1
Vraag
2
Reageer en help mee
maschavestdijk

Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Modem valt vaak even uit

Hallo bij ons modem valt internet regelmatig weg (soms een paar seconden, soms ettelijke minuten). Dit is nogal storend. We zijn onlangs verhuisd en hebben ons oude modem meegenomen van het oude adres. Daar hadden we dit probleem ook al, dus we vermoeden dat het aan het modem ligt.

48 Reacties 48
tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 17819Posts
  • 1158Oplossingen
  • 8084Likes

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

 

Bovenstaande instructies zijn voor de Connectbox en het SmartWifi modem. Gebruik je een ander/ouder type modem, kun je dan laten weten welk type dit is?

maschavestdijk
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Connect Box is het...

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1666000000437256qam9
2674000000537256qam10
3682000000537256qam11
4690000000437256qam12
5698000000437256qam13
6706000000437256qam14
7714000000436256qam15
8722000000437256qam16
9730000000437256qam17
10738000000437256qam18
11746000000437256qam19
12754000000437256qam20
13762000000436256qam21
14770000000437256qam22
15778000000337256qam23
16786000000336256qam24
17794000000236256qam25
18802000000236256qam26
19810000000336256qam27
20818000000336256qam28
21826000000336256qam29
22834000000336256qam30
23842000000236256qam31
24850000000236256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)37.35654400412304285
2Goed (Locked)37.35654397625404348
3Goed (Locked)37.35654397623874357
4Goed (Locked)37.63654397625701415
5Goed (Locked)37.35654397626000609
6Goed (Locked)37.6365434242795112233
7Goed (Locked)36.610543976217405278
8Goed (Locked)37.35654397627402664
9Goed (Locked)37.63654397628987516
10Goed (Locked)37.63654397629601516
11Goed (Locked)37.35654397630317343
12Goed (Locked)37.63654397631407434
13Goed (Locked)36.61054397631820554
14Goed (Locked)37.35654397632229650
15Goed (Locked)37.356543976321761202
16Goed (Locked)36.610543976333251939
17Goed (Locked)36.610543976283931893
18Goed (Locked)36.387543976329942563
19Goed (Locked)36.387543976348251957
20Goed (Locked)36.610543976359701487
21Goed (Locked)36.387543976307342238
22Goed (Locked)36.387477529204221475395
23Goed (Locked)36.610473109543231336670
24Goed (Locked)36.610476465579911700228

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

152000000365.12064qam14
238400000375.12064qam16
345200000375.12064qam15
458800000365.12064qam13

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00030
22.00020
32.00010
42.00000

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

18-01-2023 19:21:56noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=67.220.226.172 MAC=00:01:5C:72:EC:46;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 19:13:00noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.248];CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 19:12:43noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.201.24 MAC=00:01:5C:72:EC:46;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 18:52:37noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.248];CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 18:52:22noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.247.34 MAC=00:01:5C:72:EC:46;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-01-2023 07:49:06errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-01-2023 07:48:40noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=3.249.37.227 MAC=00:01:5C:72:EC:46;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

~Foto's volgen zo direct

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 17819Posts
  • 1158Oplossingen
  • 8084Likes

In de downstream zijn de hoeveelheden unerrored codeword ('Pre RS Errors') op enkele kanalen afwijkend, op dezelfde kanalen lopen de correctable codeword errors ('Post RS Errors') vrij snel op. Er is dus sprake van ruis. In de upstream is het zendvermogen nog net acceptabel c.q. opvallend laag. Hierdoor ontstaat het vermoeden dat het modem op een versterker is aangesloten.

 

Ik kijk uit naar de foto's.

maschavestdijk
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Geen versterker:

20230118_193745.jpg

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 17819Posts
  • 1158Oplossingen
  • 8084Likes

Dat is inderdaad de correcte aansluitwijze en zo te zien nieuwbouw. Vermoedelijk woon je vlakbij de wijkcentrum-kast, dit is een andere mogelijke verklaring voor een laag zendvermogen.

 

Het kapje van de splitter (POA-01-B) zorgt soms voor problemen, kun je dit verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

 

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

maschavestdijk
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Firewall-instellingen
 
 
IPv4-firewall  
Firewall beveiliging
 

 

Ingeschakeld
Blokkeer beschadigde IP-pakketten
 

 

Ingeschakeld
Poortscan detectie
 

 

Ingeschakeld
IP-flood detectie
 

 

Ingeschakeld
ICMP Flood detectie
 

 

Ingeschakeld
ICMP Flood snelheid detectie
    
 
Zal zo even naar het kapje kijken....
tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 17819Posts
  • 1158Oplossingen
  • 8084Likes

Kun je alle opties behalve Firewall beveiliging uitschakelen, voor zowel IPv4 als IPv6? IPv6 is niet altijd beschikbaar.

maschavestdijk
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kapje is gedaan...

 

we hebben ook nog 2 van deze:

20230118_200408.jpg

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 17819Posts
  • 1158Oplossingen
  • 8084Likes

Hopelijk ervaar je verbetering na het verwijderen van het kapje en wijzigen van de firewall-instellingen.

 

Je kunt morgen nog eens de downstream-waarden plaatsen, dan kijk ik of de afwijkingen nog steeds zichtbaar zijn.

maschavestdijk
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

  
Er staat nu alleen nog een vinkje bij Firewall beveiliging 
IPv6 niet beschikbaar 
  
  
  
maschavestdijk
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kapje is er af ook

maschavestdijk
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1666000000437256qam9
2602000000537256qam1
3610000000437256qam2
4618000000437256qam3
5626000000437256qam4
6634000000437256qam5
7642000000437256qam6
8650000000437256qam7
9658000000437256qam8
10674000000537256qam10
11682000000537256qam11
12690000000437256qam12
13698000000437256qam13
14706000000437256qam14
15714000000436256qam15
16722000000437256qam16
17730000000437256qam17
18738000000437256qam18
19746000000537256qam19
20754000000437256qam20
21826000000336256qam29
22834000000336256qam30
23842000000236256qam31
24850000000236256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)37.636226584984
2Goed (Locked)37.356199745186
3Goed (Locked)37.356199751765
4Goed (Locked)37.6361997192319
5Goed (Locked)37.356199757525
6Goed (Locked)37.356199762735
7Goed (Locked)37.356199720436
8Goed (Locked)37.356199768330
9Goed (Locked)37.356199774250
10Goed (Locked)37.356199781775
11Goed (Locked)37.356199755295
12Goed (Locked)37.636199702116
13Goed (Locked)37.356199660674
14Goed (Locked)37.356199797895
15Goed (Locked)36.610199799804
16Goed (Locked)37.356199811575
17Goed (Locked)37.356199820395
18Goed (Locked)37.356199777215
19Goed (Locked)37.356199821415
20Goed (Locked)37.636199837050
21Goed (Locked)36.610199777244
22Goed (Locked)36.6101998416156
23Goed (Locked)36.6101998507951
24Goed (Locked)36.61019960531

14945

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

152000000365.12064qam14
238400000375.12064qam16
345200000375.12064qam15
458800000365.12064qam13

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00000
22.00000
32.00000
42.00000

 

Netwerk historie
Tijd Prioriteit Omschrijving
18-01-2023 20:13:36noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=17.253.144.10 MAC=00:01:5C:72:EC:46;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:05:10noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.248];CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:05:05noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=45.57.40.1 MAC=00:01:5C:72:EC:46;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:47noticeTR069 start;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:41noticeTR069 unexpected exit;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:39noticeTR069 stop ;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:38noticeTR069 start;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:36noticeTR069 unexpected exit;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:33noticeTR069 stop ;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:33noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=17.57.145.138 MAC=00:01:5C:72:EC:46;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:31noticeTR069 start;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:27noticeTR069 unexpected exit;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:24noticeTR069 stop ;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:22noticeTR069 start;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:18noticeTR069 unexpected exit;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:15noticeTR069 stop ;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:13noticeTR069 start;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:11noticeTR069 unexpected exit;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:08noticeTR069 stop ;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-01-2023 20:04:07noticeTR069 start;CM-MAC=ac:22:05:eb:91:af;CMTS-MAC=00:01:5c:72:ec:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 17819Posts
  • 1158Oplossingen
  • 8084Likes

Heb je het modem opnieuw opgestart na het verwijderen van het kapje? Op kanaal 24 liepen/lopen de correctable errors snel op.

maschavestdijk
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ja, opnieuw opgestart na het verwijderen van het kapje.

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 17819Posts
  • 1158Oplossingen
  • 8084Likes

Is de TV-kabel aangesloten op een contactdoos (in de woonkamer) of een versterker?

maschavestdijk
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Contactdoos in de woonkamer, geen versterker (we hadden bij sommige zenders (rtl4567) wel eens blokjes. Hopelijk is dat nu opgelost.

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 17819Posts
  • 1158Oplossingen
  • 8084Likes

Kun je een foto plaatsen van de contactdoos en de daarop aangesloten kabel?

 

De signaalsterkte is in ieder geval ruim voldoende.

maschavestdijk
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Maakt dat uit voor het internet dan? Er zit in ieder geval zo'n zelfde connector op als in de meterkast.

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 17819Posts
  • 1158Oplossingen
  • 8084Likes

Het gebruikte type connector ziet er goed uit. Heeft de contactdoos aansluitingen voor TV en R of alleen TV?

 

Onvoldoende afgeschermde onderdelen zijn gevoelig voor instraling. Dit verspreidt zich vervolgens door de gehele coaxinstallatie en komt ook op het modem terecht. Je kunt dit overigens testen door de TV-kabel tijdelijk te ontkoppelen van de splitter en het modem nogmaals opnieuw op te starten. Lopen de correctable errors dan niet meer snel op op specifieke kanalen, dan lijkt de binnenhuisinstallatie de oorzaak te zijn. Blijven de snel oplopende errors zichtbaar, dan ligt de oorzaak vermoedelijk buitenshuis.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Online gamen of bordspellen?

Uitgelicht topic