1
Vraag
2
Reacties
SemSpel

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Modem in de woonkamer of per se in meterkast bij hoofdaansluiting (aop)?

Goedendag,

 

Sinds deze maand ben ik in een appartement gaan wonen op de eerste etage, maar mijn meterkast met hoofdaansluiting zit bij de voordeur op de begane grond. Nu is er een systeem aangebracht wat op de hoofdaansluiting aangesloten kan worden, waarbij er kabels naar boven gaan. Het is mij echter nog niet gelukt om het modem in de woonkamer te plaatsen. Ik vraag me af of het mogelijk is om het modem in de woonkamer te plaatsen, zodat ik een beter WiFi signaal in mijn huis heb. Bijgevoegd zitten foto’s van de hoofdaansluiting en de aansluiting in mijn woonkamer.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @SemSpel en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag een topic bent gestart! Zo te zien hebben experts @tobiastheebe en @Dave! ook al flink met je meegedacht. Wat aangegeven wordt klopt, de UMU-1006 verdeler en AL 6FC antenneversterker zijn verouderd en laten niet alle frequenties door. Hierdoor kun je problemen ervaren met de diensten. Daarnaast is het zo dat het modem niet meer dan 1.5 meter (maximaal) vanaf het hoofdaansluitpunt (AOP) geplaatst mag worden. Zet je het modem dus verderweg, dan kan dit voor instabiliteit zorgen op de verbinding. Ik kan me alleen voorstellen dat de wifi dekking niet optimaal is omdat het modem dan in de meterkast staat. Je zou in zo'n geval kunnen werken met een router of Smart Wifibooster. Je kan zo'n router of Smart Wifibooster d.m.v. een netwerkkabel vanaf het modem daar plaatsen waar je optimale wifi dekking wilt hebben.

Wij bieden via deze pagina ook een Smart Wifbooster aan, je hebt de mogelijkheid er een aan te schaffen a € 99,95 of in bruikleen te huren voor slechts € 2,50 per maand (maandelijks opzegbaar).

Wil je eerst eens kijken hoe het modem werkt op het moment dat je deze gelijk op aansluitpunt koppelt zoals geopperd door @tobiastheebe.

Bekijk in context

6 Reacties 6
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het aansluiten van het modem op een andere contactdoos dan het AOP wordt afgeraden. In jouw geval is er sprake van een gedeeltelijk verouderde installatie. De splitter (UMU-01), versterker (AL 6 FC) en contactdoos in de woonkamer zijn aan vervanging toe.

 

Lukt het wel om het modem online te krijgen wanneer je deze direct op het AOP aansluit (zonder de UMU)?

 

Als tijdelijke oplossing kun je de kabel naar de woonkamer (een van de uitgaande kabels op de versterker) direct op het AOP aansluiten (met een verloopstekker) en het modem aansluiten op de contactdoos in de woonkamer. Dit zou moeten werken maar verwacht geen volledig snelle en stabiele internetverbinding. In principe dient de contactdoos in de woonkamer alleen voor TV gebruikt te worden.

 

Ik zie naast de contactdoos een doos met twee RJ45-poorten. Als de kabels naar deze poorten in de meterkast uitkomen, dan zou dat een ideale oplossing zijn om een los access point ('booster') op aan te sluiten, zodat je goede WiFi-dekking in de woonkamer hebt en het modem op de juiste locatie staat (in de meterkast).

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Lijkt mij beste dit even door te zetten naar een Ziggo Moderator die kan precies zien wat er moet gebeuren en desnoods met behulp van de foto's een monteur inplannen zodat deze bij u Ziggo modem komt installeren. Zodat alles vlekkenloos verloopt.

 

Als u de volgende gegevens in uw profiel zet, dan geef ik dit topic door.

 

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Dan kan een Moderator je gegevens erbij pakken en je meteen verder helpen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @SemSpel en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag een topic bent gestart! Zo te zien hebben experts @tobiastheebe en @Dave! ook al flink met je meegedacht. Wat aangegeven wordt klopt, de UMU-1006 verdeler en AL 6FC antenneversterker zijn verouderd en laten niet alle frequenties door. Hierdoor kun je problemen ervaren met de diensten. Daarnaast is het zo dat het modem niet meer dan 1.5 meter (maximaal) vanaf het hoofdaansluitpunt (AOP) geplaatst mag worden. Zet je het modem dus verderweg, dan kan dit voor instabiliteit zorgen op de verbinding. Ik kan me alleen voorstellen dat de wifi dekking niet optimaal is omdat het modem dan in de meterkast staat. Je zou in zo'n geval kunnen werken met een router of Smart Wifibooster. Je kan zo'n router of Smart Wifibooster d.m.v. een netwerkkabel vanaf het modem daar plaatsen waar je optimale wifi dekking wilt hebben.

Wij bieden via deze pagina ook een Smart Wifbooster aan, je hebt de mogelijkheid er een aan te schaffen a € 99,95 of in bruikleen te huren voor slechts € 2,50 per maand (maandelijks opzegbaar).

Wil je eerst eens kijken hoe het modem werkt op het moment dat je deze gelijk op aansluitpunt koppelt zoals geopperd door @tobiastheebe.

SemSpel
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg! Het modem werkt op de hoofdaansluiting, alleen daar is het dus wat te ver weg voor een goed signaal. De RJ45-poorten komen inderdaad uit in de meterkast, dus daar kunnen de boosters dan op aangesloten worden. Ik ga die boosters meteen bestellen, hartstikke bedankt voor de hulp!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Fijn om te lezen! Mocht je nog vragen hebben, dan lezen we dat graag.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Nog even over die RJ45-poorten, controleer wel of per poort alle 8 aders zijn aangesloten. Als dat niet zo is (4 aders per poort aangesloten en/of één kabel naar beide poorten) dan waren ze waarschijnlijk voor ISDN in gebruik en moeten de kabels opnieuw afgemonteerd worden. Controleer ook of de kabels tenminste Cat 5e zijn.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic