Mijn NAS (QNAP) heeft een vast IP-adres 192.168.68.x met aangesloten UTP-kabel, terwijl alle andere apparaten in mijn Ziggo wifi netwerk via DHCP een adres krijgen vanaf 192.168.178.x. Ik heb het vaste IP adres ooit voor de NAS zo ingesteld, maar nu kan ik niet meer inloggen. Ik heb geen firewall o.i.d. ingesteld. Iemand enig idee?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Als de PC een ip adres heeft in het zelfde subnet als de NAS zou de NAS gewoon bereikbaar moeten zijn op ipadres http://192.168.68.x.
Je kan in het Ziggo modem op de DHCP instellingen pagina het subnet veranderen van 192.168.178.x naar 192.168.68.x. Als je dat doet en dat blijft gebruiken doe dan een herstart van al je apparaten op je netwerk. Zorg er dan ook voor dat de DHCP server beperkt wordt in het uitdelen van IP adressen zodat het huidige vast ingestelde IP adres in de NAS niet aan een ander apparaat kan worden toegekend.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Geef je PC tijdelijk een vast ip adres bijvoorbeeld 192.168.68.2. Als het goed is kan je dan inloggen in je NAS en daarin de de toekenning van het ip adres van de NAS terugzetten naar DHCP ipv een vast adres. Herstart de NAS en die krijgt nu een ip adres in de 192.168.178.x range. Zet daarna ook je PC terug op het verkrijgen van een DHCP adres. Herstart eventueel je PC en ook die heeft dan weer een IP adres in 192.168.178.x range. Dan kan je daarna in het modem nog een DHCP reservering maken voor je NAS zodat die altijd hetzelfde IP adres krijgt.
Uitleg hoe je de PC een vast adres kan geven:
https://www.pc-tips.info/tips/windows-tips/vast-ip-adres-instellen-in-windows-11-of-10/
Karel, dank voor je bericht. Ik heb op mijn Macbook het IP adres gewijzigd, maar inloggen lukt nog niet. Met behulp van een netwerkscan zie ik zelfs mijn NAS niet meer. De router is ingesteld op subnet 178.x terwijl de NAS een 68.x adres heeft. Ik weet niet of het dan hier aan ligt (verschillende subnet). Volgens mij kan ik het subnet adres van mijn router niet wijzigen. Wellicht moet ik morgen maar met mijn provider bellen. Nogmaals dank.
QNAP heeft hiervoor een hulpprogramma: de Finder. Ongeacht het ingestelde subnet, kan je met de Finder de NAS niet alleen vinden (op het fysieke LAN) maar ook (her-) configureren,
Zie b.v. deze link.
Als de PC een ip adres heeft in het zelfde subnet als de NAS zou de NAS gewoon bereikbaar moeten zijn op ipadres http://192.168.68.x.
Je kan in het Ziggo modem op de DHCP instellingen pagina het subnet veranderen van 192.168.178.x naar 192.168.68.x. Als je dat doet en dat blijft gebruiken doe dan een herstart van al je apparaten op je netwerk. Zorg er dan ook voor dat de DHCP server beperkt wordt in het uitdelen van IP adressen zodat het huidige vast ingestelde IP adres in de NAS niet aan een ander apparaat kan worden toegekend.
Denny, ik noemde al eerder in mijn bericht dat ik een netwerkscan gebruikte en dat was dus de QFINDER PRO. Deze ziet inderdaad de NAS ondanks subnetverschil, maar het inloggen lukt niet en ik weet zeker dat de inloggegevens kloppen. De suggestie van Karel om het subnet van de router aan te passen ga ik maar es proberen. Dank voor het meedenken!
Karel, ga ik morgen testen, vandaag zijn er teveel devices die niet herstart mogen worden. Ik laat het dan weten of het gelukt is.
@Bob_te_Ruurlo schreef:
maar het inloggen lukt niet en ik weet zeker dat de inloggegevens kloppen
Kan je controleren of er niet per ongeluk een andere toetsenbord-(taal- )indeling is ingesteld? (Of Caps Lock aan of Num Lock uit.)
Verder: kijk eens het manual voor jouw Type NAS.
QNAP heeft (bij mijn NAS in ieder geval wel) meerdere niveaus van resetten. Er is verschil in het indrukken van het resetknopje tussen 3 en 10 seconden. Het is dan mogelijk om dan met alleen met het standaard admin-account in te loggen, zonder dat je echt alles wist / terugzet op fabrieks-instellingen.
Zie bv deze link.
@Bob_te_Ruurlo jij typt deze zin : Wellicht moet ik morgen maar met mijn provider bellen.
Wat bedoel jij daar mee jouw provider is toch ziggo
Beste Karel, met jouw eerste advies lukte het om in te loggen (MacBook op 168 subnet zetten, enz). De NAS zit nu via DHCP op een dynamisch adres van ons 178 subnet. Misschien dat ik het later nog eens op een fixed IP zet. Ik ben opgelucht! Blijft natuurlijk de vraag hoe dit "euvel" erin geslopen is, maar dat laat ik maar voor wat het is. Dank nogmaals voor je hulp en meedenken. Gr Bob
Het probleem is verholpen met het advies van Karel. Dank allen voor het meedenken.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.