1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes

NAS niet te bereiken van buiten af

Ik heb een connectbox modem en daar op aangesloten een accespoint van Asus, de DHCP staat uit in het accespoint en de ip adressen worden netjes geregeld door het modem.
Zover gaat het dus goed en via het interne netwerk kan ik de NAS ook bereiken, maar als ik mijn NAS ( een synology ) wil instellen om te bereiken van buitenaf krijg ik de melding dat hij verbonden is met twee routers en de poorten niet kan configureren.
Ik heb al gelezen dat het een optie is om de NAS in DMZ te zetten maar de connectbox heeft geen DMZ, hoe zou ik het voor elkaar kunnen krijgen dat mijn NAS toch te bereiken is ? en het liefst zonder het modem in bridge te zetten.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
kruijf
Topicstarter
Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes
Het schijnt aan het modem te liggen met ipv6 daar zit het portforwarden niet meer in.

Bekijk in context

9 Reacties 9
Meldingen
Aan Uit
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Zit de NAS rechtstreeks aangesloten op de Connectbox?
Heb je de NAS een vast IP-adres gegeven?

Je kan de NAS een vast ip-adres (uiteraard buiten de DHCP-range) geven en als gateway het (interne) ip-adres van de connectbox. Dan moet het haast wel goed gaan.
kruijf
Topicstarter
Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes
acoster Nee de NAS zit aangesloten op het accespoint wat boven bij de NAS staat, zo even uit mijn hoofd had de NAS altijd wel een vast IP-adres maar hij is ook een poosje niet gebruikt ik ga dit vanavond eens na kijken.

Als ik hem een vast IP-adres geef buiten de DHCP-range is die ook van af het thuis netwerk te bereiken toch?
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Ja, buiten de dhcp range, maar uiteraard wel binnen de ip-range van je netwerk.
RoeBre

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Sowieso je NAS een vast IP geven, hoe wil je ander een poort openzetten naar je NAS zodat je er bij kan? Of heb je een VPN-tunnel openstaan?

Daarnaast heb je bij Ziggo geen vast IP, ik zou op je synology een DDNS instellen. (menu externe toegang). Als je IP een keer wijzigt dan wijzigt dat record vanzelf mee, en kun je met een makkelijke hostnaam je NAS benaderen.
kruijf
Topicstarter
Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes
acoster binnen mijn ip-range lijkt me idd logisch ik ga hier eens naar kijken.

RoeBre Ik heb geen VPN-tunnel openstaan heb ik ook niet nodig.
DDNS staat ingesteld dat weet ik zeker, het gaat dus ergens mis intern dat moet dus haast wel het vaste IP-adres zijn denk ik.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
kruijf En zeker weten dat je Asus als AP staat ingesteld en geen DHCP aan heeft. De NAS heb je op het AP aangesloten en de NAS detecteert daardoor 2 routers. Hopelijk voldoet het door je NAS naar de connectbox te verwijzen als zijnde default gateway.
kruijf
Topicstarter
Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes
acoster Ja ik weet zeker dat de Asus als AP staat ingesteld en geen DHCP aan heeft staan, dit heb ik extra gecontroleerd bij het instellen van de Asus.
ik ga eens kijken of die verder goed staat met het vaste IP-adres, en hopelijk gaat dit met de juiste ( als die niet goed staat ) verwijzing goed.
kruijf
Topicstarter
Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes
Het is lastiger dan gedacht denk ik maar een vast ip-adres instellen wat ik een keer opnieuw heb gedaan, maakt totaal geen verschil de NAS blijft twee routers zien ???
ik ga maar eens verder puzzelen in het ap denk ik, misschien valt daar nog wat te vinden.
kruijf
Topicstarter
Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes
Het schijnt aan het modem te liggen met ipv6 daar zit het portforwarden niet meer in.