Maykeboes

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mogelijkheid intern IP van de smart wifi modem aan te passen

Goeie morgen,

 

Gisteren heb ik een nieuwe Ziggo Next Mini ontvangen, hier zat ook een modem bij. Niet wetende dat we deze modem ook moeten installeren heb ik alleen de next mini geïnstalleerd. Helaas deactiveerde dit mijn oude modem (Nogmaals zonder toestemming, communicatie of bevestiging) en is mijn internet uitgevallen. Na Ziggo te hebben gebeld blijkt het dat ik deze nieuwe router moet installeren om internet weer te krijgen.

 

Na dit te hebben gedaan volgt mijn vraag. Waar is de instelling om het IP aan te passen van de modem aan de thuisnetwerk kant? Ik heb een hoop zelf geprogrammeerde apparaten op het netwerk staan die uit gaan dat mijn modem adres 192.168.1.254 heeft, maar de modem van ziggo staat automatisch op 192.168.178.1. Om de een of andere reden kan ik deze instelling niet vinden. Iets wat heel gemakkelijk te regelen was met de vorige 2 modems die ik van ziggo heb gekregen over de jaren en iedere andere modem of router met mijn werk.

 

Mocht dit niet mogelijk zijn, kan een EPC3928AD cisco modem die we hiervoor van ziggo hebben werken met de Ziggo Next Mini? Dan zal ik waarschijnlijk terug gaan naar die modum.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

47 Reacties 47
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

welkom op dit openbaar klant helpt klant forum, waar Ziggo Moderators doordeweeks vaak binnen 3 werkdagen langskomen in ieder topic. Ze zijn te herkennen aan Ziggo Community Ranks-08.png in hun naam en hebben t.o.v. de Helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo systeem inkijken, waardoor ze u beslist beter kunnen helpen dan de Helpdesk.

Als u wilt dat een Ziggo mod direct met uw vraag/probleem bezig kan gaan, zet dan uw postcode en huisnummer in uw Ziggo profiel ( alleen zichtbaar voor hun ), zodat ze uw Ziggo gegevens kunnen achterhalen.


Dat u de IP-range van uw router wil wijzigen zou natuurlijk gewoon mogelijk moeten zijn, want bij iedere router die u in de winkel kan kopen, is dat gewoon mogelijk ! Echter, bij Ziggo's SagemCom modem/router kan dat niet en dat is werkelijke belachelijk.

Algemeen : Ergens heeft een manager beslist dat ze een paar duppies kunnen besparen, door de DHCP te beperken. Dat dit problemen in het internet-technische Nederland zou geven, daar dacht die manager niet aan. Ook Ziggo keek niet verder dan haar financiële neus lang is en heeft de SagemCom zonder aanpassingen ingevoerd.

Leek het niet kunnen wijzigen van de IP-range, in het begin nog een bug, als snel was duidelijk dat dit wel bekend was bij Ziggo. Vanaf de invoering komen de aanvragen, voor het gebruik van een andere IP-range bij Ziggo binnen. Daarop wordt speciaal voor die ene SagemCom/IP-Range een nieuwe firmware gemaakt, welke dan ook nog handmatig aan dat ene apparaat wordt toegekend.

Ziggo spaart dus in het begin een paar duppies en geeft ondertussen klauwen vol met geld uit, voor al die handmatige aanpassing, per SagemCom/IP-Range ! Men zou dus verwachten dat Ziggo z.s.m. een algemene update uitbrengt, waarin het wel mogelijk is een eigen IP-range in te stellen. Dat heeft Ziggo ook lang geleden beloofd, maar ondanks dat het huidig handmatig aanpassen per SagemCom erg veel geld kost, blijft de update ( zo als zo vaak bij Ziggo ) uit.

Zo als altijd bij Ziggo zijn er vage beloften, maar e.e.a. met spoed aanpassen is er bij Ziggo niet bij. Wie die extra kosten ( van al die handmatige aanpassingen ) gaat betalen, daar zwijgt Ziggo ook over. Maar gezien de snelheid waarop Ziggo acteert, zal dat de klant zijn en niet Ziggo zelf, anders was het allang opgelost.

 

 

 

Wacht u op een Ziggo mod, hij/zij kan dit voor u regelen.


suc6.

Maykeboes
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ah dat klinkt niet veel belovend nee, wat jammer.

 

Ik zou eerlijk gezegd het ook zien als een defect ontworpen apparaat als deze functionaliteit er niet in zit als ICTer. Wordt waarschijnlijk dan terug naar de oude 'smartere' modem.

 

Dan gaat het waarschijnlijk eerder over het 2e gedeelte van mijn vraag. Is de next mini direct afhankelijk van deze modem of kan de EPC3928AD cisco ook? Mocht dit ook niet kunnen betekend het waarschijnlijk alles terug sturen en een CI kaart halen... maar dat zou aardig jammer zijn geweest voor de tijd besteed van iedereen hier.

 

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Maykeboes  schreef:

Ah dat klinkt niet veel belovend nee, wat jammer.

 

Ik zou eerlijk gezegd het ook zien als een defect ontworpen apparaat als deze functionaliteit er niet in zit als ICTer. Wordt waarschijnlijk dan terug naar de oude 'smartere' modem.

 

Dan gaat het waarschijnlijk eerder over het 2e gedeelte van mijn vraag. Is de next mini direct afhankelijk van deze modem of kan de EPC3928AD cisco ook? Mocht dit ook niet kunnen betekend het waarschijnlijk alles terug sturen en een CI kaart halen... maar dat zou aardig jammer zijn geweest voor de tijd besteed van iedereen hier.



Ziggo kan u modem/router zo instellen, dat de range 192.168.1.xxx mogelijk is. Echter duurt dat een paar dagen, want dat zal in de firm/soft-ware ingesteld moeten worden en dat moet dan weer aan uw modem/router toegewezen worden. Allemaal hand werk, dus kost dat wat tijd ( én geld ).

Wacht u op een Ziggo moderator, hij/zij kan u hiermee helpen...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Vrijgeven van 192.168.1.0/24 is inderdaad mogelijk, maar .254 als gateway gebruiken helaas niet, deze wordt automatisch op .1 ingesteld bij aanpassen van de DHCP-scope. De nieuwe firmware welke het (opnieuw) mogelijk maakt om zelf elke gewenste /24 binnen 192.168.0.0/16 in te stellen, wordt momenteel nog getest. De beperking van het gateway-adres blijft echter gelden.

 

Het is gebruikelijk dat ook het modem wordt vervangen wanneer een Mediabox Next of Next Mini wordt toegestuurd, als het modem ouder dan een Connectbox is. De Next Mini is niet direct afhankelijk van het SmartWifi modem en kan ook i.c.m. een eigen router of de EPC3928AD worden gebruikt. Nadeel van het opnieuw laten activeren van de EPC3928AD is echter dat een aantal maanden later automatisch opnieuw een vervangend modem toegestuurd zal worden.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @Maykeboes en een warm welkom op de Community,

Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je vraag! Ik begrijp uit je  bericht dat je graag een andere DHCP Range wenst te gebruiken op de Ziggo modem router (Cisco3928). Hiervoor kan ik uiteraard een verzoek indienen bij een van mijn collega's van InHome Engineering. Maar ik zie ook dat je al een ouder type modem hebt. Als je het wilt kan ik het modem vervangen door een nieuwer type modem, en ook daarvoor kan ik dan zodra je deze hebt aangesloten dit verzoek indienen. Wil je dat ik in dit geval eerst een ander modem voor je regelen, en dat we daarna het verzoek tot het aanpassen van de DHCP Range inschieten?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@Paul TS heeft al een nieuw modem ontvangen en in gebruik genomen.

Maykeboes
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi @Paul ,

 

Zoals Tobias al aangaf heb ik net een nieuwe modem ontvangen van Ziggo, het probleem hierbij is dat ik een hoop apparaten heb die via DHCP maar ook statisch geprogrammeerd zijn om als gateway 192.168.1.254 te gebruiken (Dus ook zonder DHCP). Om deze apparaten functioneel te houden zou ik graag het IP adres van het thuisnetwerk naar dit adres willen veranderen. Wat ik van hier boven kan lezen is dit helaas niet meer mogelijk met deze nieuwe modem wat met mijn oudere modems wel altijd mogelijk is geweest. 

 

Mijn vraag ligt daardoor eerder of er een andere nieuwe modem beschikbaar is bij Ziggo als jullie graag mij up-to-date willen houden qua hardware, of ik terug zou kunnen gaan naar mijn oude modem zonder dat dit de functionaliteit van de Next Mini in de weg zit, of als laatste de functionaliteit van de huidige nieuwe modem geupdate/aangepast kan worden om deze (in mijn ogen basis) functionaliteit weer terug in te voeren?

 

Laat het me weten wat je voor me kan beteken.

 

Fijne avond,

Mayke.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Als ander up-to-date (DOCSIS 3.1-)modem is alleen de UBC1318ZG beschikbaar, deze beschikt wel over de mogelijkheid om een aangepast interface/gateway-adres te gebruiken. Potentieel nadeel is geen ingebouwd access point t.b.v. Wi-Fi.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @Maykeboes 

Ik zie inmiddels het nieuwe modem actief staan. Het oude modem activeren of je een UBC1318ZG is niet mogelijk. Wat ik voor je kan doen is een verzoek indienen voor de subnet aanpassing. Als je daar niet volledig mee uit de voeten kun zou je er ook voor kunnen kiezen om het Ziggo modem in bridge modus te zetten en te werken met een eigen router zodat je geen beperkingen van de gateway ervaart. Laat me maar weten welke van deze opties je voorkeur heeft. 

Maykeboes
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hey @Rikst ,

 

Zeer jammer om dit te horen. Over de telefoon werd mij verzekerd eerder dat als ik niet blij was dat we terug konden naar de oude situatie... Dit is mede de gehele reden dat ik de gratis next mini heb aangenomen in de eerste plek.

 

Het aanpassen van het subnet zie ik niet als een oplossing tenzij hierbij ook het netadres aangepast kan worden (wat ik boven lees niet mogelijk is) plus dat ik graag zelf die vrijheid wil hebben mocht ik verdere toekomstige aanpassingen willen maken aan mijn thuisnetwerk. Het opstellen naar bridge mode is dan de enige 'oplossing' wat mij meer geld, ruimte en stroom gaat kosten dan dat ik ooit zou hebben bespaard met de next mini in de eerste plek... 

 

Ik wil terug naar de oude situatie, deze gehele actie heeft mij momenteel alleen benadeeld en veel stres veroorzaak. Ben er namelijk ook achter dat mijn andere televisies die nog de CI kaart gebruiken niet meer functioneren...

 

Zou dit betekenen dat ik ook 2 extra next minis zal moeten bestellen/kopen en aansluiten buiten de extra router die zal moeten kopen voor de bridge 'oplossing'?

 

Helaas onacceptabel en veracht een andere oplossing.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Maykeboes Vervelend dat het allemaal niet naar wens is! Ik hoor dan graag wat je graag zou willen hebben als eind situatie. Het Cisco modem opnieuw activeren lijkt mij hier niet wenselijk aangezien dit modem op termijn ook niet meer ondersteund wordt en alsnog vervangen gaat worden door een nieuwer model. 

Ik wil terug naar de oude situatie, deze gehele actie heeft mij momenteel alleen benadeeld en veel stres veroorzaak. Ben er namelijk ook achter dat mijn andere televisies die nog de CI kaart gebruiken niet meer functioneren...

Kun je aangeven wat de serienummers zijn van de Smartcards zijn van de tv's met CI Plus ? En wat wil je verder dat we met jouw pakket doen? 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

gelet op wat de wensen zijn raad ik je bridge mode aan met eigen router 

Maykeboes
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mijn gewenste eindsituatie is eerlijk gezegd mijn oude situatie, een modem waar ik zelf controle heb over mijn thuisnetwerk. Hierbij was mijn hoop om de UBC1318ZG te kunnen krijgen als vervanging zoals @tobiastheebe aangaf, mocht dit deze mogelijkheden hebben. Ik gebruik de modem niet als wireless access point, dus het nadeel van deze modem is voor mij niet van belang. De huidige modem in bridge mode zetten is anders mogelijk, maar zoals @Pasi gedeeltelijk naar hint vind ik het daar wel jammer in dat ik zelf een router zal moeten kopen voor een tekortkoming in de geleverde modem. Ik weet niet wat Ziggo hier verder aan kan doen, maar ben open voor suggesties.

 

Verder wil ik graag weer televisie kunnen kijken op alle 3 de televisies die ik heb. Hoe dit probleem wordt verholpen is voor mij niet veel van belang. De CI kaarten zijn: 41057662649, 41457033680, 41457033664. Ik heb helaas alleen 1 S/n voor je 2301371807. De andere twee kan ik zo snel niet bij en kan ik van het weekend meegeven.

 

Laat me weten wat jullie voor mij kunnen betekenen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De UBC1318ZG beschikt inderdaad over de mogelijkheid om het interface/gateway-adres en de DHCP-scope aan te passen, zonder interventie van InHome Engineering.

 

20230602-01.jpg

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Maykeboes Dank voor je reactie en het doorgeven van de Smartcardnummers. Ik zie dat de smartcards met  41057662649, 41457033680, 41457033664 gewoon nog actief staan en derhalve ook dienen te functioneren. Ik heb opnieuw signaal gestuurd naar de smartcards waarmee de zenders opnieuw worden vrijgegeven.

Uit je bericht begrijp ik echter dan je nog 2 smartcards hebt. Houd er rekening mee dat er maximaal 5 apparaten geactiveerd kunnen zijn. Aangezien je een Mediabox Next hebt als hoofdbox + de 3 genoemde CI Plus  modules met bijbehorende smartcards zit je al op 4. Er kan dus nog maar 1 extra apparaat geactiveerd worden. Als je het serienummer kan doorgeven van de andere Smartcard, dan kijk ik wat voor je kan doen. 


Wat betreft het verzoek m.b.t. het modem; ik heb een Ubee1318 modem voor je aangevraagd. Kun je het aan mij laten weten wanneer je het modem binnen is? Zodra je het  modem binnen hebt dien ik deze namelijk handmatig voor je te activeren aan de hand van het serienummer (SN). 

Maykeboes
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mooi, mocht je een track&trace hebben voor de modem laat het me weten. Nogmaals bedankt @tobiastheebe voor de suggestie. 

 

Ik zal de smartkaart even nakijken en de andere serienummers voor je verzamelen over het weekend.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Maykeboes Je ontvangt vanzelf een Track & Trace zodra de Post NL het pakket heeft aangemeld voor bezorging. Verder wacht ik de serienummers van de andere Smartcards even af. Houd er zoals gezegd wel rekening mee dat niet alle smartcards te activeren zijn. In geval van 1 bruikleen Mediabox kun je nog 4 extra eigen ontvangers (Smartcards) geactiveerd worden. 

 

Maykeboes
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi @Paul ,

 

Na de andere smartcardhouders uit de televisies te hebben gehaald kwam ik er achter dat ze geen serial nummer er op hebben staan. Op een van de twee staan een barcode (KAFAV104418248) en een DVB nummer (5877), de ander is blanko zonder enige nummer er op.

 

De kaart die ik eerder mee heb gegeven werk niet na de reactivering met foutcode E16. Het lijkt mij dat er mogelijk iets niet goed gaat aan de achterkant in connectie met het abonnement. Heb jij hier mogelijk enig advies voor?

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Maykeboes Vreemd dat je nog steeds een foutmelding te zien krijgt op de CI Plus moduele met bijbehorende Smartcards! Is die E16 te zien op alle TV's met Smartcards waarvan je eerder de serienummers hebt doorgegeven, of is het op 1 daarvan het geval? Ik wil dan graag weten wat het serienummer (SN) is wat op de Smartcards staat. Meestal staat deze onder de barcode op de Smartcard. 
 

Uitgelicht topic