1
Vraag
2
Reageer en help mee
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Monitoring Ubee UBC1318ZG

Dit is de voortzetting van een vorig door mij gestart topic over monitoring van de Compal CH7465LG-ZG.

 

Ik heb vandaag een Ubee UBC1318ZG in gebruik genomen. Dit modem staat net zoals de Compal CB in bridge mode en is aangesloten via een POA-01-B op de btv 1 IEC-NL. In tegenstelling tot de Compal CB heb ik voor de Ubee een attenuator (3 dB) geplaatst omdat de downstream altijd aan de sterke kant was. Ook voor de Ubee ben ik van plan om een monitoring script te schrijven en over de ontwikkeling daarvan wil ik updates gaan plaatsen in dit topic.

 

Eerst echter het volgende: sinds omstreeks maart/april had de Compal CB veel last van lage MER-waarden en hoge correctable + uncorrectable codewords op de hogere kanalen. Na het aansluiten van de Ubee leken deze problemen even totaal verdwenen, op alle kanalen 42~43 dB MER en op enkele kanalen 1 correctable error na ~30 minuten uptime. Nu na ~3 uur is de ruis helaas weer volop terug, het gaat duidelijk om instraling van 4G/5G:

 

20210531-02.PNG

 

Nu mijn vraag: zou een Ziggo-moderator (bijvoorbeeld @Alex) nogmaals naar de DS CER in de wijk willen kijken? Mijn vermoeden is dat een of meerdere van onze buren hun binnenhuisinstallatie niet op orde hebben. Ik denk dat het langzamerhand tijd wordt dat een netwerkmonteur komt meten op de EV.

490 Reacties 490
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Ik weet niet of het voor uw Ziggo modem geldt, maar als ik 'mijn' ConnectBox reset, dan werkt deze de eerste tijd beter, dan normaal. Na enkele dagen wordt de 'prestaties' ( kuch ) steeds slechter.

Dus een meting, direct na een reset, geeft een veel te rooskleurig beeld, t.o.v. de 'normale' ( dagelijkse ) werking van de ConnectBox.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Teruglopende prestaties naar mate de uptime oploopt komen mij niet bekend voor, niet met de CB en ook niet met de UBC1318ZG. Wat voor alle modems geldt, is dat de correctable/uncorrectable errors bij een tuner reset naar 0 teruggezet worden, wat een verkeerde indruk kan geven. Ik heb regelmatig een uptime van enkele maanden, waar met een docsDevResetNow een einde aan komt.

Ni3k

Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Weet niet of ik het hier kan stellen, maar doe het toch.

 

Vandaag kreeg ik na een modem herstart weer een software update, maar gek genoeg heb ik ineens weer oude software binnen mijn Ubee (12.5.3208) terwijl ik juist het nieuwe software had (12.5.8008.S15.ZIGGO)

 

Hoe kan dit gebeuren?

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dit is min of meer een algemeen topic over de UBC1318ZG geworden, je kunt hier wat mij betreft gerust vragen stellen die min of meer off-topic zijn. Mijn modem heeft nu 12.5.8008.S15.ZIGGO, vóór de docsDevResetNow van 6 dagen geleden was dit 12.5.8007.S15.ZIGGO. Ik durf niet te zeggen waarom de firmware is teruggedraaid op jouw modem.

Ni3k

Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

@tobiastheebe Klinkt goed, alleen nu is de vraag, kan het nieuwe software ook terug erop worden gezet door een Ziggo Moderator? Zou toch wel graag terug willen naar het nieuwste software.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Hier op het forum een paar gevallen langs zien komen van klanten die problemen hadden met de DHCP-server van de CB(G) die niet op een ander subnet ingesteld kon worden, wat verholpen werd met een reprovision met nieuwe firmware. Voor de UBC1318ZG zou dit in theorie ook mogelijk moeten zijn.

 

Je zou het modem ook even kort stroomloos kunnen maken, dat zorgt soms ook voor een firmware-upgrade tijdens het opstarten.

Ni3k

Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Oh, hebben ze zoiets al doorgevoerd naar de Ubee of moet zoiets nog gedaan worden? Verder zal ik morgen of vanavond het modem even stroomloos maken en zien of ik weer een software update krijg, anders hoop ik dat een Ziggo Moderator het eventueel kan pushen.

 

Bedankt voor de info 🙂

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De UBC1318ZG heeft de beperking m.b.t. de DHCP-server nooit gekend, voor zover ik weet.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@Ni3k Zojuist heeft mijn modem zichzelf ook teruggezet naar 12.5.3208. Het zou mij niets verbazen als dit naar alle UBC1318ZG's uitgerold is.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

was ik net over naar eindelijk de nieuwe software ik kwam van 12.5.3208 eindelijk naar de 8008 de 8007 heb ik overgeslagen

ik heb nog de 8008

RDS

Level 5
  • 125Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes

Hier eveneens  modem/ router zichzelf teruggezet naar 12.5.3208.

met melding in log resetting the cable modem due to docsDevResetNow

in cable modem | connection |  startup procedure “OK’s” I.p.v. “ In progress” 

30-jun-21, 01:25 h 

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De eerste ruis is al binnen...

 

20210630-01.PNG

Ni3k

Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

@tobiastheebe Oh oké, gek dat ze het terug draaien, gezien ik ergens had gelezen dat er een fout in een firmware zat en juist met de nieuwere dit opgelost zou zijn. Ik kreeg trouwens om 01:14 een docsDevResetNow. Toen heb ik daarna zelf nog een fabrieksreset uitgevoerd, niks veranderd

 

Bron: https://ziggoforum.nl/topics/ubee-ubc1318zg-firmware-12-5-8007-s15-ziggo.94391/

 

Edit: bron toegevoegd.

Ni3k

Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

@tobiastheebe

Zo ziet er nu bij mij uit na ongeveer 13 uur uptime. Moet wel zeggen dat ik het gevoel had dat de nieuwere firmware beter draaide dan de huidige.

 

Screenshot 2021-06-30 at 14-34-27 Ziggo UBC1318ZG.png

 

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ziet er prima uit, wel wat lagere MER-waarden dan mijn modem.

Ni3k

Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

@tobiastheebe Het lijkt prima inderdaad, alleen vind ik nog wel dat er veel verschil zit tussen de Power van kanaal 1 tot 32. Ook had ik paar dagen terug weer ruis van 4G ineens uit het niets terwijl ik niks veranderd had.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het verschil in vermogen kan met de leeftijd van de CAI-kabel te maken hebben, al vind ik ~3 dBmV verschil erg meevallen. Een coaxkabel heeft op hogere frequenties een hogere demping, de EV compenseert dat door de hogere frequenties met meer vermogen te verzenden, zodat het vermogen op alle kanalen zoveel mogelijk gelijk op het modem binnenkomt. Ik heb hier een minimum van 4,4 dBmV en een maximum van 5,6 dBmV.

 

Wat betreft de ruis: dat zou van buitenshuis afkomstig kunnen zijn als je eigen binnenhuisinstallatie volledig up-to-date is.

Ni3k

Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

@tobiastheebe

De CAI-kabel ligt hier al sinds dat wij bij @Home waren, dus dat is al aardig een tijdje.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik zit nog steeds op 12.5.8008.S15.ZIGGO

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Nog even terug naar het thema instraling.

 

Ik vond net bij toeval de Hirschmann HFK 10, een interferentieonderdrukker, specifiek ontworpen voor 4G. Het lijkt niet meer dan een ferrietblokje dat vaak bij oudere coaxkabels (daar opgenomen in de mantel van de kabel) te zien is. Ik zou wel willen proberen om deze blokjes (twee in verpakking) om mijn modemkabel te plaatsen om te zien of dit een positief effect heeft op de (un)correctable errors.

 

20210630-02.PNG20210630-01.PNG

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic