
15Locked38.911705
16Locked38.9106538
17Locked38.911060
18Locked38.9104813
19Locked38.9121210
20Locked40.9114925
21Locked38.6131315
22Locked38.6150791
23Locked38.9424606381943
24Locked38.6552328

1268582

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

13840000038.8512064 qam4
24520011839512064 qam3
35199999039.3512064 qam2
45880002939.5512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA004390
2ATDMA00330
3ATDMA004520
4ATDMA004540

 

en de foto's van modem en versterker toegevoegd.

Nog een keer voor de duidelijkheid: aan de configuratie is al meerdere jaren niks veranderd en heeft zonder problemen gefunctioneerd.

0 Kudos
Mabakerm
Level 1
Topicstarter

Hi, Hierbij de waardes en de foto's. Voor de duidelijkheid, deze configuratie draait al aantal jaren probleemloos. De uitval begon pas na de recente werkzaamheden in januari.

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

18500000006.538256 qam32
26020000009.340256 qam1
36100000009.140256 qam2
46340000009.138256 qam5
56580000009.540256 qam8
66660000009.540256 qam9
76740000009.140256 qam10
8682000000938256 qam11
96900000009.140256 qam12
106980000009.140256 qam13
11706000000938256 qam14
127140000008.838256 qam15
13722000000938256 qam16
14730000000938256 qam17
157380000008.938256 qam18
167460000008.938256 qam19
177540000008.938256 qam20
187940000008.838256 qam25
198020000008.538256 qam26
208100000008.440256 qam27
21818000000838256 qam28
228260000007.638256 qam29
238340000007.538256 qam30
248420000007.438256 qam31



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.99333182547973
2Locked40.361272
3Locked40.369418
4Locked38.986066
5Locked40.383781
6Locked40.390514
7Locked40.313010
8Locked38.613920
9Locked40.3125723
10Locked40.3133715
11Locked38.9160518
12Locked38.918800
13Locked38.6129142998
14Locked38.9140063349
15Locked38.912105
16Locked38.9109838
17Locked38.911390
18Locked38.9108913
19Locked38.6125810
20Locked40.3119225
21Locked38.9136615
22Locked38.9156091
23Locked38.6424663381943
24Locked38.95535591269935

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

13840000038.8512064 qam4
24520014338.8512064 qam3
35199999039.3512064 qam2
45880002939.5512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA004390
2ATDMA00330
3ATDMA004520
4ATDMA004540

 

 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ik zie behoorlijk veel storing en fouten in je modem.

Je modem is aangesloten op een versterker en dat kan flink wat problemen veroorzaken.

 

De laatste jaren is de standaard aansluitwijze een POA-01 B splitter op de wandcontactdoos met 1 kabel naar het modem en 1 kabel naar de versterker.

Ziggo kan je daarom gratis een splitter met nieuwe kabel naar het modem sturen.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zij kunnen dat voor je in orde maken.

0 Kudos
Mabakerm
Level 1
Topicstarter

Ik hoop dat ze dan snel langs komen en dit een oplossing is. Wel vreemd dat dit zomaar tot problemen leidt, terwijl de configuratie niet is veranderd.

Maar goed, als dit het kan oplossen, probeer ik het graag.

 

Beste Ziggo medewerker: stuur de boel maar op!

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Mabakerm De FRA 752/N blijkt bij een aantal mensen niet goed meer te werken na een aantal jaren en dan komt er storing op het modem.

Ook hier meegemaakt, na 5 jaar een modem achter dezelfde versterker te hebben gehad.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ik werd getipt door @KBX458 dat hier nog geen moderator is langsgekomen, met dank.

Ik heb een moderator gevraagd hier in dit topic te komen om één en ander te bekijken en de nodige stappen te nemen.

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

Goedemorgen @Mabakerm en een warm welkom op de Community,

Wat onzettend vervelend dat je last hebt van een haperende internetverbinding sinds het onderhoud van 28 januari 2022! Het is goed dat je hiermee d.m.v. dit topic even aan de bel trekt. Zo te lezen heeft onze expert @Bert ook al even met je meegekeken en wat hij aangeeft kan ik bevestigen. Er is op dit moment enige ruis op het signaal terug te zien. Deze ruis kan zowel in de binnenhuisinstallatie (alles tussen het aansluitpunt en modem) als buiten in ons netwerk veroorzaakt worden. Het is van belang dat we eerst de binnenhuisinstallatie uitsluiten. Ik zie dat je hierover al contact hebt gehad met een van mijn collega's van de klantenservice. Er is een setje met nieuwe aansluitmaterialen verstuurd. Zie je kans deze aan te sluiten tussen het aansluitpunt en modem? Herstart daarnaast het modem ook door deze 30 seconden v.d. stroom te halen en daarna weer in te schakelen. Ik zie dat het modem op dit moment ruim 21 dagen aaneengesloten online staat. Door het modem te herstarten is het modemlog weer even "opgeschoond". Mocht het aantal post en pre RS errors in het modemlog ook daarna weer oplopen laat het dan aan ons weten. 

Ga naar reactie
Mabakerm
Level 1
Topicstarter

Ik heb de nieuwe splitter er tussen gezet. Dit zijn nu de up en downstream waardes. Zijn deze nu beter? Waar kijken jullie dan naar?

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16180000006.440256 qam3
26020000006.138256 qam1
36100000006.440256 qam2
4626000000638256 qam4
56340000005.638256 qam5
66420000005.340256 qam6
76500000005.538256 qam7
8658000000640256 qam8
96660000006.540256 qam9
106740000006.638256 qam10
116820000006.840256 qam11
126900000006.840256 qam12
137300000005.438256 qam17
147380000005.540256 qam18
157460000005.638256 qam19
167540000005.938256 qam20
177620000005.538256 qam21
187700000005.138256 qam22
197780000005.138256 qam23
207860000005.138256 qam24
218260000005.138256 qam29
228340000004.938256 qam30
238420000004.538256 qam31
24850000000438256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked40.340
2Locked38.9240
3Locked40.360
4Locked38.950
5Locked38.950
6Locked40.350
7Locked38.970
8Locked40.370
9Locked40.360
10Locked38.990
11Locked40.360
12Locked40.360
13Locked38.960
14Locked40.350
15Locked38.680
16Locked38.970
17Locked38.9100
18Locked38.960
19Locked38.690
20Locked38.9130
21Locked38.9130
22Locked38.93491463
23Locked38.9183045862
24Locked38.9545665545

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

13840000044.5512064 qam4
24520000044.5512064 qam3
35200000044.8512064 qam2
45880000045512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0020
2ATDMA0000
3ATDMA0000
4ATDMA0000
0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @Mabakerm

 

Als er iemand heel goed is in modemwaardes uitlezen en tips en trucs delen dan is het @tobiastheebe

Laten we hem eens vragen of hij zijn expertise hierop wil los laten zodra hij tijd heeft.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De signaalkwaliteit is duidelijk verbeterd, in de upstream is geen ruis meer zichtbaar. Er is echter nog ruis aanwezig in de downstream, de uncorrectable errors ('Fouten na RS') zouden 0 moeten zijn op alle kanalen.


Als het goed is, heb je een IEC/F-kabel (groene en rode stekker) ontvangen. Kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten? Daarna graag het modem opnieuw opstarten en na enkele uren opnieuw de downstream-gegevens plaatsen. Dit om te bepalen of de ruis al of niet (gedeeltelijk) door de binnenhuisinstallatie wordt veroorzaakt.