1
Vraag
2
Reageer en help mee
Lionman

Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Modem spanningsloos tijdens vakantie?

In het verleden haalde ik vaak de spanning van het modem en verbrak de coaxverbinding bij het aop als ik een paar weken weg was. Internet / WiFi was in zo'n periode geen noodzaak.

Waarom? Omdat ik een keer (meer dan 10 jaar geleden) heb meegemaakt dat bij een onweersklap dichtbij het modem het wel had overleefd, maar mijn (eigen) router en (dure) netwerkkaart niet.......

De laatste keer dat ik dit heb gedaan, augustus '22 dacht ik, bleek de Next na opnieuw aansluiten problemen te geven bij alles waar-ie Internet voor nodig had. Dit is pas opgelost na een maandje en 2x(!) een nieuwe Next.

Was dit puur toeval of misschien toch niet?

 

Misschien een wat lastige vraag:

Is het nog wel zinvol om het modem spanningsloos en coaxloos te maken als je enkele weken weg bent, of is het beter om de boel maar "gewoon" aangesloten te laten? Dit om eventuele andere problemen te voorkomen misschien?

 

Ik hoor graag jullie mening!

4 Reacties 4
Pineapple

Level 16
  • 1711Posts
  • 179Oplossingen
  • 680Likes

Ik haal de modem altijd van het stroom af bij afwezigheid/ bij het slapengaan. Dit geldt ook voor mijn televisie. Maar een ieder moet het voor zichzelf weten. Ik vind het namelijk doodzonde en verspilling van het stroomverbruik als de modem toch niet gebruikt wordt. Doe dit al jaren.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Vaak aan en uit, van dit soort apparatuur, lijdt tot extra elektronische slijtage, daar is het niet voor gemaakt en kan vaker problemen opleveren dan het aanlaten.

Je kunt geluk hebben, dat alles weer goed opstart, maar evenzo makkelijk problemen ervaren.

 

Een paar keer per jaar, voor langere tijd uit, zou geen problemen op moeten leveren.

Pineapple

Level 16
  • 1711Posts
  • 179Oplossingen
  • 680Likes

En toch blijf ik het doen. Bij problemen zorg ik zelf wel voor een oplossing. Er bestaat namelijk geen levenslange garantie op apparatuur. 

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Dank voor jullie reacties! Ik ga niet voor ieder wissewasje de boel platleggen. Het zal zich beperken tot een aantal keren per jaar, bij langere afwezigheid dan b.v. 1 week.

Hierbij heeft de zomer mijn warme belangstelling: onweer is geen vriend van mij.

Ook als ik thuis ben, wil ik soms de boel wel eens uitschakelen indien er zwaar onweer dreigt.....

Verder heeft Bert denk ik gelijk en probeer ik het tot een minimum te beperken. 

Het kan zijn dat b.v. de Next een update mist, maar die haalt-ie later wel weer in.

Ik neem maar aan dat die rare fratsen die ik vorig jaar meemaakte met de Next toen ik de boel weer ingeschakeld had, puur toeval is gewenst.......

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic