1
Vraag
2
Reageer en help mee
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 27241Posts
  • 1886Oplossingen
  • 13657Likes

Monitoring Ubee UBC1318ZG

Dit is de voortzetting van een vorig door mij gestart topic over monitoring van de Compal CH7465LG-ZG.

Ik heb vandaag een Ubee UBC1318ZG in gebruik genomen. Dit modem staat net zoals de Compal CB in bridge mode en is aangesloten via een POA-01-B op de btv 1 IEC-NL. In tegenstelling tot de Compal CB heb ik voor de Ubee een attenuator (3 dB) geplaatst omdat de downstream altijd aan de sterke kant was. Ook voor de Ubee ben ik van plan om een monitoring script te schrijven en over de ontwikkeling daarvan wil ik updates gaan plaatsen in dit topic.

Eerst echter het volgende: sinds omstreeks maart/april had de Compal CB veel last van lage MER-waarden en hoge correctable + uncorrectable codewords op de hogere kanalen. Na het aansluiten van de Ubee leken deze problemen even totaal verdwenen, op alle kanalen 42~43 dB MER en op enkele kanalen 1 correctable error na ~30 minuten uptime. Nu na ~3 uur is de ruis helaas weer volop terug, het gaat duidelijk om instraling van 4G/5G:

20210531-02.PNG

Nu mijn vraag: zou een Ziggo-moderator (bijvoorbeeld @Alex) nogmaals naar de DS CER in de wijk willen kijken? Mijn vermoeden is dat een of meerdere van onze buren hun binnenhuisinstallatie niet op orde hebben. Ik denk dat het langzamerhand tijd wordt dat een netwerkmonteur komt meten op de EV.

485 Reacties 485
MR_CHIP

Level 19
  • 10639Posts
  • 123Oplossingen
  • 3735Likes

ben benieuwd wanneer ik dan de update krijg

RoWi.

Level 20
  • 17773Posts
  • 749Oplossingen
  • 6003Likes

@tobiastheebe dat kan enkel in specifieke postcode gebieden het geval zijn, dan woon je in wat KPN buiten gebied noemt. Hoe zit het met Tmobile in jouw omgeving?

Ps wat de modemwaarden betreft op mijn Compal is dat ook idioot hoog nu ondervind ik verder geen problemen, mogelijk binnenkort toch eens die waarden posten eerst vrijdag afwachten de boel zal naar 3.1 worden opgewaardeerd, als ik die aankondiging goed lees.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 27241Posts
  • 1886Oplossingen
  • 13657Likes

@RoWi. Ik bedoelde een los verkrijgbaar 4G-modem, niet aan DSL-modem geschakeld. Het kan natuurlijk ook een telefoon zijn. Wij wonen niet in buitengebied maar wel op een afstand van ~1,5 km van KPN's GSM-sites (zelfs KPN 2G is binnenshuis soms zwak, laat staan 4G). Telefoons en modems in onze wijk zullen vermoedelijk alleen KPN 4G stabiel kunnen gebruiken op 800 MHz en daarbij met (vrij) hoog vermogen moeten zenden. Daarom mijn vermoeden dat het interferentie van KPN 4G is.

Wat ik vrijwel zeker weet, is dat het punt van instraling buitenshuis ligt, bij een of meerdere van onze buren. Misschien dat een moderator nog iets kan betekenen door te kijken op welk modem in de wijk de CER het hoogste is, maar zeker omdat het om een apparaat lijkt te gaan dat zeer sporadisch zendt, vrees ik dat het een hele opgave is en dat er eigenlijk een netwerkmonteur zou moeten komen.

Onze regio heeft ook de DOCSIS 3.1-upgrade nog niet gehad, misschien (hopelijk) heeft dat effect. Anders wordt het lang wachten tot de CER-problemen weer verdwenen zijn, zoals tussen oktober '20 en april '21.

RoWi.

Level 20
  • 17773Posts
  • 749Oplossingen
  • 6003Likes

Op die manier een Mifi router zogezegd dat is mogelijk hoewel in mijn ogen onwaarschijnlijk. Je noemt specifiek buren, kan het niet verder buiten zitten in de EV's zelf?

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 27241Posts
  • 1886Oplossingen
  • 13657Likes

Een EV-probleem zou theoretisch ook kunnen (slechte connector op multitap o.i.d.), maar dan zou ik een meer constante/snelle toename van (un)correctable errors verwachten. Voor mijn gevoel gaat het hier om een apparaat dat vlakbij een niet-HF-dichte coaxinstallatie aan het zenden is. Het is lastig om een meer exacte locatie dan 'buitenshuis' aan te wijzen, dat wordt monteurswerk.

RoWi.

Level 20
  • 17773Posts
  • 749Oplossingen
  • 6003Likes

Mijn Compal is vandaag gereset nu 12 uur uptime en post RS waardes  tot ruim 3 miljoen pre RS zelfs in de miljarden.

Je hebt de Mediabox XL deze heeft ook een modem in hoeverre heeft die invloed? Uiteindelijk heb je twee modems via dezelfde splitter. Mogelijk buren ook voor zover deze Ziggo klant zijn.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 27241Posts
  • 1886Oplossingen
  • 13657Likes

Op de Compal CB zijn 'Pre-RS Errors' de codewords zonder errors (i.t.t. de Arris CB), die kun je negeren. De 'Post-RS Errors' zijn correctable errors, 3 miljoen na 12 uur is wel erg veel. Helaas worden de uncorrectable errors niet getoond door de Compal CB. Op de Arris CB zijn 'Pre-RS Errors' en 'Post-RS Errors' resp. correctable en uncorrectable errors.

Inderdaad twee modems via dezelfde splitter. In de periode oktober '20 tot april '21 heb ik niet deze problemen gehad met (un)correctable errors. De MBXL hebben we sinds eind '16 in gebruik en werkt nog prima.

Ik weet alleen van onze directe buren dat zij ook Ziggo-klant zijn, volgens mij de meesten in de straat. Ik zie op mijn laptop maar één duidelijke KPN SSID (H369A). Het kunnen ook buren zijn die helemaal geen Ziggo-klant zijn en niets op het AOP aangesloten hebben. Dat maakt het wat lastig.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 27241Posts
  • 1886Oplossingen
  • 13657Likes

Zou een van de moderators (@Rikst of misschien @Alex) willen kijken naar bericht 1 en bericht 2?

Er is nog steeds sprake van ruis door instraling van 4G (snel oplopende (un)correctable errors rond 12:00 en 22:00), zie onderstaande screenshot 1. Dit heeft ook een negatief effect op MER (daalt soms naar <30 dB) en vermogen, zie screenshot 2.

20210612-01.png20210612-02.png

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8458Posts
  • 992Oplossingen
  • 3700Likes

Hi @tobiastheebe,

Allereerst sorry voor de late reactie! Het topic was tussen wal en schip beland. Mooi om te zien dat je direct alle metingen bent gestart, maar de (un)correctables vallen nog wat tegen begrijp ik. Aan onze kant is het beeld gelijk aan dat van de laatste keer (met het andere modem); zowel de CER als CCER blijft onder de 1%. Dat mag eigenlijk geen impact tot gevolg hebben. Ook verder ziet het signaal er keurig uit. Ik heb voor de zekerheid weer een nauwkeurige meting gestart.

Het antwoord op vraag 2 moet ik je nog schuldig blijven, ik ga hierover navraag doen. Als ik het goed begrijp, werkt alles op dat gebied wel, maar gaat het mis met de interface en/of bepaalde meldingen.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 27241Posts
  • 1886Oplossingen
  • 13657Likes

@Alex Dank voor je reactie.

Je merkt dat ik mij behoorlijk stoor aan de (un)correctable errors. Op momenten dat deze instraling speelt (dagelijks en steeds rond 12:00 en 22:00, vrij voorspelbaar) zie ik dat dit een behoorlijke impact heeft op het signaal, zie mijn tweede grafiek. Blijkbaar is het effect op de globale DS (C)CER niet zo groot, echter: zeker uncorrectable errors horen niet (in groten getale) voor te komen en ook een MER die spontaan keldert van 42,5 naar 29 dB is niet bepaald normaal. Er is een hele lange periode geweest (circa oktober 2020 t/m april 2021) waarin deze problemen totaal niet voorkwamen, terwijl er bij ons thuis niets was veranderd. De oorzaak van de ruis/instraling moet wel buitenshuis liggen. Kun jij in de CMTS zien welk modem in de wijk c.q. op de interface van de CMTS de hoogste (C)CER heeft? Wellicht is daaruit af te leiden waar de instraling vandaan komt. Bestaat eventueel de mogelijkheid om een netwerkmonteur te sturen?

Wat betreft de interface van de UBC1318ZG: vermoedelijk heeft de interface een paar bugs of wordt e.e.a. niet goed aangestuurd vanuit de boot file, mogelijk iets met de TLV's. In de praktijk lijkt dit verder geen impact te hebben, maar opvallend is het wel.

Pasi

Level 18
  • 8820Posts
  • 470Oplossingen
  • 4870Likes

@tobiastheebePrima werk !!! Nu maar hopen dat Ziggo actief mee wil werken aan de/een oplossing !

Maar wat te doen, als men in de wijk niet zo'n handige TobiasTheebe heeft? Het zou mij niets verbazen, dat dit soort problemen ( of die problemen met de CMTS zelf ) in veel meer wijken/regio's speelt. Ziggo zal uit zichzelf echt niet in actie komen en ook klagende klanten kunnen dat niet forceren, want als klant merk en/of zie je alleen de problemen in eigen huis. Alleen met scripts zoals van @tobiastheebe, zijn algemene zwakheden in Ziggo's netwerk te ontdekken en hard aan te tonen.

Alle andere Ziggo klanten in de wijk/straat van TobiasTheebe hebben hetzelfde probleem en hebben misschien ook al ooit eens geklaagd. Maar misschien wordt er nu iets aan Ziggo's basisnetwerk in die wijk/straat gedaan!

Misschien kan @tobiastheebe  een bedrijfje opzetten en zich laten inhuren ( b.v. voor het tijdelijk plaatsen van een meet-laptop en/of uitgebreide instructies hoe dit zelf te doen ), om zo in een wijk het Ziggo netwerk echt te monitoren en te controleren, zonder dat men van Ziggo metingen ( en haar eigen interpretaties daarvan ) afhankelijk is.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 27241Posts
  • 1886Oplossingen
  • 13657Likes

@Pasi Mooi verwoord. 😉

Ik heb in diverse topics op dit forum gezien dat Ziggo vrij snel niet meer lijkt te weten wat te doen als bij een klant instraling wordt vastgesteld, terwijl de volledige binnenhuisinstallatie daar al volledig up-to-date is. Er wordt dan al snel teruggevallen op vragen als: 'wat merk je ervan in de praktijk'.

Als ik netwerkmonteur zou zijn, dan zou ik eerst bij de EV gaan meten om te kijken of de instraling van een van de adressen om uit te sluiten of de instraling afkomstig is van een adres dat op een van de multitaps van die specifieke EV aangesloten is of op een andere EV.

Het is overigens jammer dat modems niet zelf problemen aangeven. Een goedkoop modem kan al veel informatie tonen die meetapparatuur van duizenden euro's toont. Mijn script doet niet veel meer dan kanalen markeren met waarden buiten normale specificaties. Als modems dat zelf zouden doen, dan zou Ziggo overspoeld worden met klachten... Verder worden de via het script verzamelde gegevens opgeslagen in databases, waar vervolgens grafieken mee gemaakt kunnen worden.

Mijn regio heeft nog niet de upgrade naar DOCSIS 3.1 ontvangen. Deze upgrade gaat gepaard met upgrades van de versterkers, multitaps en bekabeling in de EV's en WC's. Ik hoop op een goed gevolg...

Pasi

Level 18
  • 8820Posts
  • 470Oplossingen
  • 4870Likes

@tobiastheebe  schreef:

...Een goedkoop modem kan al veel informatie tonen die meetapparatuur van duizenden euro's toont. Mijn script doet niet veel meer dan kanalen markeren met waarden buiten normale specificaties. Als modems dat zelf zouden doen, dan zou Ziggo overspoeld worden met klachten......

Misschien ook een extra reden van Ziggo om 'externe' modems niet te willen toestaan, want daarmee kan de klant dan direct in Ziggo's 'keuken' kijken, om er dan achter te komen, dat het daar vol staat met oude en zwart geblakerde potten en pannen.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8458Posts
  • 992Oplossingen
  • 3700Likes

Hi @tobiastheebe,

Duidelijk maar ook logisch dat je daar aan stoort. Ik snap ook heel goed dat dergelijke zaken niet mogen voorkomen. De discussie die hierna plaatsvindt is ook zeker interessant en waar het inderdaad vaak op neer komt. We willen dan vaak weten wat iemand merkt in de praktijk en moeten uiteraard een goed verhaal hebben om dit te escaleren (of zelfs een netwerkmonteur aan te sturen).

Voor nu lijkt de nauwkeurige meting wel e.e.a beter in kaart te brengen. Deze loopt dinsdag af, dan kom ik in de lucht met een update.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 27241Posts
  • 1886Oplossingen
  • 13657Likes

@Alex Dank voor je reactie, ben benieuwd naar het resultaat van de meting. Vanaf hier i.i.g. geen verbetering (maar ook geen verslechtering) gezien. Huidige uptime is ca. 2 weken.

20210618-01.png

20210618-02.png

20210618-03.png

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8458Posts
  • 992Oplossingen
  • 3700Likes

Hi @tobiastheebe,

Uit de nauwkeurige meting zijn wat meer afwijkingen naar voren gekomen. Ik deel de 2 meest in het oog springende:

Wat me verder opvalt, is dat in de wijk een monitoring actief is sinds 2 juni (ook sinds het bij jou is opgevallen?), door licht afwijkende signalen, maar jouw EV daar weer niet onder valt. Dan het iets slechtere nieuws: Ik had tegelijkertijd met jouw meting, nog een meting gestart op een andere modem in jouw segment. Die is helaas niet goed gegaan, dus ik kan je signalen nu niet vergelijken. Mijn vermoeden is wel net als bij jou uiteraard dat het in een groter segment zit.

Zodra ik meer informatie heb, hoor je van me.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 27241Posts
  • 1886Oplossingen
  • 13657Likes

@Alex Dank voor de update. De pieken in DS CER komen werkelijk exact overeen met de pieken in (un)correctable codewords zoals door mijn modem getoond. In onderstaande grafiek heb ik zo goed mogelijk geprobeerd dezelfde periode in beeld te brengen:

20210623-01.png

Gisteren om 20:23 kreeg ik de laatste notification uit mijn monitoring (de MER van DCID 28 (818 MHz) was 28,7 dB), 5 minuten later was dit weer hersteld. Het gaat overduidelijk om instraling van 4G.

Pasi

Level 18
  • 8820Posts
  • 470Oplossingen
  • 4870Likes

De bron zou natuurlijk ook een 4G-wifi-router kunnen zijn bij iemand in huis. Deze apparaten worden tegenwoordig steeds goedkoper en ook een SIM daarvoor met een grote databundel kost steeds minder geld. Wil men alleen wat internet, dan is zo'n oplossing heel goedkoop, omdat de kosten van het apparaat binnen enkele maanden terug verdiend is en dan alleen de maandkosten van de SIM overblijven.

Tevens is de kans dan natuurlijk heel groot, dat bij diegene de Ziggo coaxkabel niet gebruikt is en dus 'open' ligt.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 27241Posts
  • 1886Oplossingen
  • 13657Likes

Ik vermoed zelf ook dat het een 4G-modem is, al of niet gecombineerd met een router.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 27241Posts
  • 1886Oplossingen
  • 13657Likes

Zojuist kreeg mijn modem een docsDevResetNow. Misschien bewust door Ziggo ingepland op de CMTS? Gelukkig duurt een reset maar een minuut of 2 op de UBC1318ZG.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic