Dit is de voortzetting van een vorig door mij gestart topic over monitoring van de Compal CH7465LG-ZG.
Ik heb vandaag een Ubee UBC1318ZG in gebruik genomen. Dit modem staat net zoals de Compal CB in bridge mode en is aangesloten via een POA-01-B op de btv 1 IEC-NL. In tegenstelling tot de Compal CB heb ik voor de Ubee een attenuator (3 dB) geplaatst omdat de downstream altijd aan de sterke kant was. Ook voor de Ubee ben ik van plan om een monitoring script te schrijven en over de ontwikkeling daarvan wil ik updates gaan plaatsen in dit topic.
Eerst echter het volgende: sinds omstreeks maart/april had de Compal CB veel last van lage MER-waarden en hoge correctable + uncorrectable codewords op de hogere kanalen. Na het aansluiten van de Ubee leken deze problemen even totaal verdwenen, op alle kanalen 42~43 dB MER en op enkele kanalen 1 correctable error na ~30 minuten uptime. Nu na ~3 uur is de ruis helaas weer volop terug, het gaat duidelijk om instraling van 4G/5G:
Nu mijn vraag: zou een Ziggo-moderator (bijvoorbeeld @Alex) nogmaals naar de DS CER in de wijk willen kijken? Mijn vermoeden is dat een of meerdere van onze buren hun binnenhuisinstallatie niet op orde hebben. Ik denk dat het langzamerhand tijd wordt dat een netwerkmonteur komt meten op de EV.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Geen flauw idee; ik heb nooit om ipv4 only gevraagd bij Ziggo. Als ik spontaan een IPv6 zie verschijnen als WAN-IP dan zal ik dat waarschijnlijk wel doen.
Ik ben benieuwd wat er veranderd is in de nieuwe firmware, hier is deze nog niet aangekomen.
[cm_status_software_version] => 12.5.8008.S15.ZIGGO
[cm_status_system_uptime] => 29 days 10h:40m:03s.00
Vandaag twee forward path equalizers van Tratec/Technetix ontvangen (tweedehands) vanuit het VK, voor correctie slope in downstream-vermogen.
Hieronder de slope op het SmartWifi modem van familie die ik (gedeeltelijk) wil corrigeren.
Even dat ik het goed begrijp, die zorgen dat de Power waarden van de verschillende frequenties dichter bij elkaar komen te liggen ? In dit geval de lagere frequenties wat dempen neem ik aan.
Precies, de downstream wordt vanaf ~85 MHz gedempt met de aangegeven waarde, de demping neemt geleidelijk af naarmate de frequentie toeneemt en vanaf ~750 MHz zou de demping ongeveer 1 dB moeten zijn. Waarschijnlijk ga ik de 8 dB FPE gebruiken.
Het vermogen in bovenstaande grafiek is bij gebruik van een POA 03-UPC met 6 dB demping, deze wil ik vervangen door een POA-254 met daarop een POA-01-B voor de TV's (beide met CAM/CI+). De upstream is nu namelijk 48~50 dBmV en het modem aansluiten op een tweeweg- i.p.v. driewegsplitter scheelt 2 dB demping.
2 POA`s na elkaar en dan ook ook nog die FPE equalizer er bij ? En dat is dan om de upstream te dempen en de downstream slope te corrigeren ?
Bijna helemaal juist, ik wil een lagere demping (lager vermogen) voor de upstream en dat gaat niet lukken met de driewegsplitter, dus die moet ik opsplitsen in twee stuks tweewegsplitters en het modem op de eerste daarvan aansluiten. Daarnaast hebben de TV's geen retourband nodig dus die kan ik uitfilteren op de eerste splitter.
@tobiastheebe schreef:Ik ben benieuwd wat er veranderd is in de nieuwe firmware, hier is deze nog niet aangekomen.
[cm_status_software_version] => 12.5.8008.S15.ZIGGO
[cm_status_system_uptime] => 29 days 10h:40m:03s.00
Hier is de software nu versie: 12.5.8011.S15.ZIGGO
De up time 3 dgn 18h
Wat in het oog springt is dat het aantal downstreamkanalen nu 24 + het OFDM PLC is geworden (i.p.v. 32 + OFDM).
het aantal downstream kanalen wordt dacht ik niet bepaald door de bootfile/software van het modem zelf dat bepaald de CMTS
hier ook helaas nog de oude software + oude bootfile ik woon in papendrecht
mijn vader in dordrecht en die heeft de nieuwe versie van het bootfile deze week gehad en paar dagen daarvoor een mail van ziggo over netwerkonderhoud
De kanalensets (RCS en TCS) worden inderdaad door het CMTS bepaald via resp. de MDD- en UCD-berichten.
Maar wat kan de reden zijn om de kanalen 21 t.e.m. 28 weg te halen?
Het modem kiest zelf de kanalen binnen de beschikbare kanalenset, na een reset kunnen dus ook CID's 1 t/m 24 worden gekoppeld. Het gaat erom dat de SC-QAM RCS is aangepast van 32 naar 24 kanalen, daar kan een moderator mogelijk meer duidelijkheid over geven.
zag dit voorbij komen zegt natuurlijk niet heel veel
https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-breidt-capaciteit-netwerk-uit/
Het kan een teken zijn dat SC-QAM langzaam wordt afgebouwd en dat een RCS van 24 kanalen het maximum wordt, zoals op het SmartWifi modem non-Giga. DOCSIS 3.1-modems kunnen 32 SC-QAM-kanalen koppelen, maar normaliter wordt alleen het OFDM-kanaal actief voor data gebruikt.
binnenkort hier denk ik dan ook de nieuwe bootfile
Wat u ervan merkt
We werken dan aan een update van ons netwerk om u steeds het beste en het mooiste te geven. Nu en in de toekomst. Tijdens de werkzaamheden kan uw verbinding af en toe uitvallen. Dan kunt u even geen tv-kijken, niet bellen met de vaste Ziggo-lijn of internetten en heeft u dus ook geen wifi. Zodra we klaar zijn met het werk, doet alles het weer zoals u gewend bent.
Wanneer we bij u in de buurt werken
Datum: 16 mei 2022
Werktijden: Van 1:00 tot 6:00 uur
Hier inmiddels ook de 12.5.8011.S15 software, maar verder geen verandering in de Downstreams. Docsis 3.1 is hier ook nog niet beschikbaar.
Vannacht om 4:27 was er een docsDevResetNow en is hier ook 12.5.8011.S15.ZIGGO geïnstalleerd.
hier nog niet helaas
@tobiastheebe dacht dat ziggo niet over zou gaan op docsis 4.0
https://tweakers.net/nieuws/196618/ziggo-verliest-23900-klanten-en-kondigt-docsis-40-test-aan.html
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.