1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
drentseboer

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

NAT loopback problemen Compal Connectbox - NAS server slecht bereikbaar

iemand een idee. als ik soms inlog in mijn nas server. dan is verbinding ineens dan start de modem ook ineens op nieuw op. heeft iemand een idee wat dit kan wezen

ik dacht dat het aan mijn nas server lag, heb nu nieuw aan geschaft maar met deze doet die het ook heb nog nooit eerder dit gehad

met vriendelijk groet dennis
422 Reacties 422
Meldingen
Aan Uit
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
Hi Jucko13, goed dat je ons hebt gevonden. Er komt zsm een Arris Connectbox naar je toe per post.

Wat voor server draai je en waar liep je tegenaan bij je pogingen om hem aan de praat te krijgen?
Jucko13

Level 1
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
@Mark Ziggo, ik heb zowel een NAS in mijn netwerk staan die een 6 tal aan websites draait en draai regelmatig servers van spellen op een losse pc in het netwerk. Een aantal maanden geleden kon ik via mijn domeinnaam joinen maar dat kan nu niet meer omdat de verbinding niet opgezet kan worden. Dit had ik getest door mijn externe ip te pingen en dit is niet mogelijk. Een vriend had nog een losse router liggen en heeft zijn Compal router in bridge modus gezet en de 2e router alles laten regelen en nu kan hij wel zijn externe ip pingen.

De oplossing met de PI-hole of hostfile is voor mij geen oplossing omdat poort 80 en 443 naar mijn nas gaan en de poort voor betreffende spellen naar een andere pc wijzen in het netwerk.

De spellen die ik heb geprobeerd die niet meer werken zijn Minecraft en Terraria. Lokaal werken ze wel en andere mensen kunnen van buitenaf connecten maar ik zelf kan niet meer connecten via mijn externe IP. Als mensen extern verbonden zijn en ik verbind ook via mijn externe ip dan word voor iedereen de verbinding verbroken. Vaak herstart de router dan ook. Geen idee of dat een gerelateerd probleem is.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
Dat klinkt inderdaad exact als ervaringen van anderen in dit topic, dank voor de toelichting!
LetschertSP

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Heee...eindelijk een topic waarin het probleem wat ik ervaar lijkt te beschrijven: van een lokale LAN of wifi verbinding de NAS (Synology) bereiken gaat langzaam met soms een restart van de box tot gevolg (als is dat na de reset niet meer gebeurt). De verbinding van buiten naar de NAS gaat sneller.
Daarbij regelmatig wegvallende wifi, veel PRE-RS errors (in één maand tijd >100 miljard) en T3 errors (bijna 10 per dag).

@Mark: zou dit hetzelfde probleem kunnen zijn of, zoals de helpdesk aangeeft, is het handiger om een monteur langs te laten komen?
TripleCheese

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mark Ziggo Na het doorlezen van deze post zou ik ook graag de Arris Connectbox willen aanvragen. Recentelijk begonnen met het hosten van een website, en elke keer dat we deze vanuit LAN via de domeinnaam benaderen en aanpassen reboot de router.

Eerder al contact gehad met de helpdesk en die sturen ons een vervangende voeding (Zou niet weten waarvoor, marja).
rimave

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Als ik dit topic zo lees dan kon ik wel eens hetzelfde euvel hebben. Op zich gaat internetten prima, maar ik begin er een beetje gestoord van te worden dat telkens het modem in de reboot gaat als ik mijn NAS op welke manier dan ook benader of wanneer ik mijn recorder van mijn beveiligingscamera's wil benaderen om een opname terug te zien. Ook werkt
RDP vanaf extern niet goed. Deze connectie loopt vaak vast en ik moet om de haverklap opnieuw connecten. Vanaf meerdere lokaties speelt dit. Dit heeft allemaal wel goed gewerkt tot een paar maand geleden.

Mark Ziggo Zou ik een Arres modem mogen ontvangen om te kijken of dit het probleem verhelpt?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
Hi LetschertSP, TripleCheese en rimave, jullie krijgen allen een Arris Connectbox thuisgestuurd.

LetschertSP - Of dit al jouw problemen op gaat lossen betwijfel ik, want je beschijft er een aantal die ik niet direct kan relateren aan dit NAT loopback probleem. Ik zie wel dat je je Mediabox XL hebt aangesloten op het modem met een UTP kabel, dit zorgt vaak voor problemen dus ik zou je aanraden om die kabel te verwijderen.
Stel op de Mediabox XL het thuisnetwerk daarna in "op de mediabox".
Jucko13

Level 1
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
@Mark Ziggo, Sinds ik de Arris router ontvangen heb kan ik met een glimlach melden dat de problemen verholpen zijn. De externe interface is weer te pingen en mijn router herstart niet meer bij het benaderen van mijn eigen websites en servers via het externe ip.

Wel moet ik zeggen dat de webinterface van de Arris router wat trager is als mijn vorige router. Maakt opzich niet uit maar viel me wel op.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78702Posts
  • 5317Oplossingen
  • 23502Likes
LetschertSP Als je modem op een Mediabox XL aangesloten is op een modem, heb je al 2 DHCP servers in je netwerk in 2 verschillende IP ranges.

Daarnaast kan deze aansluiting problemen gaan geven op je Mediabox XL.

Zie daarvoor dit topic: Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.
TripleCheese

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mark Ziggo wrote:
Hi LetschertSP, TripleCheese en rimave, jullie krijgen allen een Arris Connectbox thuisgestuurd.

Super Mark, vandaag al binnen gekregen en geïnstalleerd. lijkt het te doen nu 🙂
SVeenman

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mark Ziggo
Sinds een tijdje dit zelfde probleem. Alles van extern naar mijn nas geen probleem. Alles via lokaal ip 192.168.x.x geen probleem. Maar zodra ik via extern ip vanuit met thuis netwerk maar mijn nas verbind is alles ontiegelijk traag en herstart na een tijdje mijn router. Ik heb de Compal connect box. Enig idee wat de status is van de firmware update? Ik begreep dat de Arris connect box problemen had met bekabelde sonos apparaten?
LetschertSP

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mark Ziggo wrote:

LetschertSP - Of dit al jouw problemen op gaat lossen betwijfel ik, want je beschijft er een aantal die ik niet direct kan relateren aan dit NAT loopback probleem. Ik zie wel dat je je Mediabox XL hebt aangesloten op het modem met een UTP kabel, dit zorgt vaak voor problemen dus ik zou je aanraden om die kabel te verwijderen.
Stel op de Mediabox XL het thuisnetwerk daarna in "op de mediabox".

Mark Ziggo Nieuwe modem ontvangen en geïnstalleerd. Sindsdien 14 uur verstreken: de NAS is sneller bereikbaar, er zijn alleen kort na installatie 2 T3 fouten geweest (voorheen bijna 10 per dag) en daarna niet meer en de PRE-RS fouten lijken nu aanzienlijk minder (>paar miljoen per dag per kanaal) met nu hoogstens 2000 op één kanaal en de rest er ruim onder. Daarmee lijkt de wissel van Compal naar Arris zeer positief (al is 14 uur natuurlijk nog niet heel lang), thanks!

De Mediabox XL ook maar losgekoppeld. Had niet door dat deze nog aan de switch hing...

Binnenkort de Next box installeren dus dan komt die wel weer aan een kabel. Maar dat gaat pas gebeuren als ik de Extra Next ook binnen heb...en die was (is?) per abuis nog niet verstuurd...
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
en de PRE-RS fouten lijken nu aanzienlijk minder (>paar miljoen per dag per kanaal)

LetschertSP
Dat is een Bug in de Compal. Die telt bij Pre errors alles dat langskomt (=veel). Dwz niet de errors. Bij de Arris klopt dit wel.
Het uit de hand lopen van de Post Errors, is iets waarover je je meteen echt zorgen moet maken, overigens.
LetschertSP

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hanh wrote:

en de PRE-RS fouten lijken nu aanzienlijk minder (>paar miljoen per dag per kanaal)
LetschertSP
Dat is een Bug in de Compal. Die telt bij Pre errors alles dat langskomt (=veel). Dwz niet de errors. Bij de Arris klopt dit wel.
Het uit de hand lopen van de Post Errors, is iets waarover je je meteen echt zorgen moet maken, overigens.

Post-RS lijkt ook aanzienlijk minder te worden (lees: nu zo goed als niets).
Wat mij verbaast is dat dit pas begonnen lijkt te zijn na de laatste firmware update...daarvoor niet tot nauwelijks problemen ondervonden met de stabiliteit van de verbinding. Daarbij leek het vooral de apparaten die verbonden waren met Wifi te betreffen die last kregen van de issues...bedraad was meestal pas bij een (spontane) reboot iets te merken.

Ook vreemd is dat dit op de telefonische helpdesk helemaal niet bekend lijkt te zijn...daar werd eerst een versterker-splitter (Kopp/Tratec BDA-01) verdacht en na opsturen van nieuwe (passieve) splitter en kabel naar modem. Dit hielp helaas niets en het daarop volgende voorstel was het langssturen van een monteur, maar dat is dus zoals het nu lijkt niet nodig (afspraak was ook nog niet gemaakt).
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Technisch detail. Voor wat het waard is. Pre Errors kunnen nog een Fix krijgen door het Modem. Post Errors niet.
Dat kan in het aangesloten computernetwerk leiden tot een Retransmission Request van het verwachte TCP/IP pakket.
Dat kan negatieve impact hebben op de effectieve snelheid van de Internetverbinding.
Er bestaat ook iets als een primary Downstream Channel van het Modem, dat een extra belangrijke rol speelt bij de communicatie tussen Modem en Ziggo verderop. Als daar teveel Post errors op zitten, dan zijn de rapen gaar.
Mijn Post Errors blijven 0. Dat is heel erg goed. Lucky me.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
SVeenman wrote:
Mark Ziggo
Sinds een tijdje dit zelfde probleem. Alles van extern naar mijn nas geen probleem. Alles via lokaal ip 192.168.x.x geen probleem. Maar zodra ik via extern ip vanuit met thuis netwerk maar mijn nas verbind is alles ontiegelijk traag en herstart na een tijdje mijn router. Ik heb de Compal connect box. Enig idee wat de status is van de firmware update? Ik begreep dat de Arris connect box problemen had met bekabelde sonos apparaten?

De volgende firmware voor de Compal ontvangen wij (volgens huidige planning) eind september, daarna moeten wij hem zelf nog testen (dat duurt minstens een aantal weken, soms maanden) en daarna kan hij uitgerold worden. Omdat het schema heel erg afhankelijk is van de hoeveelheid bugs die gevonden wordt kan ik er nu nog geen datum op plakken.

De volgende update voor de Arris zou eind juli uitgerold worden naar alle klanten. Dat is het inmiddels, maar ik heb nog geen updates gezien of informatie gelezen over een definitieve datum... Hierin zit ook een fix voor de problemen met meerdere Sonos boxen, dat zou voor jou dus een optie zijn (zodra de nieuwe update daarop uitgerold is).

Verder lees ik allemaal positieve berichten, mooi!
SVeenman

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mark Ziggo wrote:
De volgende firmware voor de Compal ontvangen wij (volgens huidige planning) eind september, daarna moeten wij hem zelf nog testen (dat duurt minstens een aantal weken, soms maanden) en daarna kan hij uitgerold worden. Omdat het schema heel erg afhankelijk is van de hoeveelheid bugs die gevonden wordt kan ik er nu nog geen datum op plakken.

De volgende update voor de Arris zou eind juli uitgerold worden naar alle klanten. Dat is het inmiddels, maar ik heb nog geen updates gezien of informatie gelezen over een definitieve datum... Hierin zit ook een fix voor de problemen met meerdere Sonos boxen, dat zou voor jou dus een optie zijn (zodra de nieuwe update daarop uitgerold is).

Ik heb voor nu via het Hosts bestand het probleem tijdelijk opgelost vanaf mijn main pc vanaf waar ik meestal mijn NAS benader. Natuurlijk niet ideaal. Is er een mogelijkheid om van deze updates op de hoogte gehouden te worden?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
SVeenman wrote:
Is er een mogelijkheid om van deze updates op de hoogte gehouden te worden?

Als die er is zou ik de eerste zijn om me er op in te schrijven...

Met andere woorden: nee, die is er niet.
Vuurbaard

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Heb exact dezelfde problemen met mijn modem helaas. Een paar maanden niet echt lekker door kunnen gaan met mijn hobby/werk zit mij wel in de weg.

Mark Ziggo Na het doorlezen van dit topic zou ik ook graag de Arris Connectbox willen aanvragen.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
Vuurbaard wrote:
Heb exact dezelfde problemen met mijn modem helaas. Een paar maanden niet echt lekker door kunnen gaan met mijn hobby/werk zit mij wel in de weg.
Mark Ziggo Na het doorlezen van dit topic zou ik ook graag de Arris Connectbox willen aanvragen.

Wordt geregeld Vuurbaard, er komt een Arris Connectbox jouw kant op.