Dit is de voortzetting van een vorig door mij gestart topic over monitoring van de Compal CH7465LG-ZG.
Ik heb vandaag een Ubee UBC1318ZG in gebruik genomen. Dit modem staat net zoals de Compal CB in bridge mode en is aangesloten via een POA-01-B op de btv 1 IEC-NL. In tegenstelling tot de Compal CB heb ik voor de Ubee een attenuator (3 dB) geplaatst omdat de downstream altijd aan de sterke kant was. Ook voor de Ubee ben ik van plan om een monitoring script te schrijven en over de ontwikkeling daarvan wil ik updates gaan plaatsen in dit topic.
Eerst echter het volgende: sinds omstreeks maart/april had de Compal CB veel last van lage MER-waarden en hoge correctable + uncorrectable codewords op de hogere kanalen. Na het aansluiten van de Ubee leken deze problemen even totaal verdwenen, op alle kanalen 42~43 dB MER en op enkele kanalen 1 correctable error na ~30 minuten uptime. Nu na ~3 uur is de ruis helaas weer volop terug, het gaat duidelijk om instraling van 4G/5G:
Nu mijn vraag: zou een Ziggo-moderator (bijvoorbeeld @Alex) nogmaals naar de DS CER in de wijk willen kijken? Mijn vermoeden is dat een of meerdere van onze buren hun binnenhuisinstallatie niet op orde hebben. Ik denk dat het langzamerhand tijd wordt dat een netwerkmonteur komt meten op de EV.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@tobiastheebe Het werkt.
En ik moet nog even uitzoeken hoe ik grafieken kan combineren die ik net stuurde had ik gewoon gekregen door wat te klikken 🙂
Mooi! In het overzicht van de datasets klik je op de datasets die de grafiek moet tonen. Je kunt ook met 'klikken en slepen' een aantal datasets tegelijk selecteren.
Ik denk erover om aan het script een 'FEC Success Rate' in te bouwen, welke het percentage corrected codewords van de som correcteds + uncorrectables toont. Niet dat ik die laatste zie overigens, na een uptime van 35 dagen nog steeds 0 op alle kanalen.
Helaas toont de UBC1318ZG geen unerrored codewords, anders had ik ook CER kunnen berekenen in het script. In het script voor de CH7465LG-ZG had ik dit wel een korte periode geïmplementeerd. Ik begin nu verder ook de timeout counters te missen.
Mooi topic. Ik heb soortgelijk maar toch ook ander probleem. Dit is na 3 dagen uptime. 1 kanaal met veel uncorrectables. Wat moet ik hier van denken? Ik merk niet heel veel gekke dingen. Soms wat onderbreking van een videostream, maar of ik dat hiermee kan verklaren is wel kort door de bocht.
Event log overigens niets geks.
@jpvk007 Opvallend dat alleen CID 32 er uitspringt w.b. RS errors, voor 3 dagen uptime is 14.000+ te veel. Ik ben zoiets tot nu toe nog niet tegengekomen. De andere kanalen zien er op zich prima uit maar het signaal is iets te sterk. Op CID 32 gaat iets niet goed, dit kan wel partial bonding en onderbrekingen in de internetverbinding veroorzaken.
Je kunt testen of dit ook voorkomt bij modem direct op AOP, wel modem eerst opnieuw opstarten na opnieuw aansluiten zodat RS errors naar 0 teruggezet worden.
Hieronder mijn modem met 49 dagen uptime, als vergelijking. Gemiddeld ~3 corrected errors per dag.
dit is die van mij na 24 dagen uptime niet heel erg denk ik
@MR_CHIP Dat ziet er zeker niet slecht uit, al kunnen de uncorrectable RS errors wel (sporadisch) wat packet loss veroorzaken.
Ik ben zelf verwend door de upgrade van het wijknet die hier op 12-7 plaatsgevonden heeft. Dit heeft een maandenlange periode van ruisproblemen (op helft van kanalen 10.000'en errors per dag, zowel correctable als uncorrectable en MER die met regelmaat onder 33 dB en soms zelf onder 30 dB zakte) opgelost. In september 2020 was hier ook sprake van. De ruis op het signaal zorgde bij mij voor veel stress en ik ben dan ook uiterst tevreden met de huidige signaalkwaliteit. Het heeft er wel voor gezorgd dat mijn eisen nu een stuk hoger zijn gaan liggen. Ik zou nu al benauwd worden van < 40 dB MER of een enkele uncorrectable error.
ach ik kan er zelf niks aan doen en volgens ziggo is de meting prima qua resultaat dus
Als je in de praktijk geen problemen merkt dan hoef je natuurlijk geen actie te ondernemen.
Zelf streef ik wel naar perfecte signaalkwaliteit. Ik wacht nog steeds op een moment om een 6 dB forward path attenuator te installeren (familie verwacht inmiddels 100% uptime), ter vervanging van de 3 dB attenuator die ik nu gebruik. Daarmee zou de signaalsterkte op ~5/43 dBmV moeten komen, verder zou 42+ dB op alle kanalen mooi zijn.
@tobiastheebe 6u na verwijderen POA-01 toch beetje vergelijkbaar beeld als je de getallen extrapoleert. Ziet de vermogens idd 4dBmV stijgen. Het kan zo een uur zijn dat je niets ziet gebeuren en plots een uur waarin er paar 100 pakketjes mis gaan.
Kan ik hier zelf iets in verbeteren? Mijn download is netjes 500mbit en upload haalt netjes 40mbit, dus mijn banale snelheid blijft prima. Als ik ping meet dan meet ik ook tussen de 15 en 20ms. Echter dit zijn allemaal moment opnamen.
@jpvk007 Modem direct op AOP aangesloten is altijd een goede test. Vermoedelijk is de ruis afkomstig uit het wijknet.
Ik ben nog wel benieuwd welk type AOP je hebt en of je een viervoudig afgeschermde kabel gebruikt (IEC/F groen/rood of F/F rood/rood)?
@tobiastheebe AOP Braun BTV 1 IEC-NL en de kabel is IEC/F (groen/rood, zoals door Ziggo geleverd).
Top, dat is dan volledig up-to-date. Mocht je hier verder onderzoek naar willen laten doen, dan zou je een moderator een meting naar jouw modem kunnen laten opstarten.
@Alex zou je een keer een meting naar mijn modem kunnen laten doen? wat er op kanaal 32 mis gaat?
overigens, wat me opvalt is dat mijn modem de status blijft geven bezig met registreren (al sinds vorige week). modem staat in bridge en er zit een Ubiquiti router.
De status die blijft hangen voor 'connectivity state' en 'configuration file' (zowel in de LG- als in de Ubee-interface) is een probleem dat meerdere gebruikers van de UBC1318ZG melden. Het is ook gemeld in dit topic, link. Ik vermoed dat het een firmware bug is. Welke versie gebruikt jouw modem, .3208 of .8008?
Mijn UBC1318ZG staat eveneens in bridge mode (gebruik zelf een EdgeRouter) maar zie dit probleem niet.
P.S.: Er is zelfs nog een typefout gemaakt bij de ontwikkeling ('registeren').
@MR_CHIP Gezien alles wat we in jouw vorige topic besproken hebben, lijkt mij dat de ruis bij de EV of verderop in het wijknet wordt veroorzaakt. Omdat je Internet Giga gebruikt, hoef je in principe alleen op het OFDM-kanaal te letten.
ja alleen zou er toch wat aan die ruis gedaan moeten worden door ziggo en de meting was goed volgens moderator ?
Als Ziggo op wijkniveau geen bijzonderheden ziet in hun monitoring (CER blijft onder waarschuwingsniveau) dan zal er geen directe actie ondernomen worden, is mijn ervaring.
en modem staat weer in partial bonding us
en deze melding voorspelt ook niet veel goeds
uptime staat nog wel op het aantal dagen waarop het eerst stond
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.