1
Vraag
2
Reacties
Thomas641991

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Modem blijft IP toewijzen bij uitgeschakelde DHCP

Ik heb onlangs een nieuwe router aangeschaft, namelijk de Netgear R7800. Om deze te installeren heb ik het modem (de Connect box) in bridge modus gezet en vervolgens de router aangesloten en geïnstalleerd.
Dit leek in eerste instantie goed te gaan tot ik de melding "Connected, no internet" kreeg op mijn telefoon. Na verder te kijken bleek dat meerdere apparaten problemen hadden (zowel bekabeld als draadloos). Wat bleek, de apparaten kregen een IP toegewezen vanuit het modem, niet de router (dus 192.168.178.x in plaats van 192.168.1.x).
Na contact op te hebben genomen met de Ziggo chat, bleek mijn DHCP nog aan te staan en die is op afstand uitgezet. Na het uit- en inschakelen van het modem bleek dit niet te baten, ik kreeg weer dezelfde melding.

Om het opnieuw te proberen heb ik het modem gereset, handmatig DHCP en wifi uitgeschakeld en de router weer verbonden met het modem, dit leek in eerste instantie weer goed te gaan om vervolgens weer problemen te geven.

Aangezien bridge niet werkt en de lan-poorten van het modem behouden aantrekkelijk klinkt besloot ik om de "How to: router achter modem" van Marten1980 te volgen. Ook dit geeft echter weer hetzelfde probleem, zowel met DHCP in- als uitgeschakeld.

Het wil nog weleens helpen om op m'n telefoon of laptop een aantal keer te switchen tussen de 2.4Ghz en 5Ghz verbinding, dan krijgt het apparaat opeens een IP toegewezen vanuit mijn router, maar als de verbinding even verbroken is komt hetzelfde probleem weer terug.

Het modem staat direct op de de wandcontactdoos aangesloten met de splitter i.v.m. de Mediabox XL.

Heeft iemand enig idee of ervaring hiermee?

Bij voorbaat dank,

Thomas
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Heb je De Mediabox XL. ook in je netwerk opgenomen?

https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580

Bekijk in context

5 Reacties 5
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Merkwaardig. Als het modem echt in bridge is, is er geen sprake meer van een DHCP server op je modem. Als dat wel zo is, en de LAN poorten allemaal blijven werken is het modem niet gebridged.

De “howto router achter modem” adviseert een dubbel NAT constructie. Daar ben ik persoonlijk niet zo’n voorstander van, maar dit zou ook geen dubbele DHCP moeten opleveren. Hoe heb je de apparaten eigenlijk aangesloten?
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Heb je De Mediabox XL. ook in je netwerk opgenomen?

https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580
Thomas641991
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
efok wrote:
Hoe heb je de apparaten eigenlijk aangesloten?


De router zit aangesloten op LAN-poort 1 van het modem, alle andere apparaten zitten op de LAN-poorten van de router, of dat de overige LAN-poorten niet meer werken heb ik niet getest, zal ik zo dadelijk nog wel even doen.

Steefb wrote:
Heb je De Mediabox XL. ook in je netwerk opgenomen?

https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580


Niet bekabeld, wel via WiFi, al is dat eigenlijk overbodig, dus zal dat voor de zekerheid ook elimineren.
Thomas641991
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Steefb wrote:
Heb je De Mediabox XL. ook in je netwerk opgenomen?

https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580


Mijn dank is groot, het verwijderen van de Mediabox XL heeft het opgelost!
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Lekker bezig hoor, Steefb!

Welkom op de Community, Thomas641991. Top dat je openingspost zo uitgebreid hebt geschreven, dat maakt het meedenken altijd makkelijker. Fijn dat het is opgelost nu en mooi dat je het ook hier laat weten. Fijn weekend!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic