1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
drentseboer

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

NAT loopback problemen Compal Connectbox - NAS server slecht bereikbaar

iemand een idee. als ik soms inlog in mijn nas server. dan is verbinding ineens dan start de modem ook ineens op nieuw op. heeft iemand een idee wat dit kan wezen

ik dacht dat het aan mijn nas server lag, heb nu nieuw aan geschaft maar met deze doet die het ook heb nog nooit eerder dit gehad

met vriendelijk groet dennis
Oplossing
422 Reacties 422
Meldingen
Aan Uit
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Ik heb vandaag (ondertussen gisteren) de Arris Connect Box (modelnummer TG2492LG-ZG) binnen gekregen. Na even stoeien en alles opnieuw instellen draait het nieuwe modem als een zonnetje 🙂 Als bonus heb ik zelfs IPv6 erbij gekregen. Ik had mijn DNS records alleen nog niet geüpdatet met IPv6; dit ga ik morgen (vandaag?) proberen te regelen.

Ook heb ik geen last meer van crashes als ik nu mijn domein benader van binnen het netwerk (natuurlijk heb ik de pi-hole 'patches' uit gezet). Voor mij lijkt het probleem dus opgelost! Mark Ziggo

Dat gezegd hebbende vind ik kwart voor 4 wel een mooie tijd om toch eens naar bed te gaan. :sleeping:
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
NanoSector wrote:
Ik heb vandaag (ondertussen gisteren) de Arris Connect Box (modelnummer TG2492LG-ZG) binnen gekregen. Na even stoeien en alles opnieuw instellen draait het nieuwe modem als een zonnetje 🙂 Als bonus heb ik zelfs IPv6 erbij gekregen. Ik had mijn DNS records alleen nog niet geüpdatet met IPv6; dit ga ik morgen (vandaag?) proberen te regelen.

Ook heb ik geen last meer van crashes als ik nu mijn domein benader van binnen het netwerk (natuurlijk heb ik de pi-hole 'patches' uit gezet). Voor mij lijkt het probleem dus opgelost! Mark Ziggo

Super! Fijn dat de problemen bij jou zijn opgelost NanoSector.
Hebben anderen ook behoefte aan een Arris Connectbox? Dan kan ik deze opsturen op verzoek. (Bizziebis mbass drentseboer BasRoovers?)

NB: Als je meerdere Sonos boxen bekabeld hebt aangesloten op de Connectbox zou ik geen ruil adviseren (hierom), tenzij je deze via wifi aan kunt sluiten.
drentseboer
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Mark Ziggo wrote:

NanoSector wrote:

Hebben anderen ook behoefte aan een Arris Connectbox? Dan kan ik deze opsturen op verzoek. (Bizziebis mbass drentseboer BasRoovers?)

NB: Als je meerdere Sonos boxen bekabeld hebt aangesloten op de Connectbox zou ik geen ruil adviseren (hierom), tenzij je deze via wifi aan kunt sluiten.

Mark Ziggo ik heb ook wel belang bij de Arris Connectbox
BasRoovers

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mark Ziggo wrote:

NanoSector wrote:

Mark Ziggo , ook van mijn kant, zeker behoefte!
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
drentseboer BasRoovers - Is bij dezen voor jullie aangevraagd!
mbass

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mark Ziggo wrote:
drentseboer BasRoovers - Is bij dezen voor jullie aangevraagd!

Hoi Mark Ziggo , voor mij ook graag. Hopelijk lost dat dan het probleem op.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
mbass wrote:
Hoi Mark Ziggo , voor mij ook graag. Hopelijk lost dat dan het probleem op.

Done! :ballot_box_with_check:
evd

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Mark Ziggo , zou ik ook een Arris mogen ontvangen?
evd

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hoi Mark Ziggo, heb net het andere topic gelezen van het Arris modem. Ik ken pi-hole niet, maar als ik met allerlei workarounds moet gaan werken laat dan maar. Kan ik er ook een eigen router achterhangen?
mijn probleem is met name dat mijn modem telkens reboot. Als ik dit oplos door een eigen router erachter te zetten, dan kies ik daarvoor.
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
NanoSector wrote:

Even terugkomend op mijn enthousiasme voor IPv6, dit blijkt nu een enorm struikelblok wat betreft Pi-hole. Aangezien er geen optie is om Pi-hole adressen (en dus zichzelf als DNS) te laten uitdelen + er geen optie is om een eigen DNS server in te stellen + er geen port-forwarding is voor IPv6 EN er geen mogelijkheid is om zelf IPv6 weer uit te zetten, zou ik graag terug willen naar alleen IPv4 totdat er een firmware is met meer mogelijkheden want ik vind dit storend weinig opties. Moet ik hiervoor de klantenservice bellen of kan dit ook zo via de community geregeld worden?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
er geen port-forwarding is voor IPv6

Dat klopt, want Port Forwarding is voor IPv4 via NAT. Niet voor IPv6.
Voor een globaal IPv6 address van een host in je netwerk kun je een Port open zetten in de IPv6 Firewall. Alles staat standaard dicht.
Dat gaat mbv IPv6 Port Filtering op een Connectbox.
Dit alles zit heel vreemd in elkaar op de Connectbox, maar dat is weer iets anders.
Vrijwel niemand gebruikt dit. Op enkele experts na. Waarvoor en wanneer heb je dit nodig? Veel klachten zijn er dus niet.
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Ik vind het inderdaad een erg vreemd systeem. Neemt niet weg dat ik de dns server op geen enkele manier meer doorgegeven krijg aan alle apparaten op het netwerk en dit vind ik persoonlijk enorm hinderlijk; in een ander topic las ik dat dit gedaan werd voor de “veiligheid” wat ik heel erg betwijfel.
DennyW

Level 17
  • 3184Posts
  • 251Oplossingen
  • 934Likes
NanoSector wrote:
Aangezien er geen optie is om Pi-hole adressen (en dus zichzelf als DNS) te laten uitdelen + er geen optie is om een eigen DNS server in te stellen

Dit komt bij mij wat cryptisch over.

Als de Pi-Hole (ook) DHCP-server is ingesteld (dan wel eerst de DHCP-server van de CB uitzetten) dan kan je t.b.v. IPv6 bij de Pi-hole "enable IPv6 support" aanvinken.

Om de de configuratie van de Pi-Hole zelf opnieuw te doorlopen ten einde deze ook in te stellen op IPv6, dan kan je op de command line het commando geven:

sudo pihole -r

Dus eerst de Pi-Hole opieuw configureren (command line). Daarna bij de CB de DHCP-server uitschakelen en bij de Pi-hole inschakelen. Tevens aldaar "enable IPv6 support" aanvinken.

DHCP

Using this setting you can enable/disable the DHCP server of the Pi-hole. Note that you should disable any other DHCP server on your network to avoid IP addresses being used more than once. You have to give the range of IPs that DHCP will serve and the IP of the local router (gateway). If the DHCP server is active, the current leases are shown on the settings page. IPv4 DHCP will always be activated, IPv6 (stateless + statefull) can be enabled.
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
DennyW Klopt en dit heb ik ook allemaal gedaan maar dan nog wil de Connect Box zelf adressen uitdelen en krijg ik de ziggo dns servers naast die van de pihole.
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Ter illustratie nu dat ik thuis ben:

Hier staat als eerste mijn ipv4 pihole DNS, daarna de ipv6 DNS van ziggo, en daarna de Pihole ipv6 DNS. Ik wil die servers van Ziggo er niet tussen hebben staan zonder dat ik dit op ieder apparaat hier aan moet passen, want op deze manier heeft het hebben van de pihole totaal geen nut.

Er is dus in de connect box ook geen optie om de DHCP van ipv6 uit te zetten; er is alleen stateless of stateful.
DennyW

Level 17
  • 3184Posts
  • 251Oplossingen
  • 934Likes
NanoSector wrote:
Hier staat als eerste mijn ipv4 pihole DNS, daarna de ipv6 DNS van ziggo, en daarna de Pihole ipv6 DNS. Ik wil die servers van Ziggo er niet tussen hebben staan zonder dat ik dit op ieder apparaat hier aan moet passen, want op deze manier heeft het hebben van de pihole totaal geen nut.

Er is dus in de connect box ook geen optie om de DHCP van ipv6 uit te zetten; er is alleen stateless of stateful.

**EDIT**
Dus de Pi-Hole staat hier als (IPv6) DNS edoch met diens externe IPv6 i.p.v. diens (IPv6) Link-local address ( fe80 : : ……….) . De Pi-Hole's DNS van binnenuit aanroepen met het externe adres lijkt mij niet handig.

Zie eventueel deze link .

Welke IPv6 adressen geeft de Pi-Hole met het commando (command line) ifconfig?
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
DennisW Niet verkeerd bedoeld maar ik snap totaal niet wat je bedoeld met je eerste paar zinnen. EDIT: ik zie nu pas je aanpassingen, ik ga zo even kijken op mijn laptop.

Dat adres wat daar staat is wat de pihole zelf in het netwerk gooit; dat heb ik er niet in gezet. Dat dat niet klopt is een tweede, waar het me nu om gaat is dat ik gewoon helemaal van de Ziggo DNS af wil en alléén mijn pihole DNS in het netwerk wil hebben.

Misschien is het handig als ik een nieuw topic hiervoor open maak aangezien dit wel erg ver van het originele onderwerp af dwaalt.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
evd wrote:
hoi Mark Ziggo, heb net het andere topic gelezen van het Arris modem. Ik ken pi-hole niet, maar als ik met allerlei workarounds moet gaan werken laat dan maar. Kan ik er ook een eigen router achterhangen?
mijn probleem is met name dat mijn modem telkens reboot. Als ik dit oplos door een eigen router erachter te zetten, dan kies ik daarvoor.

We hebben nog niet veel meldingen van deze problemen op de Arris en bij twee klanten is het probleem wat ze hadden met de Compal nu wel opgelost na installatie van een Arris. Het is een poging waard wellicht, maar dat is aan jou. Het modem in bridge zetten en een eigen router erachter zetten die wel goed omgaat met NAT loopback is natuurlijk ook een optie.

NanoSector wrote:
Even terugkomend op mijn enthousiasme voor IPv6, dit blijkt nu een enorm struikelblok wat betreft Pi-hole. Aangezien er geen optie is om Pi-hole adressen (en dus zichzelf als DNS) te laten uitdelen + er geen optie is om een eigen DNS server in te stellen + er geen port-forwarding is voor IPv6 EN er geen mogelijkheid is om zelf IPv6 weer uit te zetten, zou ik graag terug willen naar alleen IPv4 totdat er een firmware is met meer mogelijkheden want ik vind dit storend weinig opties. Moet ik hiervoor de klantenservice bellen of kan dit ook zo via de community geregeld worden?

Dit gaat inderdaad een beetje off-topic, dus als je er verder over wilt discussiëren zie ik graag een nieuw topic hiervoor.
BasRoovers

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mark Ziggo , graag wil ik de bevestiging geven dat dit mijn (IPv4) NAT Loopback issue verhelpt met het andere model!
ik ben nog bezig om alles goed in te stellen mbt forwarding, maar de eerste testen op de 80 en 8087 poorten zijn geslaagd, beide HTTP & HTTPS verkeer.
Jucko13

Level 1
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Mark Ziggo, Ik heb exact het zelfde probleem met mijn Connection box. Heb een half jaar mijn server niet gebruikt en ben de hele week erg lang bezig geweest met trouble shooting en gelukkig op dit forum terecht gekomen.

Graag zou ik ook zo'n Arris router ontvangen om te kijken of deze de NAT loopback problemen op kan lossen.

Hieronder mijn huidige router gegevens: