1
Vraag
2
Reacties
allanyip

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Modem met twee persoonlijkheden

Beste Ziggo'ers,

 

Het lijkt alsof mijn modem nu twee persoonlijkheden heeft. Ik leg het even uit.

 

Mijn modem heeft altijd netjes in bridge modus gestaan, toendertijd ingesteld door een medewerker van de Ziggo klantenservice. Vandaag wou ik port forwarding gaan toepassen, omdat ik werk aan een website die dat nodig heeft. Wat ik vanochtend nog niet wist was dat port forwarding wordt afgehandeld door mijn router achter het modem, en dus niet door de Connectbox. Ik logde dus in op het modem (niet router) omdat ik daar dus de portforwarding wou instellen.

 

In plaats van het beheerscherm, kreeg ik een soort van wizard die me zou helpen met modem voor de eerste keer in te stellen. Vreemd dacht ik, want het modem is al ooit een keer in bridge modus gezet dus dan is het modem al ooit een keer ingesteld dacht ik. Tijdens de installatie kreeg ik ook de vraag om wifi in te stellen (en aan te zetten). 

 

Toen maar een chatsessie met de klantenservice opgestart, en zij zeiden dat ik de installatieprocedure gewoon moest doorlopen en afronden, zodat ik daarna zelf het modem weer bridge modus kon zetten. Dus dat heb ik gedaan, echter zie ik nergens in het menu de optie om dit aan te zetten. Daarna even gebeld met de klantenservice en zij zeiden zouden een handleiding mailen, want zij konden inderdaad niet het modem op bridge zetten. 

 

Maar in de handleiding wordt doodleuk weer gezegd dat ik dat niet zelf kan instellen, maar dat dat alleen `op afstand` kan. Toen ik de medewerker vroeg wat de modus was wat zij daar zagen in het systeem, zeiden ze dat het modem al op bridge stond. Echter toen ik vroeg of ze konden zien of wifi dan ook uitgeschakeld was (want wifi wordt uitgeschakeld in bridge) vertelden ze met verbazing dat wifi ook nog aan stond, dus een modem met twee persoonlijkheden. 

 

Als ik nu zelf probeer door het beheergedeelte heen te lopen dan krijg ik de melding dat er geen verbinding meer is het met modem (internet werkt trouwens wel gewoon door). 

 

Ik zit nu met m'n handen in het haar. Wat kan ik nu het beste doen?

 

Alvast bedankt,

 

Allan

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De wizard heeft alleen betrekking op de eRouter (ingebouwde router) en access point van het modem. Feit dat je deze in beeld kreeg, betekent dat het modem is teruggezet naar fabrieksinstellingen. Dit kan zowel voor of na het inschakelen van bridge mode c.q. uitschakelen van de eRouter zijn gebeurd.

 

De mogelijkheid om zelf bridge mode in te schakelen, bestond alleen in voormalig UPC-gebied. Op het SmartWifi modem werd daar een pagina 'Router status' getoond. Sinds enkele maanden wordt deze pagina niet meer ondersteund a.g.v. technische aanpassingen op de CMTS's. Deze aanpassingen zijn stapsgewijs uitgerold door geheel voormalig UPC-gebied.

 

Je kunt proberen of je de wizard wel kunt doorlopen als je het modem kort stroomloos maakt. Lukt dat niet, dan zou tijdelijk router mode ingeschakeld moeten worden, daarna moet dat wel mogelijk zijn. Na doorlopen van de wizard kun je vervolgens weer bridge mode laten inschakelen.

Bekijk in context

7 Reacties 7
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Misschien dat @tobiastheebe je hier verder mee kan helpen. Mits online. Hij krijgt bericht.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De wizard heeft alleen betrekking op de eRouter (ingebouwde router) en access point van het modem. Feit dat je deze in beeld kreeg, betekent dat het modem is teruggezet naar fabrieksinstellingen. Dit kan zowel voor of na het inschakelen van bridge mode c.q. uitschakelen van de eRouter zijn gebeurd.

 

De mogelijkheid om zelf bridge mode in te schakelen, bestond alleen in voormalig UPC-gebied. Op het SmartWifi modem werd daar een pagina 'Router status' getoond. Sinds enkele maanden wordt deze pagina niet meer ondersteund a.g.v. technische aanpassingen op de CMTS's. Deze aanpassingen zijn stapsgewijs uitgerold door geheel voormalig UPC-gebied.

 

Je kunt proberen of je de wizard wel kunt doorlopen als je het modem kort stroomloos maakt. Lukt dat niet, dan zou tijdelijk router mode ingeschakeld moeten worden, daarna moet dat wel mogelijk zijn. Na doorlopen van de wizard kun je vervolgens weer bridge mode laten inschakelen.

allanyip
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ok ik ga het proberen. Ik laat nog van me weten. Bedankt tot zover!

allanyip
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb het modem net even kort stroomloos gemaakt, vervolgens weer opgestart en weer ingelogd op het modem via de browser. Ik krijg geen wizard of iets te zien. Is het verstandig om een factory reset te doen?

 

In het menu zag ik trouwens geen mogelijkheden om de router mode in te schakelen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat impliceert dat de wizard eerder toch correct doorlopen is en dat je verder niets meer hoeft te doen, indien het modem correct in bridge mode staat (continu groene status-LED).

 

Zoals aangegeven in mijn vorige bericht is zelf schakelen tussen bridge en router mode niet (meer) mogelijk.

allanyip
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ok dank je wel voor de informatie @Tobias. Ik kan weer verder met m'n werk! 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Graag gedaan, laat het gerust weten als er onverhoopt nog iets niet naar behoren werkt.

 

Overigens heb je nu wel een andere community-gebruiker opgeroepen met de '@'.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic