Vraag
Reacties
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Monitoring Ubee UBC1318ZG

Dit is de voortzetting van een vorig door mij gestart topic over monitoring van de Compal CH7465LG-ZG.

Ik heb vandaag een Ubee UBC1318ZG in gebruik genomen. Dit modem staat net zoals de Compal CB in bridge mode en is aangesloten via een POA-01-B op de btv 1 IEC-NL. In tegenstelling tot de Compal CB heb ik voor de Ubee een attenuator (3 dB) geplaatst omdat de downstream altijd aan de sterke kant was. Ook voor de Ubee ben ik van plan om een monitoring script te schrijven en over de ontwikkeling daarvan wil ik updates gaan plaatsen in dit topic.

Eerst echter het volgende: sinds omstreeks maart/april had de Compal CB veel last van lage MER-waarden en hoge correctable + uncorrectable codewords op de hogere kanalen. Na het aansluiten van de Ubee leken deze problemen even totaal verdwenen, op alle kanalen 42~43 dB MER en op enkele kanalen 1 correctable error na ~30 minuten uptime. Nu na ~3 uur is de ruis helaas weer volop terug, het gaat duidelijk om instraling van 4G/5G:

20210531-02.PNG

Nu mijn vraag: zou een Ziggo-moderator (bijvoorbeeld @Alex) nogmaals naar de DS CER in de wijk willen kijken? Mijn vermoeden is dat een of meerdere van onze buren hun binnenhuisinstallatie niet op orde hebben. Ik denk dat het langzamerhand tijd wordt dat een netwerkmonteur komt meten op de EV.

e-mail meldingen
Aan Uit
493 Reacties 493
Eddie the Eagle
Level 9

Geen flauw idee; ik heb nooit om ipv4 only gevraagd bij Ziggo. Als ik spontaan een IPv6 zie verschijnen als WAN-IP dan zal ik dat waarschijnlijk wel doen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

Ik ben benieuwd wat er veranderd is in de nieuwe firmware, hier is deze nog niet aangekomen.

[cm_status_software_version] => 12.5.8008.S15.ZIGGO

[cm_status_system_uptime] => 29 days 10h:40m:03s.00

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

Vandaag twee forward path equalizers van Tratec/Technetix ontvangen (tweedehands) vanuit het VK, voor correctie slope in downstream-vermogen.

20220507_151108.jpg

Hieronder de slope op het SmartWifi modem van familie die ik (gedeeltelijk) wil corrigeren.

20220507-01.PNG

Eddie the Eagle
Level 9

Even dat ik het goed begrijp, die zorgen dat de Power waarden van de verschillende frequenties dichter bij elkaar komen te liggen ? In dit geval de lagere frequenties wat dempen neem ik aan.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

Precies, de downstream wordt vanaf ~85 MHz gedempt met de aangegeven waarde, de demping neemt geleidelijk af naarmate de frequentie toeneemt en vanaf ~750 MHz zou de demping ongeveer 1 dB moeten zijn. Waarschijnlijk ga ik de 8 dB FPE gebruiken.

Het vermogen in bovenstaande grafiek is bij gebruik van een POA 03-UPC met 6 dB demping, deze wil ik vervangen door een POA-254 met daarop een POA-01-B voor de TV's (beide met CAM/CI+). De upstream is nu namelijk 48~50 dBmV en het modem aansluiten op een tweeweg- i.p.v. driewegsplitter scheelt 2 dB demping.

Eddie the Eagle
Level 9

2 POA`s na elkaar en dan ook ook nog die FPE equalizer er bij ? En dat is dan om de upstream te dempen en de downstream slope te corrigeren ? 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

Bijna helemaal juist, ik wil een lagere demping (lager vermogen) voor de upstream en dat gaat niet lukken met de driewegsplitter, dus die moet ik opsplitsen in twee stuks tweewegsplitters en het modem op de eerste daarvan aansluiten. Daarnaast hebben de TV's geen retourband nodig dus die kan ik uitfilteren op de eerste splitter.

DennyW
Level 17

@tobiastheebe  schreef:

Ik ben benieuwd wat er veranderd is in de nieuwe firmware, hier is deze nog niet aangekomen.

[cm_status_software_version] => 12.5.8008.S15.ZIGGO

[cm_status_system_uptime] => 29 days 10h:40m:03s.00

Hier is de software nu versie: 12.5.8011.S15.ZIGGO

De up time 3 dgn 18h

Wat in het oog springt is dat het aantal downstreamkanalen nu 24 + het  OFDM PLC is geworden (i.p.v. 32 + OFDM).

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

het aantal downstream kanalen wordt dacht ik niet bepaald door de bootfile/software van het modem zelf dat bepaald de CMTS 

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

hier ook helaas nog de oude software + oude bootfile ik woon in papendrecht

mijn vader in dordrecht en die heeft de nieuwe versie van het bootfile deze week gehad en paar dagen daarvoor een mail van ziggo over netwerkonderhoud 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

De kanalensets (RCS en TCS) worden inderdaad door het CMTS bepaald via resp. de MDD- en UCD-berichten.

0 Kudos
DennyW
Level 17

Maar wat kan de reden zijn om de kanalen 21 t.e.m. 28 weg te halen?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

Het modem kiest zelf de kanalen binnen de beschikbare kanalenset, na een reset kunnen dus ook CID's 1 t/m 24 worden gekoppeld. Het gaat erom dat de SC-QAM RCS is aangepast van 32 naar 24 kanalen, daar kan een moderator mogelijk meer duidelijkheid over geven.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

zag dit voorbij komen zegt natuurlijk niet heel veel

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-breidt-capaciteit-netwerk-uit/

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

Het kan een teken zijn dat SC-QAM langzaam wordt afgebouwd en dat een RCS van 24 kanalen het maximum wordt, zoals op het SmartWifi modem non-Giga. DOCSIS 3.1-modems kunnen 32 SC-QAM-kanalen koppelen, maar normaliter wordt alleen het OFDM-kanaal actief voor data gebruikt.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

binnenkort hier denk ik dan ook de nieuwe bootfile

Wat u ervan merkt
We werken dan aan een update van ons netwerk om u steeds het beste en het mooiste te geven. Nu en in de toekomst. Tijdens de werkzaamheden kan uw verbinding af en toe uitvallen. Dan kunt u even geen tv-kijken, niet bellen met de vaste Ziggo-lijn of internetten en heeft u dus ook geen wifi. Zodra we klaar zijn met het werk, doet alles het weer zoals u gewend bent.

Wanneer we bij u in de buurt werken
Datum: 16 mei 2022
Werktijden: Van 1:00 tot 6:00 uur

efok
Level 17

Hier inmiddels ook de 12.5.8011.S15 software, maar verder geen verandering in de Downstreams. Docsis 3.1 is hier ook nog niet beschikbaar.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

Vannacht om 4:27 was er een docsDevResetNow en is hier ook 12.5.8011.S15.ZIGGO geïnstalleerd.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

hier nog niet helaas

0 Kudos