1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
drentseboer

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

NAT loopback problemen Compal Connectbox - NAS server slecht bereikbaar

iemand een idee. als ik soms inlog in mijn nas server. dan is verbinding ineens dan start de modem ook ineens op nieuw op. heeft iemand een idee wat dit kan wezen

ik dacht dat het aan mijn nas server lag, heb nu nieuw aan geschaft maar met deze doet die het ook heb nog nooit eerder dit gehad

met vriendelijk groet dennis
422 Reacties 422
Meldingen
Aan Uit
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
Bizziebis mbass drentseboer NanoSector BasRoovers - Jullie ervaren allen NAT loopback problemen sinds de laatste update van de Compal Connectbox. Ik heb geëscaleerd naar de ontwikkelaars van dit modem, in afwachting van hun feedback/wedervragen.

Hopelijk kunnen we dit snel oplossen, want zoals ik van jullie begrijp heeft het in de vorige versie wel gewerkt.

Mooie workaround overigens efok, maar die zal niet voor iedereen toepasbaar zijn denk ik.
Bizziebis

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Mark Ziggo De host file oplossing is inderdaad niet altijd even praktisch. Ik heb verschillende android telefoons waar dit niet bij werkt. Ik heb wel PiHole draaien, maar daarbij heb ik weer problemen met aangepaste poorten zoals mijndomein.nl:8084 die naar interne IP 192.168.1.190 verwijst, en mijndomijn.nl dat naar interne IP 192.168.1.250 verwijst.

De problemen waren bij mij echter zo van invloed op de algemene werking van mijn servers en bereikbaarheid dat ik gekozen heb voor een losse Asus router en het modem in bridge in bridge modus heb laten plaatsen.

Voor alle anderen zou ik dit zeer graag opgelost zien worden met een firmware update. Vooral omdat het altijd gewerkt heeft, ook al werd het officieel niet ondersteund. Dan is het moeilijk te verwerken als je een antwoord zou krijgen van; ' Het was een niet ondersteunde functie, u mag blij zijn dat het al die tijd überhaupt gewerkt heeft'.

Maar je zit er al achteraan, dus dat laatste verwacht ik niet snel te horen 😉
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
Hoi allemaal (Bizziebis mbass drentseboer NanoSector BasRoovers BergenB), er wordt een ticket gelogd voor dit probleem en daarvoor heb ik van jullie de volgende informatie nodig, voor zover je die nog niet gegeven hebt in eerdere posts.

• Duidelijke probleemomschrijving en omschrijving van de symptomen. In dit geval belangrijk om ook de gebruikte applicatie en aangesloten apparatuur te benoemen.

• Sinds wanneer speelt het issue en heeft het voor die datum wel goed gefunctioneerd?

• Is het issue reproduceerbaar? Welke stappen of handelingen voer je uit om het issue te triggeren.

• Welke handeling voer je uit om het issue (al dan niet tijdelijk) op te lossen?, bijv. powercycle van het modem.
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Hoi Mark Ziggo,

• Bij het benaderen van mijn thuisserver/NAS via mijn persoonlijke domein binnen het thuisnetwerk lijkt het modem opnieuw op te starten of te crashen. Dezelfde server benaderen via het lokale IP adres werkt prima. Ik heb de Connect Box van Compal als modem. Daar zit een ASUS RT-N66U op aangesloten in Access Point modus waar vervolgens weer mijn NAS op zit aangesloten. Mijn NAS draait Fedora 29 met NetworkManager als netwerkbeheerder. DHCP en DNS worden in mijn netwerk allebei door een Raspberry Pi 3b geregeld door middel van Pihole op Raspbian.
  • Ik weet niet wanneer dit is begonnen, maar ik merkte een paar dagen voordat ik in dit topic had gepost al dat er iets fout ging in mijn netwerk.
  • Dit probleem is reproduceerbaar, namelijk door van binnen in het netwerk een domeinnaam te benaderen die weer terug het netwerk in wijst.
  • Dit probleem is voor mij op te lossen door in de DNS server van de Pihole de domeinnaam direct door te sluizen naar het lokale IP adres van de NAS, dus door het modem te omzeilen.

Hopelijk is dit genoeg info. Bedankt dat je er achteraan gaat!
mbass

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Mark Ziggo,

Ik heb het probleem wanneer ik mijn Synology NAS benader via een publieke domeinnaam. Ik gebruik enkel de connectbox verder geen andere router of AP.

Het probleem is mij een week of 5-6 geleden opgevallen. Ik heb toen gekeken naar mijn firmwareversie en toen bleek de versie die ik erop had staan net uit te zijn. Ik zal niet glashard beweren dat het daarmee te maken heeft, maar het is wel heel toevallig.

Ik heb de box al teruggezet naar fabrieksinstellingen maar dat haalt niks uit. Herstarten ook niet.

Het enige dat werkt is de NAS benaderen via zijn interne IP-adres.
drentseboer
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Hallo Mark Ziggo ik heb zelfde probleem als mbass. heb dit ook allemaal geprobeerd . dit probleem heb ik ook sinds de laatste 2 maand.. hoop dat dit opgelost kan worden

Met Vriendelijke groet dennis

mbass wrote:
Hoi Mark Ziggo,

Ik heb het probleem wanneer ik mijn Synology NAS benader via een publieke domeinnaam. Ik gebruik enkel de connectbox verder geen andere router of AP.

Het probleem is mij een week of 5-6 geleden opgevallen. Ik heb toen gekeken naar mijn firmwareversie en toen bleek de versie die ik erop had staan net uit te zijn. Ik zal niet glashard beweren dat het daarmee te maken heeft, maar het is wel heel toevallig.

Ik heb de box al teruggezet naar fabrieksinstellingen maar dat haalt niks uit. Herstarten ook niet.

Het enige dat werkt is de NAS benaderen via zijn interne IP-adres.
BasRoovers

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mark Ziggo

• Duidelijke probleemomschrijving en omschrijving van de symptomen. In dit geval belangrijk om ook de gebruikte applicatie en aangesloten apparatuur te benoemen.
Zodra ik vanuit mijn interne netwerk, een extern DNS adres resolve wat terugverwijst mijn interne netwerk in reboot mijn Connect box - consequent na te spelen middels een simpele webserver.

• Sinds wanneer speelt het issue en heeft het voor die datum wel goed gefunctioneerd?
23-05-2019, sinds 2018 tot 23-05-2019 functioneerde dit zonder problemen.

• Is het issue reproduceerbaar? Welke stappen of handelingen voer je uit om het issue te triggeren.
zodra ik naar gameserver.icareclan.nl ga wat verwijst naar 92.109.179.214 (mijn externe adres) crasht het modem (WAN = immers 92.109.179.214 = NAT Loopback).

• Welke handeling voer je uit om het issue (al dan niet tijdelijk) op te lossen?, bijv. powercycle van het modem.
niks, wachten tot het modem weer up is en geen gebruik maken van mijn DNS records die naar mijn interne adres verwijzen (wat het leven goed zuur maakt, deze simpele aanpassingen hebben me al 9 uur gekost om dit om te draaien!!!!!! Draai(de) vrij veel diensten op dit adres voor een gaming community)
Mathijs Schalkw

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
De meeste van jullie geven an dat de services draaien op een synology nas.
Een tijdelijke oplossing in plaats van het aanpassen van je hostfile wat in sommige situaties ook weer problemen oplevert kun je op je NAS de DNS server inschakelen.

Hierin kun je dan zones maken voor je interne adressen in plaats van deze via een hairpin nat te gebruiken.

Onderstaand de uitleg hoe je dit kunt doen (Screenshots lukte niet):

Eerst installeer je de dns server package

Vervolgens maak je de masterzone aan die je wil gaan gebruiken (de dns naam)
Het ip wat je hier ingeeft maakt niet uit die verwijderen we later

Dubbel klik op de zojuist gemaakte zone.
Verwijder alle regels die hier instaan.
Klik op maken --> a type.
Laat naam leeg
vul bij ip je interne ip in van de machine die de service bied

Doe dit voor iedere dns naam waarvan de service intern draait.

Als laatste dien je of in je dhcp server of je dns server op je pc aan te passen naar enkel het ip van je NAS.

Dit allen neemt niet weg dat dit probleem niet opgelost dient te worden bij de bron en dat updates beter getest dienen te worden.

Mark Ziggo waarom worden de updates niet terug gedraaid als het blijkbaar niet snel opgelost kan worden.
Mathijs Schalkw

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Zie bijlages.
SnarF007

Level 9
  • 262Posts
  • 7Oplossingen
  • 65Likes
Zelfde probleem hier, maar met het ander merk Arris Connectbox.
.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
SnarF007 wrote:

Kun je daar een nieuw topic voor aanmaken met meer info?

Mathijs Schalkwijk wrote:
Mark Ziggo waarom worden de updates niet terug gedraaid als het blijkbaar niet snel opgelost kan worden.

Omdat daarmee ook fixes worden teruggedraaid voor andere problemen. Stel dat een probleem in firmware 1.1 honderd klachten per week oplevert en dat wordt in 1.2 opgelost, maar daarin zit een ander probleem wat 10 klachten per week oplevert. Dan is de rekensom simpel. En één voor één handmatig terugzetten van oude firmware kost onze engineers veel tijd die ze beter kunnen besteden aan het ontwikkelen van de fix in de volgende firmware.

Ik kan jullie een Arris Connectbox leveren in plaats van de huidige Compal, want daar krijg ik geen klachten over m.b.t. dit issue. Tenmiste..., totdat SnarF007 bovenstaande post heeft geplaatst. Al ben ik benieuwd of hij werkelijk hetzelfde probleem ervaart, of dat daar iets anders achter weg komt... Dat zullen we moeten onderzoeken.
SnarF007

Level 9
  • 262Posts
  • 7Oplossingen
  • 65Likes
Mark Ziggo wrote:

SnarF007 wrote:
Kun je daar een nieuw topic voor aanmaken met meer info?

Ik kan jullie een Arris Connectbox leveren in plaats van de huidige Compal, want daar krijg ik geen klachten over m.b.t. dit issue. Tenmiste..., totdat SnarF007 bovenstaande post heeft geplaatst. Al ben ik benieuwd of hij werkelijk hetzelfde probleem ervaart, of dat daar iets anders achter weg komt... Dat zullen we moeten onderzoeken.

Mark Ziggo Nieuw topic voor de Arris Connectbox aangemaakt:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/nat-loopback-problemen-arris-connectbox-42317
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Mark Ziggo ik ben best bereid om de Arris te testen en om eventueel ook de Compal te vervangen. Dan weten we ook meteen of SnarF007 last heeft van dezelfde bug.

Naar mijn weten had de Compal ook andere problemen die met de Arris opgelost moeten zijn (iets van pakketten droppen staat me bij).
Peerke_5913

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Ziggo vrienden!

Sinds ca. 'n week (sinds de 'grote' Ziggo storing ?) heb ik precies dezelfde problemen: wij hebben ook Compal Connectbox (reeds ca. 1 jaar) met een 500Mbps/40Mpbs Ziggo abonnement en gebruiken o.a. een EMBY media server voor eigen gebruik op een Windows Server server (al sinds > 5 jaar): dit draaide tot ca. 1 week prima al voor > 5 jaar, echter heb ik sinds 'n week dat:

• Intern IP-adres: 192.168.0.11: werkt prima
  • Extern IP-adres via DNS extern resolved en extern gebruikt: werkt prima
  • Extern IP-adres via DNS extern resolved en INTERN gebruikt: PROBLEEM: de router wordt telkens gereset met in de log de melding: 'Cable Modem Reboot - due to power reset, etc. error sinds ca. eind juni (sinds grotere Ziggo storing en/of firmware update ?)

Telkens als het de URL ingeef hier thuis (en dus de naam extern laat resolven, maar intern gebruik) reset de Compal Connectbox router, terwijl dit de voorgaande jaren altijd goed gewerkt heeft (en dus met oudere versies firmware van deze router). Volgens mij is dit hetzelfde probleem (NAT loopback).

Mijn router gegevens zijn:

• Hardware versie : 5.01
  • Software versie : CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p5-NOSH
  • MAC-adres : AC:22:05:12:93:CE
  • Serienummer Connect Box : DEAP70850004

Als er geen nieuwere firmware beschikbaar is van Ziggo die dit verhelpt, zou dan een firmware downgrade door Ziggo mogelijk zijn, of ?

Grtz, Peerke
efok

Level 17
  • 4083Posts
  • 221Oplossingen
  • 1622Likes
Heb je wel gelezen wat Mark hierboven daarover heeft gezegd?
Peerke_5913

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste efok,

Diverse postings hierover gelezen inderdaad:

Trouwens: dit probleem lijkt zich met name voor te doen als je het UDP (User Datagram Protocol, gebruikt o.a. door EMBY media server t.b.v. het streamen van video) via een NAT loopback gebruikt, terwijl het TCP (Transmission Control Protocol, gebruikt door o.a. SABnzbd+, etc.) wel juist lijkt te werken.

Grtz, Peerke
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Peerke_5913 ik denk dat je een ander probleem tegenkomt, wat wij namelijk allemaal zien is dat de connect box eruit klapt, ook bij TCP (mijn probleem met Nextcloud bijvoorbeeld). Degene met het Arris modem heeft ook in dit topic gepost overigens 🙂

Met mijn Plex server gaat het lokaal ook goed omdat Plex eerst een lokaal adres probeert voordat hij aan de Plex servers gaat vragen naar het publieke IP adres.

Wat voor mij de oplossing is, is om een DNS server op te zetten en die dan te vertellen dat jouw server zich op een lokaal IP bevindt, dus mijndomein.nl -> 192.168.178.x ipv je publieke IP. Je zou zoiets kunnen proberen.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
Mark Ziggo wrote:

Gezien de nieuwe meldingen waaruit blijkt dat dit probleem vermoedelijk ook op de Arris Connectbox aanwezig is begin ik nog even niet met het massaal omruilen van jullie modems.

NanoSector - Jij krijgt van mij wel een Arris CB in plaats van je Compal. Als het bij jou geen uitkomst biedt ga ik het modem ook niet onnodig voor de rest omruilen.
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Mark Ziggo Top! Moet ik je een privéberichtje sturen hiervoor?
Peerke_5913

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi @Mark Ziggo, goede oplossing, ben benieuwd of Arris router toch oplossing kan zijn voor dit NAT loopback issue en wacht dus testresultaat van NanoSector vol spanning af!

Vraag: heb je enig idee hoe lang de Compal firmware fix nog kan duren: moeten we dan denken in termen van dagen of weken of maanden ?

Grtz, Peerke