Beste,
Na een geplande stroom onderbreking krijgt mijn windows 11 machine geen IPv4 adres meer toegekend.
De stroomonderbreking is als volgt uitgevoerd:
- Ziggo modem uitgeschakeld
- Ubiquity WIFI ontkoppeld via UTP
- Stroom in huis onderbroken
- Na inschakelen stroom, modem opgestart
- Na 40 minuten ubiquity wifi ingeschakeld.
Binnen mijn lokale netwerk draai ik verschillende systemen (synology, windows 10, rasp.pi, android tv) via kabel en Wifi. Het ziggo modem is de enige toegestane DHCP server. Ubiqiti doet dit niet.
Alle systemen thuis hebben direct een correcte ip configuratie overgenomen.
Symptomen:
Op mijn windows 11 machine kon ik niet inloggen op het portal van mijn modem (192.168.178.1) en enkele websites zijn niet bereikbaar: nu.nl en wetransfer. Tweakers.net en facebook echter wel.
In IPconfig blijkt dat ik geen IPv4 in de ziggo range heb gekregen. Ik kan andere systemen in mijn netwerk niet bereiken.
In het apparaatoverzicht op het ziggo modem is dit het enige systeem waar géén IPv4 is toegekend (uitsluitend IPv6). (na handmatige toekenning IPv4 staat het adres wel in de apparatenlijst met een IPv4, maar de symptomen persisteren).
Acties:
De volgende zaken heb ik geprobeerd te doen:
- IPv6 uitgeschakeld in de netwerk adapter: geen netwerkverbinding
- IPv4 handmatig en automatisch (ipv6 zowel aan als uit), zelfde symptomen
- Reboot van het systeem
- In/uit schakelen adapter
- Uittrekken kabels
- Via regedit voorkeur gegeven aan IPv4 en niet aan 6
- Via het MAC adres een IPv4 reservering uitgevoerd in het modem
Niets mocht baten
Helaas kon de klantenservice verder geen opties bedenken om dit op te lossen.
Wie kan mij helpen aan een idee om dit op te lossen?