1
Vraag
2
Reacties
Wlmpie

Level 11
Expert
  • 518Posts
  • 11Oplossingen
  • 164Likes

Modem reset (software update) icm wifiboosters waardoor DHCP server crasht

Mijn modem is vannacht spontaan gereset en ik heb nu software CH7465LG-NCIP-6.15.31p1-NOSH.

 

Maar omdat ik ook de zwarte wifiboosters van Ziggo heb (rebranded TP-link archer C7 met ziggo firmware) klapt na een reboot van de Connectbox de DHCP server eruit. Ik moet dan eerst de wifiboosters uitzetten, daarna de DHCP server herstarten door deze uit en weer in te schakelen. Daarbij moet je wel via ipv6 inloggen op de connectbox, of met een apparaat waarvan de ipv4 leaser nog niet is verlopen, anders kom je er niet in, want de dhcp server ligt eruit.

Daarna kunnen de wifiboosters weer aan.

 

Erg onhandig dat Ziggo dus onaangekondigd software gaat updaten want dan gaat vervolgens mijn internet deels plat. Ipv6 doet het nog wel, dus bijv. google.nl werkt ook nog.

 

Iemand enig idee of dit is op te lossen? Ik heb dit al eerder gemeld, maar Ziggo is blijkbaar niet geïnteresseerd in deze bug, want oplosbaar door apparaten te herstarten, maar het blijft irritant. Zou dit op te lossen zijn met custom firmware op de ziggo boosters? (mag eigenlijk niet want ik heb er slechts 1 in eigendom en de andere in bruikleen) en het echte probleem zit in de connectbox, want daarin crasht de dhcp server.

Of zou ik nieuwere wifiboosters kunnen krijgen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 15283Posts
  • 1223Oplossingen
  • 4909Likes

@Bert @Wimpie Het Extra Wifipunt (C7) via een internetkabel is inmiddels al een ouder type apparaat waarvoor geen nieuwe softwarereleases op de planning staan. In dit geval heb ik als opties nog de mogelijkheid om het modemprofiel naar IPV4 Only te zetten. Dit was bij andere gebruikers ook de oplossing. En anders lijkt het mij verstandig om de SmartWifiPods of de SmartWifi Boosters (TP Link Deco's) in overweging te nemen. Beide apparaten zijn aan te schaffen of in bruikleen te huren. Hierover heb ik je ook even een privebericht gestuurd. 


Bekijk in context

Uitgelicht
Wlmpie
topicstarter
Level 11
Expert
  • 518Reacties
  • 11Oplossingen
  • 164Likes

Vanavond heb ik de tp link deco's m4 geïnstalleerd en dat ging voorspoedig. Ik heb wel gezorgd dat alleen de hoofddeco rechtstreeks is aangesloten op de connectbox. De andere twee zijn ook bedraad aangesloten maar daar zit nog een switch tussen deco en connectbox. Ik las dat sommige mensen problemen hadden als ze alle deco's rechtstreeks op het modem aansloten al snap ik niet waarom dat problemen zou kunnen geven. Maar alles werkt hier in huis en de wifi is overal prima. Nou fingers crossed dat de dhcp server in de connectbox niet meer crasht. @Paul Dank voor de oplossing.

31 Reacties 31
Bert

Level 21
Super Expert
  • 63288Posts
  • 4378Oplossingen
  • 16720Likes

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15703Posts
  • 673Oplossingen
  • 4937Likes

Je hebt eerder een andere Connectbox nodig, dit is een wel heel vreemd probleem. Die bijna bejaarde C7 vervangen kan zeker geen kwaad.

De DHCP van de Connectbox crasht niet zomaar, dan moet er toch meer aan de hand zijn. Blijkbaar heb ik deze versie nu ook, geen vreemde problemen tot nu toe.

 

Herstel ik zie hier ook DHCP Renew warnings in de log.

 

 

Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3848Posts
  • 222Oplossingen
  • 1481Likes

Hallo @Wlmpie bedankt voor je melding op dit forum. Wij testen nieuwe firmware uitgebreid en wanneer we tevreden zijn durven we dat onaangekondigd te releasen. Het is zeker niet onze bedoeling dat een firmware update van de modems vereisen dat je aan jouw kant ook maar iets moet doen om het weer aan de praat te krijgen. Wanneer dat toch blijft gebeuren kun je zeker over een bug spreken. 

Ik heb gezocht op 'DHCP' en vind hier behalve jouw melding en de bevestiging van RoWi geen nieuwe meldingen. Kunnen jullie nog verder uitvinden wat er precies aan de hand is? Alle details zijn welkom.

 

@Wlmpie het is mij niet duidelijk of alles bij jou weer werkt, zijn er nog zaken de we nu moeten oplossen of moeten we de focus hebben dat het bij een volgende firmware update beter gaat?

@RoWi. draait jouw modem nu ook op software CH7465LG-NCIP-6.15.31p1-NOSH?

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15703Posts
  • 673Oplossingen
  • 4937Likes

Goeiemiddag @Anne H 

Het lijkt er wel op dat ik dezelfde software heb.

Screenshot_20211030-151214~2.png

Betreffende de DHCP zag ik dit onderstaande in de log verder geen rare zaken zoals bij Wimpie. Ik weet ook niet of deze melding verband houd met de situatie in het start topic 

Screenshot_20211030-151357~2.png

 

Wlmpie
Topicstarter
Level 11
Expert
  • 518Posts
  • 11Oplossingen
  • 164Likes

@Anne H  Ik heb al eens een nieuwe connectbox gehad, maar de problemen blijven gewoon. Het is echt een bug. Als de wifibooster c7 zonder internet zit gaat hij blijkbaar udp verkeer genereren waardoor in de herstartende connectbox de dhcp server crasht. Een herstart gaat normaliter wel goed, maar als de cb iets langer uitstaat kun je hem pas weer succesvol herstarten nadat je de wifiboosters hebt uitgezet. Het schijnt niet voor te komen als je overgaat op ipv4 only, maar dat wil ik niet. Want ik heb nu full dual stack ipv4 en ipv6 en verwacht in de toekomst toch meer ipv6 afhankelijkheid voor bijvoorbeeld vpn tunnels naar werkgever e

 

Kortom het probleem treed alleen op bij firmware updates en stroomuitval, dus het is doenlijk, maar het blijft zeer irritant. Volgens mij moet dit reproduceerbaar zijn in jullie testlab, maar dat is blijkbaar nog nooit geprobeerd.

Wlmpie
Topicstarter
Level 11
Expert
  • 518Posts
  • 11Oplossingen
  • 164Likes

Zoeken op DHCP geeft natuurlijk alleen resultaat als mensen al weten waardoor hun internet niet meer fatsoenlijk functioneert. Bij veel mensen zal stekker eruit en er weer in vaak ook het probleem oplossen. Maar ik heb er jaren over gedaan om de vage problemen te doorgronden en weet nu dat een wifibooster c7 die eerder aan staat dan een compal connectbox ervoor zorgt dat de dhcp server in de connectbox crasht waarna je alleen ipv6 internet hebt (google.nl doet het dan bijv. wel). Dus altijd eerst connectbox starten en daarna pas wifiboosters en dan gaat het wel goed, maar bij een firmware update van de CB gaat het dan alsnog mis.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 15283Posts
  • 1223Oplossingen
  • 4909Likes

@Wlmpie Hartelijk dank voor het uitgebreide testen en je duidelijke terugkoppeling. Ik heb jouw melding intern uitgezet bij mijn collega's van engineering om te testen of hier sprake is van een mogelijke bug. Zodra ik een terugkoppeling hierop heb deel ik het onder dit topic. 

Aanvullend hierop: Kun je controleren of jouw Wifibooster via netwerkkabel (TP Link Archer C7) op dit moment de nieuwste firmware versie (2.1.4) heeft? 

Wlmpie
Topicstarter
Level 11
Expert
  • 518Posts
  • 11Oplossingen
  • 164Likes

Ik heb twee wifiboosters extra wifi punt Ziggo C7 V2 00000000

1 op zolder en 1 op de bovenverdieping. Beiden met firmware versie 2.1.4

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 15283Posts
  • 1223Oplossingen
  • 4909Likes

@Wlmpie Hartelijk dank voor het controleren! Ik heb dit doorgegeven aan mijn collega's van engineering. Zodra ik meer weet laat ik het jou weten in dit topic. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 15283Posts
  • 1223Oplossingen
  • 4909Likes

@Wimpie Kun je ook nog aangeven of je de TP Link Archer C7 in router of in Accespoint modus gebruikt? De collega's waarbij ik de vraag hebt uitgezet willen dit namelijk weten ten behoeve van het onderzoek.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 15283Posts
  • 1223Oplossingen
  • 4909Likes

@Wimpie Zojuist heb ik hierover even telefonsich contact met je gehad. Ik heb nu alle info die ik nodig heb doorgegeven aan het onderzoeksteam. Je hoort van me zodra ik meer informatie voor je heb. Bedankt voor je medewerking tot dusver en alvast een prettig weekend. 😉

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 15283Posts
  • 1223Oplossingen
  • 4909Likes

@Wimpie Mijn collega van engineering vraagt tot slot nog of de TP Link C7 archer met een netwerkkabel d.m.v. de WAN of LAN poort verbonden is met het modem. Zie je kans dit nog te controleren of eventueel een foto v.d. achterzijde v.d. TP Link archer te delen?

Wlmpie
Topicstarter
Level 11
Expert
  • 518Posts
  • 11Oplossingen
  • 164Likes

@Paul allebei bedraad via de WAN poort (de aparte blauwe). 1 rechtstreeks naar de Connectbox, de ander via een switch TL-SG108E naar de connectbox.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 15283Posts
  • 1223Oplossingen
  • 4909Likes

@Wimpie Hartelijk dank voor de aanvulling. Ik geef het door aan mijn collega's die dit in onderzoek hebben. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 15283Posts
  • 1223Oplossingen
  • 4909Likes

@Wimpie Kun je de TP Link Archer C7 d.m.v. de LAN poorten (een v.d. vier gele poorten) verbinden met het modem i.p.v. via de WAN (blauwe aansluiting) poort te gebruiken? Op het moment dat de WAN poort gebruikt wordt dan zie je op dit momente dat er een dubbele DHCP getriggerd wordt.

Wlmpie
Topicstarter
Level 11
Expert
  • 518Posts
  • 11Oplossingen
  • 164Likes

Afgelopen week had ik spontaan weer uitval van de dhcp server op de connectbox. Dit keer zonder aanwijsbare oorzaak. Ik moest de C7 wifiboosters eerst uitzetten voordat ik de DHCP server op de connectbox weer aan de praat kreeg door DHCP uit en weer aan te zetten.

 

Ik heb nu het modem via een gele poort verbonden met beide wifiboosters, hopelijk blijven de problemen nu weg.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 15283Posts
  • 1223Oplossingen
  • 4909Likes

@Wimpie Fijn om te lezen dat het goed werkt sinds je de aansluitwijze hebt aangepast. Hoe is het de afgelopen dagen verder gegeaan? Werkt alles nog volledig naar wens?

Wlmpie
Topicstarter
Level 11
Expert
  • 518Posts
  • 11Oplossingen
  • 164Likes

Afgelopen nacht is toch weer spontaan de dhcp server van mijn connectbox uitgevallen. Vanochtend heeft mijn zoon het modem uitgezet en weer aangezet, maar zonder resultaat want de wifiboosters stonden nog aan (maar nu wel via de gele poorten verbonden met de connectbox), dus de dhcp server crashte direct weer zonder ip adressen uit te geven. Ik heb nu de dhcp server van adguard aangezet, die draait in een docker container op mijn linux servertje en alles werkt weer.

Conclusie: Verbinden met de gele poorten van de wifiboosters helpt niet, de dhcp server in de connectbox blijft random uitvallen en is dus onbetrouwbaar.

In de netwerkhistorie van de connectbox kan ik geen aanknopingspunten vinden.

 

Lees meer
16-02-2022 10:01:23noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=39.108.218.123 MAC=00:01:5C:87:E2:46;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 09:50:10noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.179.90];CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 09:48:10noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2603:1026:0206:0008:0000:0000:0000:0002 MAC=01:5C:87:E2:46:86;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 08:48:56noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.179.90];CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 08:48:11noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a01:b740:0a02:4000:0000:0000:0000:01c2 MAC=01:5C:87:E2:46:86;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 08:25:26noticeTR069 start;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 08:25:24noticeTR069 unexpected exit;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 08:25:22noticeTR069 stop ;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 08:25:18noticeTR069 start;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 08:24:11noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=195.20.8.250 MAC=00:01:5C:87:E2:46;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 08:23:49noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 08:23:33noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.179.23 MAC=02:42:C0:A8:B3:17;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 08:23:30warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 08:23:27noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.179.74 MAC=04:B4:29:9B:25:89;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:23noticeCable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 08:16:58noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2603:1026:0206:0007:0000:0000:0000:0002 MAC=01:5C:87:E2:46:86;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 01:39:12noticeTR069 start;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 01:39:11noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=54.246.208.26 MAC=00:01:5C:87:E2:46;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 01:37:41noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-02-2022 01:37:25noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.179.68 MAC=9C:C8:FC:1F:4C:00;CM-MAC=68:02:b8:58:00:6e;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 15283Posts
  • 1223Oplossingen
  • 4909Likes

@Wimpie Ontzettend balen dat het probleem zich toch weer voordoet ondanks de aanpassingen in aansluitwijze! Ik koppel jouw bevindingen even terug richting onze specialisten zodat hier even opnieuw naar gekeken wordt. Zodra ik een terugkoppeling heb, laat ik het weten onder dit topic. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Ga je voor een film of een serie?

Uitgelicht topic