1
Vraag
2
Reageer en help mee
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

Monitoring Compal CH7465LG-ZG

In april en mei van dit jaar ben ik bezig geweest om een PHP-script te schrijven t.b.v. monitoring van de down- en upstreamkanalen van mijn Connect Box (Compal CH7465LG-ZG) in Nagios. Door gebrek aan (voor de eindgebruiker toegankelijke) SNMP is het niet mogelijk om op een gebruikelijke manier data op te halen uit het modem en is het nodig om via de ingebouwde webserver van het modem te werken. Ik wilde graag een script in PHP (niet in Python zoals alle andere scripts die ik tegenkwam op het web) omdat ik te weinig ervaring heb met Python en voor Nagios (zakelijk) eerder een klein aantal scripts in PHP geschreven heb.

Het door mij geschreven script heeft ca. 1 maand naar behoren gewerkt. Helaas werkte het daarna niet meer na een firmware-upgrade van het modem door aanpassingen in de vereisten voor authenticatie. Inmiddels is het mij na twee avonden hoofdpijn gelukt om het script aan te passen zodat het weer werkt met de nieuwe(re) firmware.

Het script is in staat om via Nagios notificaties te sturen naar bijvoorbeeld e-mail of SMS (zelf gebruik ik LINE) wanneer signaalniveau/modulatie van een of meerdere kanalen buiten normaal niveau raken.

Ik deel hierbij graag de nieuwe versie in de community en heb deze geüpload in de git repo die ik eerder had aangemaakt: https://gitlab.com/tobias.theebe/ch7465lg-nagios.

Wil je het script gebruiken in je eigen omgeving, dan help ik je graag hierbij.

Hieronder enkele screenshots van de uitvoer van het script in Nagios zelf en in nagiosgraph:

Oudere topics van mij waarin dit script ter sprake is gekomen met tevens andere interessante informatie:

168 Reacties 168
tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

@jarielcapitain Weet niet of jij telefonie gebruikt op het modem, maar heb net de fun voor telefonie gevonden, dit is 500. Hieronder de output, mocht je geïnteresseerd zijn:

 

SimpleXMLElement Object
(
[DHCP] => Completed
[Telephone_Security] => BASIC.1
[TFTP] => Completed
[Telephone_Registration_Complete] => Pass With Warnings
[Line] => Array
(
[0] => SimpleXMLElement Object
(
[LineNum] => 1
[ProvSt] => operational
[HookSt] => on_hook
[mtastatus] => ready
)

[1] => SimpleXMLElement Object
(
[LineNum] => 2
[ProvSt] => disconnected
[HookSt] => on_hook
[mtastatus] => Disabled
)

)

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

Dit alles verbergt de Connect Box (of eigenlijk de Liberty Global-firmware) voor ons:

 

20210521-01.PNG

 

Output in mijn vorige bericht was van een Compal CB in fUPC, output in dit bericht is afkomstig uit fZiggo.

jarielcapitain

Level 13
  • 778Posts
  • 31Oplossingen
  • 244Likes

Ik gebruikt geen telefonie maar gaat morgen fun 500  bekijken

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

Ik vind de verschillen tussen fUPC en fZiggo wel interessant.

jarielcapitain

Level 13
  • 778Posts
  • 31Oplossingen
  • 244Likes

Zoals eerder geen telefoon 

het object zonder abbo.

SimpleXMLElement Object
(
[DHCP] => na
[Telephone_Security] => BASIC.1
[TFTP] => na
[Telephone_Registration_Complete] => [N/A]
[Line] => Array
(
[0] => SimpleXMLElement Object
(
[LineNum] => 1
[ProvSt] => disconnected
[HookSt] => on_hook
[mtastatus] => Disabled
)

[1] => SimpleXMLElement Object
(
[LineNum] => 2
[ProvSt] => disconnected
[HookSt] => on_hook
[mtastatus] => Disabled
)

)

)

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

Het ging een week merkbaar beter met de correctable errors (na reboot via SNMP d.d. 20-5) maar vandaag toch weer een behoorlijke toename (~12.000 naar ~26.000 gemiddeld):

 

20210529-01.png

 

De T3 timeouts houden zich rustig:

 

20210529-02.png

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

Gezien ik ben overgestapt naar een UBC1318ZG zal er geen (regelmatige) development meer plaatsvinden aan het monitoring script voor de CH7465LG-ZG. Ik heb dit ook in de readme van de git repo opgenomen.

 

Nieuw topic voor de UBC1318ZG: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Monitoring-Ubee-UBC1318ZG/m-p/786646

Metenisweten

Level 7
  • 175Posts
  • 3Oplossingen
  • 29Likes

@tobiastheebe , jammer dat je stopt met deze monitoring. Het was altijd heel interessant om te lezen wat de bevindingen waren.  Mooi dat je een nieuw topic hebt geopend.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

@Metenisweten Ik beheer nog een Compal CB bij familie waar ik testing en development kan doen voor het script, maar zoals gezegd zal dit niet met regelmaat zijn.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic