Vraag
Reacties
Aankondigingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Monitoring Ubee UBC1318ZG

Dit is de voortzetting van een vorig door mij gestart topic over monitoring van de Compal CH7465LG-ZG.

Ik heb vandaag een Ubee UBC1318ZG in gebruik genomen. Dit modem staat net zoals de Compal CB in bridge mode en is aangesloten via een POA-01-B op de btv 1 IEC-NL. In tegenstelling tot de Compal CB heb ik voor de Ubee een attenuator (3 dB) geplaatst omdat de downstream altijd aan de sterke kant was. Ook voor de Ubee ben ik van plan om een monitoring script te schrijven en over de ontwikkeling daarvan wil ik updates gaan plaatsen in dit topic.

Eerst echter het volgende: sinds omstreeks maart/april had de Compal CB veel last van lage MER-waarden en hoge correctable + uncorrectable codewords op de hogere kanalen. Na het aansluiten van de Ubee leken deze problemen even totaal verdwenen, op alle kanalen 42~43 dB MER en op enkele kanalen 1 correctable error na ~30 minuten uptime. Nu na ~3 uur is de ruis helaas weer volop terug, het gaat duidelijk om instraling van 4G/5G:

20210531-02.PNG

Nu mijn vraag: zou een Ziggo-moderator (bijvoorbeeld @Alex) nogmaals naar de DS CER in de wijk willen kijken? Mijn vermoeden is dat een of meerdere van onze buren hun binnenhuisinstallatie niet op orde hebben. Ik denk dat het langzamerhand tijd wordt dat een netwerkmonteur komt meten op de EV.

493 Reacties 493
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

@Rikst Fijn dat je wilt meekijken! Mijn huidige AOP (btv 1 IEC-NL), splitter (POA-01-B) en bekabeling (Technetix RLA++) zijn in oktober 2019 geplaatst en sindsdien onveranderd. In maart '20 alleen het kapje van de splitter verwijderd (eigenlijk niet nodig gezien het geen POA 01-UPC is, maar voor de zekerheid toch gedaan):

20200311_145556 - Copy.jpg

De kabels gaan direct naar modem (wit, 1,5 meter) en decoder Mediabox XL (zwart, 3 meter). Vóór het modem heb ik een 3 dB attenuator geplaatst omdat de downstream op het vorige modem (Compal CB) altijd aan de hoge kant was (7~8 dBmV). Ik gebruik geen versterker/overige splitters/wcd's.

Ook het vorige modem had veel last van ruis op 4G/5G-frequenties. Tussen oktober '20 en april '21 kwam deze overmatige ruis echter niet meer voor:

20210604-01.png

De afgelopen dag ziet er als volgt uit (DS MER en correctable + uncorrectable errors):

20210604-02.png20210604-03.png

Huidige status:

20210604-04.png

Je ziet dat CID 1 t/m 10 uitstekend presteren, met slechts 1-3 correctable errors na 1,5 dag uptime. Ook de MER is met gemiddeld 42,5 dB uitstekend.

De combinatie van bovenstaande verzamelde (historische) data doet mij steeds sterker vermoeden dat de oorzaak buitenshuis gezocht moet worden.

Zoals ik eerder heb verteld in dit topic wonen wij in een wijk uit begin jaren '80 met een even zo oud kabelnet. Toen wij hier kwamen wonen was dit de toestand van het AOP, het zou mij niets verbazen als er bij buren nog soortgelijke rommel hangt:

IMG-20161122-WA0002.jpg

Dit is de EV waarop wij aangesloten zijn, helaas geen foto van de binnenkant:

20201215_153305 - Copy.jpg

0 Kudos
BertM3
Level 9

Wel geinig als ik naar dat plaatje van Ni3k kijk, ik heb errors op hetzelfde kanaal alleen bij vlagen en meestal net als ik zelf iets veranderd heb. Is dus de Vodafone 4G uplink frequentie, waarschijnlijk is het dus gewoon mijn eigen telefoon die er op stoort.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

@BertM3 Als je naar mijn grafiekje van (un)correctable errors hierboven kijkt, dan zie je dat het bij mij ook met vlagen voorkomt. Overigens is het hier sinds gisteren ~22:15 'stilte voor de storm'... Mocht je een Android-telefoon hebben, dan kun je met NetMonster gemakkelijk zien of je telefoon daadwerkelijk zendt op de 800 MHz-band, mijn telefoon zendt hier op 2.100 MHz. Het hoeft zeker niet van jouw telefoon afkomstig te zijn, zeker niet als jouw coaxinstallatie up-to-date is. Het kan net zo goed ook een van je buren zijn.

0 Kudos
privateer
Level 9

Dat ziet er al veelbelovend uit. Ik zie graag jouw script tegemoet.

👍

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter
RDS
Level 5

@tobiastheebe 

Complimenten en dank voor je script. Ik ga het als medegebruiker van de ubc1318zg (proberen te) gebruiken. 

@medegebruikers ubc1318zg

Wat staat er bij jullie bij 

Cable Modem | Connection | Connectivity State & Configuration File ? 

bij mij staat bij beiden: “In Progress”  iets wat mij verbaasd, ik verwacht “Ok” 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

@RDS Graag gedaan, mocht je hulp nodig hebben dan lees ik dat graag.

[cm_conn_conn_status] => OK
[cm_conn_conn_comment] => Operational
[cm_conn_boot_status] => OK
[cm_conn_boot_comment] => Operational
[cm_conn_cfg_status] => OK
[cm_conn_cfg_comment] => bac105000106xxxxxxxxxxxx (x = MAC-adres modem)

0 Kudos
privateer
Level 9

@tobiastheebe 

Cool... Ga maar weer eens een nagiosje bouwen dan en zien wat er van komt.😎

0 Kudos
RDS
Level 5

Dank, “in Progress” is dus niet gebruikelijk. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

@privateer Voor andere omgevingen kun je debug_ubc1318.php gebruiken.

@RDS Dat is zeker niet gebruikelijk. Staat jouw modem in bridge of router mode? En sinds wanneer speelt dit?

0 Kudos
RDS
Level 5

In router mode en weet niet beter (maanden). 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

Misschien een bug in de firmware?

Op mijn modem was het mij opgevallen dat in de MTA (voor telefonie) alleen de hook status (on-/off-hook) wordt bijgewerkt bij een lopend gesprek. De andere gegevens (call server registration) staan erbij alsof we geen telefonie hebben, ook vrij apart. Was geen sprake van met de Compal CB. @RDS Zo te zien speelt dit 'probleem' bij jou ook. Ik overweeg wel om dit bij Ziggo aan te geven.

0 Kudos
RDS
Level 5

Telefonie

niet in gesprek

t dhcp completed

t security disabled

t tftp completed

t call server reg. L1: disc. / L2: disc.

t reg. Complete: pass with warnings 

line 1 on-hook

line 2 on-hook 

Ingesprek levert 1 verschil op: 

line 1 off-hook

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

@Rikst Zou jij, naast mijn bericht bovenaan deze pagina (2), ook eens naar enkele weergaveprobleempjes willen kijken die ik en @RDS zien in de webinterface?

Wij gebruiken beide telefonie, maar de call server registration blijft op onze modems op 'disconnected' staan voor beide lijnen, zelfs bij een actief gesprek. Verder stond de registration status bij de Compal CB op 'Pass', nu op 'Pass With Warnings' en bij security stond 'BASIC.1' (fUPC) of 'BASIC.2' (fZiggo), nu 'disabled'.

Verder worden op het modem van RDS de connection en config status (boot file) niet goed getoond. Bij mij staan deze wel correct. Het modem van RDS staat in router mode, het mijne in bridge mode.

0 Kudos
Ni3k
Level 8

Hi!

Gisteren kreeg mijn Ubee een software update na dat ik het modem naar fabrieksinstellingen heb gezet. Het gaat om 12.5.8008.S15.ZIGGO alleen weet ik niet wat nou aangepast is.

Hebben jullie deze ook binnen gekregen @tobiastheebe @RDS ?

P.S. Dit zijn mijn waardes na het resetten (uptime 21h:38m). Heb verder niks veranderd, alleen 1x een fabriekreset uitgevoerd. (Weet dus niet wat de waardes doen als ik het modem weer eens 1 minuut van het stroom haal)

Screenshot 2021-06-05 at 21-19-43 Ziggo UBC1318ZG.png

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

Mijn modem heeft nog 12.5.8007.S15.ZIGGO.

Helaas is het zo goed als onmogelijk om release notes te vinden van modem-firmware in het algemeen.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

https://ziggoforum.nl/topics/ubee-ubc1318zg-firmware-12-5-8007-s15-ziggo.94391/

8007 is waarschijnelijk ingetrokken vanwege de ipv6 problemen en waarschijnelijk is dat opgelost in 8008

ik zit nog op 

Software versie : 12.5.3208

RDS
Level 5

6-jun-2021

Cable Modem | Status 

Software Version 12.5.8008.S15.ZIGGO

8 mei 2021 was het nog .8007. 

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Topicstarter

@Rikst Na ruim 1,5 dag geen pieken in (un)correctable errors en een zeer stabiele MER van 42,5 dB gemiddeld, om 12:15 helaas weer een ruispiek en signaaldip, die dankzij de monitoring zeer goed opvalt (inclusief notificatie op telefoon):

20210606-01.PNG

Een MER die in 5 minuten van 42 naar 30 dB zakt, dat moet voldoende zeggen over de mate van instraling die hier speelt.

Eigenlijk vermoed ik het volgende: iemand heeft een combinatie van verouderde binnenhuisinstallatie en heeft een 4G-modem in gebruik, dat instraalt op zijn installatie en daarmee de hele wijk. Ik denk dat het KPN 4G is. Aangezien er hier geen KPN-sites in de directe omgeving staan (wij zitten precies tussen drie sites in), moeten apparaten die van KPN 4G gebruikmaken met flink vermogen zenden. De downlink carrier van KPN 4G is 816 MHz, tussen kanaal 27 en 28 in. De downlink carrier van Vodafone 4G daarentegen is 806 MHz. Kanaal 26 is 802 MHz en zou problemen moeten vertonen als het om instraling van Vodafone 4G zou gaan. Tevens is er hier een Vodafone-site op een paar honderd meter afstand. Apparaten die van Vodafone 4G gebruikmaken, kunnen gemakkelijk verbinden op 1.800 en 2.100 MHz, waardoor er helemaal geen sprake meer is van instraling.

0 Kudos
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

@RDS 

bij mijn staat er sinds kort ook Software Version 12.5.8008.S15.ZIGGO op het modem

505DCFA7-833D-40D5-8A29-424188B58F20.jpeg

ook is de downsteam van 24 naar 32 kanalen gegaan

0 Kudos