1
Vraag
2
Reacties
timothee

Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Modem check i.v.m. uitblijven verhoging internet snelheid

Kan een van de Ziggo support medewerkers s.v.p. op afstand checken of mijn Cisco / Technicolor EPC3928AD modem reeds het nieuwe profiel binnengehaald heeft voor 350/35 Mbps?

 

Ik haal nl. nog steeds de oude 300/30 waarden, wanneer ik een speedtest vanaf mijn Ubiquiti router uitvoer. Ook via andere netwerk clients haal ik niet meer dan 30 up.

 

Het modem is (uiteraard) reeds meermaals enkele minuten van de stroom gehaald sinds de mail van Ziggo met het juich bericht dat de snelheid was verhoogd 🙂 Dat bericht heb ik begin juli ontvangen, dus ruim een maand geleden. De pogingen hebben echter nog niet het gewenste resultaat opgeleverd.

 

Alvast bedankt!

 

 

25 Reacties 25
timothee
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Alex Ik heb het Cisco modem vanochtend vervangen door het nieuwe Ubee modem en haal nu inderdaad hogere snelheden! 🙂 Nog net geen 350Mbps down (bekabeld), maar wel ruim 35Mbps up, dus helemaal prima. Nogmaals hartelijk dank voor het toesturen van dat Ubee modem 👍

 

Zit alleen nog even te klooien met intern benaderen van mijn NAS o.b.v. public DNS name; dat werkte met het oude modem gewoon, maar nu helaas nog niet 🤔 O.b.v. local DNS name werkt het natuurlijk wel, maar dat is niet handig in mobiele apps die het intern en extern moeten doen.

Moet ik dus nog even naar zoeken....anders bel ik Ziggo om het modem in bridge modus te zetten, dat scheelt dan weer een schakel in de keten. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Bridge mode is hoe dan ook aanbevolen bij gebruik van een eigen router. Je kunt dit ook via het daarvoor bestemde formulier aanvragen.

 

De UBC1318ZG ondersteunt geen hairpin/loopback NAT. Je kunt binnen het LAN dus niet gebruik maken van port forwarding. Met bridge mode is die beperking uiteraard niet meer van toepassing.

timothee
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@tobiastheebe Ik heb het modem vanochtend in bridge modus laten zetten. Kon gewoon via de online chat functie van Ziggo, dus erg gemakkelijk. Daarna even de WAN config op DHCP IPv4 (*) gezet in mijn Unifi Dream Machine SE en voila, directe internetverbinding. Alles werkt naar behoren, behalve die hairpin / loopback NAT (ik heb even gewacht, maar inmiddels pingt ie mijn NAS op het juiste IP adres) 🤔 Vermoed dat ik het dan in mijn UDM SE moet zoeken...

 

(*) Klopt het dat ik nu óók een IPv6 WAN IP heb? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De router ontvangt inderdaad een IPv4-adres en een (delegated) IPv6-prefix = Full Dual-Stack.

 

Hairpin/loopback NAT moet uiteraard worden afgehandeld door de router. Als je binnen het LAN een ander apparaat niet kunt bereiken via het WAN IPv4-adres met port forwarding, dan is deze functie niet ingeschakeld/beschikbaar. Mogelijk wordt dit niet (standaard) ondersteund op de UDM.

 

20221002-01.png

timothee
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@tobiastheebe Dank voor de aanvulling. Ik heb nog weinig praktijkervaring met IPv6, dus ga mij er verder in verdiepen. Vooralsnog voldoet IPv4.

 

Hairpin/loopback NAT is inmiddels gelukt met de Ubiquiti UDM SE. Het werkte initieel niet omdat ik nog een firewall rule actief had voor het blocken van inter-VLAN verkeer. Die rule heb ik liever wel actief, maar voor nu werkt het en ga ik dat nog wel nader uitzoeken met de "Ubiquiti vrienden" 🙂

Dat werkte voorheen natuurlijk wel omdat het oude Cisco modem van Ziggo die loopback verzorgde i.p.v. de UDM SE.

 

Mijn "issue" met de internetsnelheid is in elk geval opgelost met dit nieuwe modem, dus wat mij betreft kan dit topic worden gesloten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Zelf maak ik ook nog geen gebruik van IPv6 op mijn EdgeRouter 4. Ik heb wel de nodige configuratie voorbereid, bij de ER moet dit vooralsnog volledig via de CLI worden toegevoegd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic