Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Ragepiee
Level 2

Modem herstart zichzelf, daardoor geen internet

Ik heb sinds een paar weken een heel bijzonder probleem.

 

Mijn modem herstart zich eens in de zoveel tijd, waardoor ik 5-8x per dag geen internet heb voor 5 a 10 minuten. Terwijl ik wel gewoon goed werkend internet heb wanneer het modem zich gewoon gedraagt.

Uiteraard heb ik het forum al afgespeurd en kwam ik oude topics tegen maar deze hebben mij nog niet geholpen. Dit is er ondertussen gebeurd:

 

2 keer een monteur langs geweest waarbij het modem is vervangen, het AOP is vervangen, de coaxkabel is vervangen, de splitter is vervangen en hij heeft in de buurtkast gecheckt op corosie. Dit allemaal heeft dus niet geholpen, daarom post ik nu maar eens zelf iets op het forum.

 

In de bijlagen zijn de downstream en upstream kanalen te zien met daarin de post RS errors etc.

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want na +/- 4 weken met kwakkelend internet in corona tijd is niet te doen, zeker niet met thuis werken en studies etc.

 

Alvast hartelijk dank en vriendelijke groet,

Frank

 

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ragepiee
Level 2
Topicstarter

Ik heb inderdaad de modem gisteravond op bridge mode laten zetten / gezet aangezien ik er genoeg van had en er een eigen router achter heb geplaatst. Sindsdien geen problemen meer maar ik wacht nog 1-2 dagen voordat ik dat als oplossing selecteer.

 

Natuurlijk werkt het modem dan nog steeds niet zoals hoort bij normaal gebruik. De lampjes knallen allemaal op rood, en gaat dan rebooten. Dus wit knipperend lampje, daarna de groene tot uiteindelijk het witte lampje stabiel brandt. 

 

De monteur had inderdaad ook geconstateerd dat de verbinding prima is wanneer het er is, geen ruis of enige andere problemen. Alleen waarom het modem steeds wegvalt is nu nog steeds een raadsel

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
21 Reacties 21
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik kan geen aanleiding voor herstarten van het modem zien aan de downstream/upstream-gegevens, deze zien er prima uit. Ik zie aan de waarden in de kolom 'Pre RS Errors' (dit zijn niet daadwerkelijk errors maar de totale aantallen pakketjes met data die het modem heeft ontvangen) wel dat het modem niet lang geleden nog de internetverbinding opnieuw opgebouwd heeft, dat zou een herstart kunnen zien die jij beschrijft.

 

Zou je de gegevens op het tabblad Netwerk historie willen plaatsen (afgelopen dagen)? Dan kijk ik daar ook nog even naar.

 

Tevens, voor de zekerheid: zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP, splitter(s), versterker (indien aanwezig) en bekabeling?

0 Kudos
Rowdy
Level 7

Omdat je vrijwel alles al geprobeerd en vervangen hebt: wil je eens een kabelhaspel uitrollen (voor stroom) naar een stopcontact wat liefst op een andere groep zit en daar de adapter van de modem in stoppen? Ik neem overigens aan dat bij het vervangen van de modem ook de stroomadapter is vervangen?

 

Zoals Spock zei: “If you eliminate the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.”

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

@Rowdy Ook waardevol om te proberen, het zou zeker ook een voedingsprobleem kunnen zijn.

0 Kudos
Ragepiee
Level 2
Topicstarter

Bij deze alle foto's, note: ik heb hem gisternacht wel weer naar fabrieksinstellingen gezet om te checken of dat zou werken, helaas to no prevail

0 Kudos
Ragepiee
Level 2
Topicstarter

Dit ga ik zeker proberen als hij er weer uit knalt, hij staat op het moment in de meterkast dus ik heb hem verder verwijderd van de stoppen om te checken of dat invloed heeft (lijkt me wel stug)

 

Ik heb niet zo goed op de monteur gelet tijdens het vervangen van het modem alleen ik mag ook aannemen dat de voeding ook vervangen is.

0 Kudos
KBX458
Oud Community-lid

Welke apparaten zijn met het modem verbonden?

0 Kudos
Ragepiee
Level 2
Topicstarter

2 pc's en een mesh netwerk van die wifi boosters van ziggo (TP-link deco m4r)

0 Kudos
KBX458
Oud Community-lid

Ik heb het moderatieteam gevraagd om de verbinding nader te bekijken. Ik verwacht dat er morgen iemand hier langskomt.

 

0 Kudos
Rowdy
Level 7

Nouja, als het precies dezelfde modem is, en je had misschien je adaptersnoertje netjes weggewerkt, dan is het maar de vraag of de voeding per se vervangen is.

0 Kudos
Ragepiee
Level 2
Topicstarter

Het modem is vervangen en de adapter was zeker niet netjes weggewerkt. Ik heb het modem op een andere groep gezet en hij is er nu net weer uitgevallen dus dat is helaas ook niet de oplossing.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Is er nog iets aangesloten tussen splitter (POA-01-B) en modem?

0 Kudos
Ragepiee
Level 2
Topicstarter

Nope

0 Kudos
Rowdy
Level 7

Dat is jammer, het was as het proberen waard! Dan zou ik toch het modem nogmaals vervangen. Het is natuurlijk goed mogelijk dat het nieuwe modem ook 'gewoon' defect is, dat komt natuurlijk vaker voor. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dan lijkt het mij ook de beste optie om even op een moderator te wachten.

0 Kudos
zekerzekerzeker
Level 6

Hoe zijn de tplink deco m4;s aangesloten op het modem. De 1e moet namelijk bekabeld en indien de anderen ook bekabeld zijn aangesloten (altijd de beste methode), dienen deze middels een switch ná de 1e bekabelde m4 verbonden te zijn. Anders heb je kans dat je modem zeer regelmatig vastloopt door loopback problemen.

0 Kudos
Ragepiee
Level 2
Topicstarter

De eerste is verbonden via kabel, de andere 2 zijn verbonden via wifi

0 Kudos
Ragepiee
Level 2
Topicstarter

Is het mogelijk dan een pc er voor kan zorgen dat een modem zichzelf herstart?

0 Kudos
Marije
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Hey @Ragepiee, welkom hier! 

 

Vreselijk irritant en teleurstellend dat je meerdere keren per dag de verbinding helemaal kwijt bent. Zeker wanneer je hier normaal wel een goede verbinding uit haalt. Ik snap dat je je dan gaat afvragen waarom die verbinding er helemaal uit valt. 

 

Met een nieuw modem en nieuw AOP is er dus nog geen oplossing. Ik begrijp vanuit het topic dat je ook al een ander stopcontact hebt uitgeprobeerd en dat niet heeft geholpen. Ik zie dat je modem van Ziggo in bridge staat en begrijp dat je de Deco's hierop hebt aangesloten. Naast de Deco die bekabeld is aangesloten, kun je dus niet nog een ander apparaat bekabeld aansluiten op het modem om te testen. 

 

Wanneer ik het signaal van de afgelopen week onder de loep neem, ziet dat er allemaal stabiel en netjes uit. Zowel de Upstream als Downstreams verliezen niet hun stabiliteit en de ruisverhouding in beide is ook prima.

 

Als de verbinding weg valt, wat zie je dan op het modem gebeuren? Welke lampjes branden er nog? 

0 Kudos
Ragepiee
Level 2
Topicstarter

Ik heb inderdaad de modem gisteravond op bridge mode laten zetten / gezet aangezien ik er genoeg van had en er een eigen router achter heb geplaatst. Sindsdien geen problemen meer maar ik wacht nog 1-2 dagen voordat ik dat als oplossing selecteer.

 

Natuurlijk werkt het modem dan nog steeds niet zoals hoort bij normaal gebruik. De lampjes knallen allemaal op rood, en gaat dan rebooten. Dus wit knipperend lampje, daarna de groene tot uiteindelijk het witte lampje stabiel brandt. 

 

De monteur had inderdaad ook geconstateerd dat de verbinding prima is wanneer het er is, geen ruis of enige andere problemen. Alleen waarom het modem steeds wegvalt is nu nog steeds een raadsel

0 Kudos
Ga naar reactie