Beste community,
Omdat de Ziggo klantenservice mijn probleem niet kon oplossen hebben ze doorverwezen naar de community.
Ik gebruik de nieuwste SmartWifi modem van Ziggo met bridge-modus aan. Deze is verbonden met een Cloud Gateway Ultra. Voor toegang tot IPv6, heb ik DHCPv6 op de Cloud Gateway Ultra met Prefix Delegation op /57 (oud UPC gebied) ingesteld. Dit werkte allemaal prima tot recent, waar als ik kijk naar de DHCPv6 Solicit/Advertise berichten op de Cloud Gateway Ultra:
09:40:07.232126 IP6 (flowlabel 0x1c374, hlim 1, next-header UDP (17) payload length: 145) fe80::[redacted] > ff02::1:2.547: [bad udp cksum 0x8edb -> 0x44dd!] dhcp6 solicit (xid=ec6bed (elapsed-time 65535)
(option-request SIP-servers-domain SIP-servers-address DNS-server DNS-search-list SNTP-servers NTP-server AFTR-Name [redacted] opt_67 opt_82)
(client-ID hwaddr type 1 xx:xx:xx:xx:xx:xx)
(reconfigure-accept)
(Client-FQDN)
(IA_NA IAID:1 T1:0 T2:0)
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dat klopt, in bridge mode is de eRouter uitgeschakeld en is behalve informatie over het modem zelf niets te tonen in de webinterface. De WAN-interface die het /128 GUA ontvangt bevindt zich bij bridge mode op de eigen router. Het modem doet zelf overigens niets met IPv6, CM provisioning is bij Ziggo (nog) IPv4 only.
@sytsevg ik zie inderdaad dat er op dit moment geen IPv6 informatie uit je modem te halen is. Die informatie zet ik intern door voor onderzoek, ik zie namelijk niet terug waarom die niet uitgedeeld wordt aangezien alles goed staat.
@CitizenE klopt het dat het om de zakelijke aansluiting gaat met de Ubee UBC1318ZG modem + mac adres info uit je profiel? Liefst dan ook de check of die UIT bridge modus gehaald kan worden en of dan wel een IPv6 adres beschikbaar komt. We hebben hier geen bekende problemen mee namelijk en willen die graag onderzoeken + herstellen.
Goh ipv6 gaat al jaren niet goed
Wat gaat er al jaren niet goed?
@Jos het gaat inderdaad om de aansluiting zoals vermeld in mijn profiel.
Jullie DHCP server moet kunnen vertellen waarom het een negatieve advertise afgeeft. Het reageert immers actief op een sollicit van onze router.
Ik zal kijken of ik een keer zonder al te veel onderbreking bridge mode uit kan zetten maar ik verwacht daar niet veel van aangezien OP daar ook geen succes mee had.
# tcpdump -i eth4 -n -vv '(udp port 546 and port 547)'
tcpdump: listening on eth4, link-type EN10MB (Ethernet), snapshot length 262144 bytes
11:10:09.043063 IP6 (flowlabel 0x3b695, hlim 1, next-header UDP (17) payload length: 138) fe80::xxxx:xxxx:xxxx:xxxx.546 > ff02::1:2.547: [bad udp cksum 0x6035 -> 0xa884!] dhcp6 solicit (xid=14c3b1 (elapsed-time 65535) (option-request SIP-servers-domain SIP-servers-address DNS-server DNS-search-list SNTP-servers NTP-server AFTR-Name opt_67 opt_82) (client-ID hwaddr type 1 xxxxxxxxxxx) (reconfigure-accept) (Client-FQDN) (IA_NA IAID:1 T1:0 T2:0) (IA_PD IAID:1 T1:0 T2:0 (IA_PD-prefix ::/57 pltime:0 vltime:0)))
11:10:09.064975 IP6 (hlim 64, next-header UDP (17) payload length: 237) fe80::201:5cff:feb5:3e46.547 > fe80::xxxx:xxxx:xxxx:xxxx.546: [udp sum ok] dhcp6 advertise (xid=14c3b1 (client-ID hwaddr type 1 xxxxxxxxxxx) (server-ID hwaddr/time type 1 time 675337421 00163eb61d90) (IA_NA IAID:1 T1:0 T2:0 (status-code NoAddrsAvail)) (IA_PD IAID:1 T1:0 T2:0 (status-code NoPrefixAvail)) (DNS-server 2001:b88:1002::10 2001:b88:1202::10 2001:730:3e42:1000::53))
@Jeff schreef:Wat gaat er al jaren niet goed?
Diverse problemen omtrent ipv6
Ik heb al jaren ipv6 en nooit een probleem ervaren.
Goedemiddag @sytsevg, we hebben inmiddels een case aangemaakt om dit probleem verder te onderzoeken. Als we meer informatie hebben, dan laten we dit uiteraard hier weten. 😄
Het probleem lijkt nu opgelost: ik krijg weer een WAN IPv6 adres en de PDs werken ook weer.
@Marco ik ben erg benieuwd wat er nu aan de hand was. Kun je hier terugkoppeling over geven?
Gisteren werkte plots IPv6 weer, blijkbaar hebben ze dus iets aan Ziggo's kant gefixed.
Oplossing is dus: Zet modem in "normale" modus, want bewijs van tcpdumps zijn blijkbaar niet genoeg, en dan kunnen ze vanaf afstand constateren dat het dus niet werkt. Verder hebben ze het wel snel opgelost na dat ze er achter kwamen dat het niet werkte.
Fijn dat het euvel bij jullie is opgelost @sytsevg en @CitizenE. Ik heb dit teruggekoppeld aan de partij die dit aan het onderzoeken was met de vraag of er iets is gewijzigd. Zij zien geen opvallende zaken terug dat er iets is gewijzigd, maar geven aan dat het mogelijk te maken heeft gehad met het in- en of uitschakelen van bridge mode en de verbonden apparaten in eerste instantie verbinding bleven maken met het eerdere IP-adres.
Vaag verhaal met het in en uitschakelen van Bridge modus. Hoe bedoel je "het eerdere IP-adres"?
Toevallig kreeg ik zojuist een nieuwe terugkoppeling op mijn eerdere verzoek welke het mysterie uit de wereld helpt. De situatie lag bij meerdere partijen waardoor dit langs elkaar heen is gelopen en de daadwerkelijke oplossing niet iedereen heeft bereikt. Excuses. Ze hebben de logfiles erop nagekeken en zagen dat er iets niet goed ging vanwege de melding 'Unable to offer any leases to Client en No prefix available on Link'. Dit is doorgezet naar de desbetreffende afdeling (OPS) en zij hebben het vervolgens opgepakt/opgelost.
Dank voor je terugkoppeling. Kunnen we er van uit gaan dat het probleem bij de DHCPv6 server op het(zelfde?) CMTS lag, aangezien IA_NA en IA_PD ook bij router mode niet toegewezen konden worden?
Hoi @Cecilia ,
Dank voor je terugkoppeling. Dit is informatief al geeft het nog steeds geen antwoord op de vraag wat er nou precies mis ging.
Wat bij mij slecht valt, is het feit dat OP in eerste instantie met de klantenservice wat basic trouble-shooting gedaan heeft. Nadat die er niet uitkwamen is OP met het spreekwoordelijk kluitje naar de community doorgestuurd. Dit had natuurlijk meteen geëscaleerd moeten worden naar een 2e of 3e lijn support team. Er lopen genoeg capabele engineers bij Ziggo rond die dit issue binnen 10 minuten gelokaliseerd, begrepen en opgelost zouden hebben.
Ik vermoed dat dit precies is wat er is gebeurd nadat het bij het operationele team is terechtgekomen.
Het ging inderdaad om één CMTS waar de configuratie niet goed stond en deze is dus gecorrigeerd. Verder zal er in de toekomst ook beter gemonitord worden op soortgelijke foutmeldingen, zodat dit sneller op de radar is en verholpen kan worden.
Er wordt duidelijk door Ziggo actief gesleuteld aan de DHCPv6 setup: sinds vanmiddag krijgen we (in fUPC gebied) een IPv6 GUA PD uit de 2001:1c00::/32 range (versus de 2a02:a200::/27 range tot nu toe).
Interessant, gebruikelijk komt 2001 voor in fZiggo en 2a02 in fUPC. Is de prefix size nu ook /56 of nog steeds /57?
Ik heb de PD prefix nog steeds op /57 staan en dat werkt gewoon. Heb het niet op /56 geprobeerd.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.