Dit is de voortzetting van een vorig door mij gestart topic over monitoring van de Compal CH7465LG-ZG.
Ik heb vandaag een Ubee UBC1318ZG in gebruik genomen. Dit modem staat net zoals de Compal CB in bridge mode en is aangesloten via een POA-01-B op de btv 1 IEC-NL. In tegenstelling tot de Compal CB heb ik voor de Ubee een attenuator (3 dB) geplaatst omdat de downstream altijd aan de sterke kant was. Ook voor de Ubee ben ik van plan om een monitoring script te schrijven en over de ontwikkeling daarvan wil ik updates gaan plaatsen in dit topic.
Eerst echter het volgende: sinds omstreeks maart/april had de Compal CB veel last van lage MER-waarden en hoge correctable + uncorrectable codewords op de hogere kanalen. Na het aansluiten van de Ubee leken deze problemen even totaal verdwenen, op alle kanalen 42~43 dB MER en op enkele kanalen 1 correctable error na ~30 minuten uptime. Nu na ~3 uur is de ruis helaas weer volop terug, het gaat duidelijk om instraling van 4G/5G:

Nu mijn vraag: zou een Ziggo-moderator (bijvoorbeeld @Alex) nogmaals naar de DS CER in de wijk willen kijken? Mijn vermoeden is dat een of meerdere van onze buren hun binnenhuisinstallatie niet op orde hebben. Ik denk dat het langzamerhand tijd wordt dat een netwerkmonteur komt meten op de EV.