@Rikst Fijn dat je wilt meekijken! Mijn huidige AOP (btv 1 IEC-NL), splitter (POA-01-B) en bekabeling (Technetix RLA++) zijn in oktober 2019 geplaatst en sindsdien onveranderd. In maart '20 alleen het kapje van de splitter verwijderd (eigenlijk niet nodig gezien het geen POA 01-UPC is, maar voor de zekerheid toch gedaan):

De kabels gaan direct naar modem (wit, 1,5 meter) en decoder Mediabox XL (zwart, 3 meter). Vóór het modem heb ik een 3 dB attenuator geplaatst omdat de downstream op het vorige modem (Compal CB) altijd aan de hoge kant was (7~8 dBmV). Ik gebruik geen versterker/overige splitters/wcd's.
Ook het vorige modem had veel last van ruis op 4G/5G-frequenties. Tussen oktober '20 en april '21 kwam deze overmatige ruis echter niet meer voor:

De afgelopen dag ziet er als volgt uit (DS MER en correctable + uncorrectable errors):

Huidige status:

Je ziet dat CID 1 t/m 10 uitstekend presteren, met slechts 1-3 correctable errors na 1,5 dag uptime. Ook de MER is met gemiddeld 42,5 dB uitstekend.
De combinatie van bovenstaande verzamelde (historische) data doet mij steeds sterker vermoeden dat de oorzaak buitenshuis gezocht moet worden.
Zoals ik eerder heb verteld in dit topic wonen wij in een wijk uit begin jaren '80 met een even zo oud kabelnet. Toen wij hier kwamen wonen was dit de toestand van het AOP, het zou mij niets verbazen als er bij buren nog soortgelijke rommel hangt:

Dit is de EV waarop wij aangesloten zijn, helaas geen foto van de binnenkant: