1
Vraag
2
Reacties
timothee

Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Modem check i.v.m. uitblijven verhoging internet snelheid

Kan een van de Ziggo support medewerkers s.v.p. op afstand checken of mijn Cisco / Technicolor EPC3928AD modem reeds het nieuwe profiel binnengehaald heeft voor 350/35 Mbps?

 

Ik haal nl. nog steeds de oude 300/30 waarden, wanneer ik een speedtest vanaf mijn Ubiquiti router uitvoer. Ook via andere netwerk clients haal ik niet meer dan 30 up.

 

Het modem is (uiteraard) reeds meermaals enkele minuten van de stroom gehaald sinds de mail van Ziggo met het juich bericht dat de snelheid was verhoogd 🙂 Dat bericht heb ik begin juli ontvangen, dus ruim een maand geleden. De pogingen hebben echter nog niet het gewenste resultaat opgeleverd.

 

Alvast bedankt!

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8989Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Yes, uiteraard! Na ontvangst heb je twee weken om hem aan te sluiten. Pas op het moment dat de Ubee daadwerkelijk verbinding met ons maakt, wordt de Cisco gedeactiveerd.

Bekijk in context

25 Reacties 25
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Bij meerdere eerdere topics van andere gebruikers met EPC3928AD's is gebleken dat ~300 Mbps in de praktijk de maximaal haalbare downloadsnelheid is voor dit type modem. Op de drie modems die ik beheer is de snelheidsverhoging rond 8 juli toegepast. Met bridge mode zijn mogelijk nog iets hogere snelheden haalbaar, indien nu niet van toepassing.

timothee
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@tobiastheebe Dank voor je snelle reactie.

Als het een beperking van het modem is, dan ga ik Ziggo vragen om een nieuw modem. Dit modem is ook al behoorlijk oud ondertussen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Je kunt de snelheid nog testen met bridge mode, mocht je hier nu niet gebruik van maken. De klanten waar ik in mijn vorige reactie naar verwees, gebruikten de EPC3928AD als (enige) router. In bridge mode is 350 Mbps mogelijk wel haalbaar.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan kosteloos een SmartWifi modem (Connectbox) toesturen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

 

Helaas is het wel mogelijk dat je met dit nieuwe modem een verminderde stabiliteit ervaart. Mocht je toch willen overstappen, dan is het wel verstandig om de coaxinstallatie na te lopen, je kunt hiervan een of meerdere foto's plaatsen.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

Als je toch in bridge werkt, kun je ook vragen om een Ubee 1318ZG.

timothee
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Als een nieuwer modem minder stabiel is, behoud ik liever het huidige modem. 

Omdat ik een eigen router gebruik, zou ik het modem liefst in bridge modus gebruiken, echter heb ik daar slechte ervaringen mee. Ik heb dit ooit eerder aangevraagd. Moest toen 3 dagen wachten voor het was doorgevoerd waarna ik een IP adres uit een heel ander subnet kreeg en qua snelheid nog maar enkele Mb’s over had. Heel vaag. Daarna duurde het weer drie dagen voor het op mijn verzoek was teruggedraaid!

Vanwege het thuiswerken kan ik mij dit niet permitteren. Ik wil een verzoek indienen voor bridge modus, maar dan moet het wel gelijk worden doorgevoerd én hersteld als het niet naar behoren werkt. 

Overigens lijkt mijn modem gewoon nog het oude 300/30 profiel te hebben, want bij een Speedtest zie je dat de snelheid precies bij 30Mb upload wordt afgeknepen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De UBC1318ZG kent niet dezelfde beperkingen als het SmartWifi modem en is bij uitstek geschikt voor bridge mode.

 

Je ontvangt inderdaad een nieuw IP-adres als je van router naar bridge mode overstapt, omdat het MAC-adres van de router (dat naar de DHCP-server van Ziggo wordt verstuurd) wijzigt. Een snelheid die beperkt is tot enkele Mbps hoort uiteraard niet voor te komen, dit heb ik zelf alleen gezien bij een 'blokkade' of activatie-/provisioning-probleem, het modem ontvangt dan een boot file met service flows van bijvoorbeeld 1/1 of 5/2 Mbps.

 

Helaas zijn op de UBC1318ZG de service flows niet zichtbaar, anders hadden we kunnen bevestigen of de verhoging al of niet daadwerkelijk doorgevoerd is.

timothee
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Excuses voor de late reactie.

 

Even voor de duidelijkheid: ik heb momenteel een Cisco / Technicolor EPC3928AD modem. Die UBC1318ZG is door iemand anders hier als geschikt alternatief aangedragen, maar heb ik dus nog niet.

 

Zijn die service flows wel in te zien op het Cisco / Technicolor EPC3928AD modem?

 

Zo niet, ga ik Ziggo nog maar eens bellen om bridge modus in te laten schakelen. Maar dan wel onder de voorwaarde dat ze het gelijk doorvoeren én gelijk terug zetten als het weer niet naar behoren werkt. Ik heb geen zin in downtime of een bagger snelheid, dat is die beperkte snelheidsverhoging niet waard.

 

Eigenlijk zou Ziggo zelf mogen monitoren of klanten nog apparatuur in bruikleen hebben die überhaupt geschikt is om de snelheid van hun abonnement te halen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De service flows zijn helaas alleen zichtbaar op het SmartWifi modem (Giga). Een moderator of een medewerker van de klantenservice kan dit wel voor je controleren.

 

Je kunt dit formulier gebruiken om bridge mode aan te vragen, binnen 24 uur start het modem daarna opnieuw op met de eRouter uitgeschakeld. Om het zo snel mogelijk uit te laten voeren, zul je inderdaad met de klantenservice contact moeten opnemen.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hallo @timothee

Goed dat je het modem hier laat controleren 🙂

Het klopt wat @tobiastheebe zegt. Dit modem kan maximaal tot 300 Mbps. We zijn vanaf april dit jaar gestart met het omruilen van deze oudere modems. Gelukkig kunnen we dit ook forceren en voorzie ik je graag van een nieuwer modem. Welk modem heeft jouw voorkeur?

Naast het modem, is de bekabeling vaak ook nog een ding omdat deze meestal net zo oud is. Dat is dan ook de reden dat @tobiastheebe hiernaar vraagt. Wil je hiervan foto's delen? 

timothee
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Jiri Dank voor je reactie.

 

Als mijn huidige modem inderdaad maar tot 300Mbps kan gaan, dan zou ik het graag willen laten omruilen voor een nieuwer model.

 

Ik begrijp dat ik kan kiezen tussen een Ziggo SmartWifi / Connectbox of een Ubee UBC1318ZG modem?

Wat ik uit de reacties hierboven opmaak, is het Ubee modem stabieler. Ik zie hier dat het modem geen Wifi heeft, maar wel in zowel router- als bridge modus kan draaien. Wifi heb ik niet nodig, want ik heb eigen AP's. 

 

Liefst ontvang ik dan zo'n Ubee modem, bij voorkeur gelijk in bridge configuratie aangezien ik een eigen Ubiquiti router heb.

 

Ik zal een foto maken van het AOP in de meterkast. Dat is inmiddels ook alweer enkele jaren geleden vervangen, maar dat kwam doordat de monteur die e.e.a. in 2015 had geïnstalleerd, iets teveel van de kabel had gestript (zie andere post van mij). Daarna is er nooit meer iets aan de coax installatie in huis gewijzigd en ik heb ook eigenlijk nooit issues. Het enige is dat ik nu niet meer de internetsnelheid van mijn abonnement haal. Lijkt mij geen beperking van de bestaande coax installatie.

timothee
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Jiri Heb jij mijn vorige reactie al gezien?

 

Ik krijg nu nl. een brief (Servicebericht) van Ziggo met de mededeling dat mijn modem binnen 3 weken wordt vervangen. Ik gok dat dit de pro-actieve vervanging betreft, waarover eerder is gesproken?

 

Zojuist even bij de klantenservice geïnformeerd welk modem wordt verstuurd en dat zou om het SmartWifi modem gaan, de Ubee UBC1318ZG zou enkel voor zakelijke klanten beschikbaar zijn.

 

Vanwege de stabiliteit zou ik toch graag zo'n Ubee modem ontvangen. Is dat iets wat jij nog kunt regelen? Ik begreep dat afspraken die hier via de Community worden gemaakt, buiten de klantenservice om gaan dus men kon mij daar niet bij helpen.

 

N.B. ik begreep ook dat omzetten van router naar bridge modus tegenwoordig direct gebeurd i.t.t. de drie dagen die ik destijds heb moeten wachten. Da's mooi, want dan kan ik ná modem wissel een keer op een gelegen moment bellen om dat om te laten zetten.

 

Alvast bedankt!

 

Timothée

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

AOP, splitter en kabels zijn volledig up-to-date. Het kapje van de splitter (POA 01-UPC) zorgt soms echter voor problemen, zou je deze willen verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken).

 

Ik heb zojuist bij de moderators aangegeven dat je een UBC1318ZG wenst te ontvangen i.p.v. het SmartWifi modem.

 

Bridge mode kun je via dit formulier aanvragen, dan wordt het z.s.m. doorgevoerd. Het blijft wel een actie die handmatig opgepakt moet worden door een medewerker.

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

nvm

timothee
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dankjewel @tobiastheebe voor het doorgeven van de modem voorkeur!

 

Ik heb splitter en kapje gecontroleerd en zie geen reden om het kapje er nu af te halen. Ik zie nl. dat het er niet te ver op gedrukt zit, want de aansluitingen waar de kabels op zitten, komen tegen het plastic van het kapje aan. Als ie te ver doorgedrukt is, dan zit daar ruimte tussen. Ik ervaar zoals gezegd ook geen problemen; het niet halen van 350/35 Mbps (maar wel 300/30 Mbps) is nl. niet echt een probleem. Al wil ik die snelheid wel kunnen halen, want daar betaal ik voor 😉

tjhslangen

Level 10
  • 418Posts
  • 25Oplossingen
  • 204Likes

@tobiastheebe ik zie vaker dat je zegt dat mensen het witte kapje moeten verwijderen. Dit witte kapje zorgt dat de poa op zn plek blijft zitten. Als je eerst poa in het aop drukt en dan pas witte kapje er opdrukt dan zit de poa en het kapje goed. Meeste mensen drukken idd eerst witte kapje op de poa en dan pas in het aop dan kan het idd mis gaan. Dat poa niet vergenoeg in het aop zit.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8989Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @timothee,

 

Ik heb zojuist de Ubee UBC1318ZG voor je aangevraagd. Je ontvangt deze binnen 5 werkdagen. De Cisco mag daarna naar de milieustraat. In de bevestiging die je gaat ontvangen, wordt mogelijk over een Connectbox/Smart modem gepraat, dat is een standaard mail 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@tjhslangen Eerst de splitter plaatsen en dan het kapje erop drukken omzeilt inderdaad de ontwerpfout van het kapje. Ik geef dit advies alleen voor de POA 01-UPC, niet voor de POA-01-B, welke het nieuwe type kapje zonder deze ontwerpfout gebruikt.

timothee
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Alex Top, hartelijk dank daarvoor!

 

Ik neem aan dat het huidige Cisco modem blijft werken tot ik het nieuwe Ubee modem heb aangesloten / geactiveerd? Ik ben nl. niet thuis als het nieuwe modem eind v/d week wordt bezorgd en maak geen vrienden thuis als de internetverbinding dan weg valt 😉 Installatie zal iets voor het eerste weekend van oktober worden.

 

@tobiastheebe Ik zie dat ik in mijn vorige reactie juist verkeerd om beschreef wat ik bedoelde met het plastic kapje. Ik heb toch maar even een foto gemaakt, zie bijlage. Hij zit m.i. niet helemaal goed, maar ook niet helemaal fout er op. Met een schroevendraaier zou ik de splitter wellicht nog wat dichter op het AOP kunnen drukken, zonder het kapje los te hoeven maken. Maar zoals gezegd ga ik er nu niet aan rommelen, want het werkt nu storingsvrij. Wel goed om te weten waar een potentieel aandachtspunt zit op het moment dat zich wél storingen voordoen, dus bedankt voor de tip en link naar het duidelijke filmpje.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8989Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Yes, uiteraard! Na ontvangst heb je twee weken om hem aan te sluiten. Pas op het moment dat de Ubee daadwerkelijk verbinding met ons maakt, wordt de Cisco gedeactiveerd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic