1
Vraag
2
Reacties
Bennop

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

NAS een vast IP-Adres geven

Hallo Forum,
Hoe geef ik mijn Synology NAS een vast IP-Adres in het witte Ziggo modem?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bennop
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb beide oplossing geprobeerd maar toen kon ik de synology nas niet meer vinden . Ik heb het maat weer gauw terug gezet naar het oude.:wink:

Bekijk in context

10 Reacties 10
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
U doet dat door in geavanceerde instellingen, DHCP een reservering te maken voor het MAC-adres van uw NAS.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Het kan ook zoBennop , iets anders dan Jan F. aangeeft.

In het modem kan je aangeven dat de DHCP server vanaf een bepaald IP adres ip adressen mag/moet uitdelen. Bijvoorbeeld vanaf 192.168.178.10

In de synology kan je aangeven dat die bijvoorbeeld 192.168.178.5 heeft/krijgt.




Dit is mijn configuratie en daarom wijkt het ip adres af 😉
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Maar jij geeft zelf een vast ip adres aan je NAS en laat dat niet doen door de DHCP server van het Ziggo modem/router.
Persoonlijk ben ik daar geen voorstander van.
Vaste adressen kan de router prima uitdelen via DHCP en regel je alles op één centraal punt.
Gateway en dat soort instellingen staan dan ook meteen goed.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
RobertKoopman wrote:
Maar jij geeft zelf een vast ip adres aan je NAS en laat dat niet doen door de DHCP server van het Ziggo modem/router.
Persoonlijk ben ik daar geen voorstander van.
Vaste adressen kan de router prima uitdelen via DHCP en regel je alles op één centraal punt.
Gateway en dat soort instellingen staan dan ook meteen goed.


Klopt zo doe ik het al jaren en nog nooit een probleem gehad of een device wat ik niet kon terugvinden.
Bij een synology heb je een webinterface en dan moet je echt het ip adres wel weten om die site te kunnen benaderen.
Maar oke het kan ook je persoonlijke voorkeur wel of niet hebben , ik kies voor de manier die ik omschreef
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Maar jouw antwoord was niet voor de vraag van de TS, die wilde het namelijk in zijn Ziggo router doen 😉

Sluit jouw nas aan in een ander netwerk met een andere ip range en je ziet hem niet.
Staat hij op DHCP dan heb je dat probleem niet.
Inloggen via ip adres moet je altijd dus dat maakt niet uit.
Heb je 1 of 2 vaste ip adressen in je netwerk kan je het in de cliënt doen maar zodra je er veel meer hebt blijft centraal instellen in de router echt veel handiger.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
RobertKoopman wrote:
Maar jouw antwoord was niet voor de vraag van de TS, die wilde het namelijk in zijn Ziggo router doen 😉



ja mee eens ik dacht puur er zijn nog meer opties en wilde dat delen is niet echt of topic ben ik van mening
Sluit jouw nas aan in een ander netwerk met een andere ip range en je ziet hem niet.


Ik zou niet weten waarom ik dat zou doen ? ik ga niet met een 415 + lopen te sjouwen 😉

Staat hij op DHCP dan heb je dat probleem niet.
Inloggen via ip adres moet je altijd dus dat maakt niet uit.
Heb je 1 of 2 vaste ip adressen in je netwerk kan je het in de cliënt doen maar zodra je er veel meer hebt blijft centraal instellen in de router echt veel handiger.


Dat is jou mening en je goed recht alleen ik sta daar niet achter en doe het op mijn manier waar ik al jaren met inmiddels 26 clients in mijn netwerk prima mee werk ! 😉
Bennop
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt voor de antwoorden, gazet proberen:wink:
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Bennop wrote:
Hallo Forum,
Hoe geef ik mijn Synology NAS een vast IP-Adres in het witte Ziggo modem?


Hi Bennop!

Bennop wrote:
Bedankt voor de antwoorden, gazet proberen:wink:


En, is het gelukt? 🙂
Bennop
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb beide oplossing geprobeerd maar toen kon ik de synology nas niet meer vinden . Ik heb het maat weer gauw terug gezet naar het oude.:wink:
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Bennop wrote:
Ik heb beide oplossing geprobeerd maar toen kon ik de synology nas niet meer vinden . Ik heb het maat weer gauw terug gezet naar het oude.:wink:


Dat is ook prima! Ik neem aan dat alles daarmee weer prima werkt. Persoonlijk geef ik er ook de voorkeur aan om een vast IP adres in het apparaat zelf in te stellen, en dan kies ik vaak een lekker hoog nummer (maar wel lager dan .254 en .255).
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic