1
Vraag
2
Reageer en help mee
Wouter12345

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Modem en mediabox apart

Beste lezers,

 

Afgelopen maand heb ik mijn eerste woning gekocht. Ik zou graag Ziggo internet+TV willen.

 

Mijn idee is als volgt:

 

Kabel komt binnen in de meterkast van het appartement. Komt binnen op een Splitter aansluiting. Splitter bied uitgangen voor data en TV (UMU 01 (nu thuis), POA 01 (geadviseerd door ziggo)).

 

Een uitgang gaat naar een modem welke zowel WIFI als ethernet aansluitingen heeft.

 

Andere coax uitgang gaat door een leiding naar de mediabox bij de TV (woonkamer).

 

Aansluitingen die ik in gedachte heb zijn als volgt:

 

  • Modem naar slaapkamer (muuraansluiting)
  • Modem naar woonkamer (naar nog uit te kiezen router in woonkamer)
  • Router naar mediabox/tv en desktop
  • TV coax naar woonkamer (mediabox)

 

Nu heb ik in mijn ouderlijk huis een vergelijkbare setup (UBEE modem, oude Horizon box, wifi router in woonkamer). Ik zou dus graag een apart modem en mediabox willen (TV en gewenste locatie modem staan te ver uit elkaar voor gecombineerd toestel).

 

  • Dien ik zelf een modem aan te schaffen of krijg ik deze bij een abonnement (indien niet inbegrepen is advies welkom)?
  • Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een router?

 

Graag verneem ik of mijn plan haalbaar is en wat ik zelf dien te doen naast het leggen van kabel tussen de ruimtes en aansluiten eigen apparatuur.

 

 

 

 

13 Reacties 13
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je krijgt van ziggo een modem/router (connect box). Deze wordt via een splitter zo dicht mogelijk bij het eerste aansluitpunt (aop) aangesloten (max 1.5mtr), meestal dus in de meterkast.

 

Om het wifi bereik te verbeteren lees dit, is overigens lang niet altijd nodig.

SmartWifi van Ziggo - Perfecte wifi met slimme wifi-versterkers

 

Tv coax uieraard naar eigen inzicht, misschien een versterker nodig, goede bekabeling is noodzakelijk.

Wouter12345
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb een coax kabel met Ziggo Geschikt keurmerk dus hopelijk is dat afdoende. Is wel een dunne (4,6mm ivm combikabel coax en ethernet) maar dat lijkt mij met goede montage geen probleem.

 

Ter info, apart modem, router en mediabox/smart tv is dus gewoon mogelijk?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Een Modem/Router combinatie de Connectbox zit standaard in het installatie pakket, naast de mediabox.

Welk TV abonnement wil je afnemen dat bepaalt deels welke Mediabox je zal ontvangen de Next heeft voor de interactieve functies een internet aansluiting nodig, dat kan bekabeld of via wifi, een Mediabox XL ( Bij TV Start) heeft enkel een coax kabel nodig.

 

Een router als wifi accespunt in de woonkamer is mogelijk teveel van het goede, wat is het doel van die router wil je meer dan twee apparaten bedraad aansluiten?

 

Wouter12345
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor je reactie. Gezien ik graag interactieve TV wil lijkt een router in woonkamer mij noodzakelijk (niet slaapkamer, mijn fout in orginele bericht). Zo kan zowel de mediabox als mijn desktop (welke ik in de woonkamer wil plaatsen) voorzien worden van bedraad internet.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Wouter12345 dat hangt zoals ik al schreef puur af van het model mediabox, vandaar de vraag betreffende het TV abonnement bij Start ontvang je de Mediabox XL( vergelijkbaar met de Horizon), bij Compleet en Max de Next.

 

Een extra router is niet noodzakelijk tenzij je dit wenst vanwege bepaalde opties.

 

Wouter12345
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Voor de goede orde, ik heb toch wel een router nodig als ik een ethernet kabel van meterkast naar woonkamer heb lopen? Dan zullen desktop en interactieve mediabox toch een eigen aansluiting nodig hebben? Of kan de interactieve box met meerdere aansluitingen mijn desktop voorzien?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Wouter12345  schreef:

Voor de goede orde, ik heb toch wel een router nodig als ik een ethernet kabel van meterkast naar woonkamer heb lopen? Dan zullen desktop en interactieve mediabox toch een eigen aansluiting nodig hebben? Of kan de interactieve box met meerdere aansluitingen mijn desktop voorzien?


Zoals @Steefb  ook aangaf je ontvangt een gecombineerd aparaat wat zowel modem en router is. In de woonkamer is mogelijk een netwerk switch nodig. De Mediabox XL fungeert niet meer als router. Een eenvoudige router als  wif accespunt ingesteld is ook mogelijk, dan is een switch niet noodzakelijk.

Wouter12345
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dus als volgt:

 

splitter: 2 uitgangen

 

uitgang 1: coax naar connectbox

uitbox 2: coax naar woonkamer, van woonkamer naar mediabox

 

connectbox voorzie ik van twee aansluitingen, een naar woonkamer een naar slaapkamer.

 

netwerkswitch in woonkamer om zowel desktop als mediabox van bedraad internet te voorzien.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Wouter12345 Ziggo levert klanten tegen kostprijs ook allerlei aansluitmaterialen zoals een switch: Ziggo Randapparatuur | Ziggo

 

Dat is een stuk goedkoper dan een router.

Wil je ook nog goede wifi in je woonkamer, b.v. omdat het modem in de meterkast staat, dan is een SmartWifi pod ideaal, die sluit je met een netwerkkabel op je switch aan en je hebt een prima wifi in huis.

Te huur voor 1,25 per maand: SmartWifi van Ziggo - Perfecte wifi met slimme wifi-versterkers

Zo nodig gebruik je er meer voor een goede wifi in heel je huis.

Wouter12345
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor de info!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Twee netwerkkabels naar de woonkamer vanaf de Connectbox is ook een optie dat hangt geheel van de situatie en wensen af.

De genoemde pods in combinatie met een switch is de meest voordelige en prima oplossing.

Tenzij je juist alles in een apparaat wilt hebben en geen vrij stopcontact dat is met de Pods wel van belang.

Wouter12345
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Twee netwerkkabels is gezien gebrek aan loze leidingen geen optie. Heb nu al materiaal voor dubbel WCD met zowel ethernet als coax aansluiting voor de woonkamer aangeschaft.

 

Wifi pods zijn volgens keuzehulp Ziggo niet nodig. Het gaat hier om een klein appartement.

 

Ik ga het proberen zoals eerder beschreven. Nu alleen nog de COAX en netwerk connectoren aansluiten, uiteraard met Ziggo Gecertificeerd keurmerk van prima leveranciers (Hirschmann en Technetix).

 

Bedankt voor alle feedback. Weer een hoop geleerd.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi @Wouter12345

Wat fijn om te zien dat je al zo goed bent geholpen door de leden 🙂 Laat je ons weten of het is gelukt? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic