1
Vraag
2
Reacties
bartselisa

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Modem als ethernet backhaul

Hoi,

 

Op dit moment heb ik het witte Ziggo Modem en de Deco M4R mesh via ziggo vergregen.

Mijn Deco staat in access point mode omdat ik een aparte DHCP server gebruik die mijn netwerk regelt.

Nu wil ik mijn systeem zo aansluiten als het 3e plaatje in dit artikel.

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/98898

Maar als ik dit probeer met de geintegreede switch van het modem wordt of internet onstabiel, of hij schakelt toch terug naar wifi backhaul.

wanneer ik de configuratie zo maak als het eerste plaatje(Daily chain) werkt alles bijna goed. Het enige probleem is dat de snelheid dan 100Mbit is ipv 300, wat op zich ook vreemd is.

 

Nu vroeg ik mij af is het ziggo modem uberhaupt geschikt als Ethernet backhaul, of moet ik toch een extra switch/router plaatsen om dit voor elkaar te krijgen?

 

Alvast beddankt.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 10093Posts
  • 497Oplossingen
  • 5596Likes
Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4256Posts
  • 346Oplossingen
  • 1717Likes

@bartselisa dan regel ik dit voor je. Komt goed! Deze krijg je over enkele dagen in huis. Voor je oude krijg je een retourdoos.

Bewaar je het verzendbewijs zorgvuldig? Dan ben je altijd safe. En wil je ons aub laten weten of je verbetering ervaart met de nieuwe opstelling? 

Dankje!

Bekijk in context

21 Reacties 21
Pasi

Level 18
  • 10093Posts
  • 497Oplossingen
  • 5596Likes
bartselisa
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dank,
ik zie het commentaar over het arris modem, en laat ik deze nu net hebben.

bartselisa
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb nog wel 1 vervolgvraag,
Is er bekend of en zo ja wanneer dat er een fix komt voor de arris modems?

Pasi

Level 18
  • 10093Posts
  • 497Oplossingen
  • 5596Likes

@bartselisa  schreef:

Dank,
ik zie het commentaar over het arris modem, en laat ik deze nu net hebben.


 U zou Ziggo wel voor een Compal ConnectBox kunnen vragen. M.b.t. dit probleem worden ze vaak zonder 'navraag' omgewisseld.

Vermeldt dit dan even in dit draadje. Zet dan wel uw postcode en huisnummer in uw Ziggo profiel. Als een Ziggo mod dan in dit draadje langs komt, dan kan hij/zij daarmee uw gegevens bekijken.

Pasi

Level 18
  • 10093Posts
  • 497Oplossingen
  • 5596Likes

@bartselisa  schreef:

Ik heb nog wel 1 vervolgvraag,
Is er bekend of en zo ja wanneer dat er een fix komt voor de arris modems?


Helaas, ondanks dat dit ook in het voordeel van Ziggo zou kunnen zijn, geeft Ziggo geen enkele informatie hierover.

De enige manier dat 'we' er achter komen, dat de Arris een update heeft gehad ( die dit probleem verhelpt ), is als een Ziggo klant hier meldt dat e.e.a. bij hem/haar dan wel werkt.

bartselisa
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

U zou Ziggo wel voor een Compal ConnectBox kunnen vragen. M.b.t. dit probleem worden ze vaak zonder 'navraag' omgewisseld.


Vermeldt dit dan even in dit draadje. Zet dan wel uw postcode en huisnummer in uw Ziggo profiel. Als een Ziggo mod dan in dit draadje langs komt, dan kan hij/zij daarmee uw gegevens bekijken.


Ik zou het wel heel erg waarderen als het mogelijk is om deze box om te wisselen zodat ik mijn Ethernet Backhaul in kan richten zoals ik het graag zou willen.
Hopenlijk kijkt er een Ziggo mod mee met dit draadje.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4256Posts
  • 346Oplossingen
  • 1717Likes

@bartselisa ik snap je punt, zo is het soms toch wat puzzelen. Sorry voor het gedoe. Ik ben eens gaan zoeken en vond nog een handige tip, wellicht wil je dat nog eens proberen:

- koppel je eerste booster bekabeld (UTP) aan je modem
- als daar verbinding is, koppel dan je eventuele tweede of derde wifibooster, maar dan draadloos.

Hoe gaat het dan? Wil je dat laten weten aub? 

bartselisa
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hoi @Jacob 

 

De configuratie zoals je hierboven beschreven hebt had ik in mijn vorige woning. Daar werkte dit perfect en ik had er ook nooit problemen mee.

In mijn huidige woning zit er te veel isolatie (ik denk ook vloerverwarming) in het plafond waardoor de draadloze verbinding niet stabiel blijft. Deze wordt dan of heel traag en valt soms weg.

Vandaar dat een bekabelde oplossing wil gebruiken om dit probleem te voorkomen.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4256Posts
  • 346Oplossingen
  • 1717Likes

@bartselisa duidelijk, dankje voor de toelichting. Dan is een ander modem inderdaad een idee. Vind je dit goed? Dan regel ik dat per ommegaande.

bartselisa
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

best @Jacob 
daar zou ik heel blij mee zijn.
bedankt voor je hulp.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4256Posts
  • 346Oplossingen
  • 1717Likes

@bartselisa dan regel ik dit voor je. Komt goed! Deze krijg je over enkele dagen in huis. Voor je oude krijg je een retourdoos.

Bewaar je het verzendbewijs zorgvuldig? Dan ben je altijd safe. En wil je ons aub laten weten of je verbetering ervaart met de nieuwe opstelling? 

Dankje!

bartselisa
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Zojuist heb ik een nieuw modem ontvangen,
deze
https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/ubee-ubc1318zg
zonder wifi, wat natuurlijk geen probleem is omdat ik immers gebruik maak van de accesspoints.

Deze doet precies wat hij moet doen.
de main deco en 1 van de satelites heb ik beide bedraad aangesloten op het modem en dit werkt foutloos.
ik heb nu een 303Mbit verbinding op boven,(ik heb een 300Mbit abo), waar ik eerst nauwelijks bereik had.

De 2e satelite zal ik spoedig aanlsuiten maar de kabel is niet lang genoeg voor waar ik deze uiteindelijk wil plaatsen. Deze moet ik even opnieuw trekken.

 

Dank voor jullie hulp. Ik ben er helemaal blij mee.

 

 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4256Posts
  • 346Oplossingen
  • 1717Likes

@bartselisa dat horen we graag. Geweldig. Fijn dat het zo werkt. 

En yes, gezien je verhaal over de wifi in huis leek een non-wifi modem zeker het proberen waard. Geniet ervan! 

BazzieB

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Jacob @Pasi 

Hoi Jacob en Pasi,

 

Ik heb alle topics rondom TP Link doorgenomen, maar kom er toch niet helemaal uit.

Om forumvervuiling tegen te gaan reageer ik in dit bestaande topic aangezien dit ook over Ethernet Backhaul gaat. Als ik beter een nieuw topic kan openen verneem ik dat graag.

 

Mijn situatie:

Binnenkomst internet --> Modem Ziggo (Compal in Routermodus) --> Bedraad naar XE75 Hoofddeco (in AP modus)

De XE75 Deco's op de 1e en 2e verdieping maken nu verbinding met de hoofddeco via WIFI (dedicated 6 GHz backhaul).

 

De verbinding beneden is perfect (600 mbit).

De verbinding op de 1e en 2e verdieping is echter vele malen minder.

Oplossing --> Ethernet backhaul.

 

De XE75 Deco op de 1e verdieping is nu dus ook aangesloten op LAN poort 3 van het modem (middels een nieuw getrokken cat 6 kabel).

De XE75 Deco op de 2e verdieping is nu ook aangesloten op LAN poort 4 van het modem (middels een oudere cat 5 kabel).

 

Dit zou zo moeten werken als ik de diverse topics lees, maar probleem is dat de deco's op de 1e en 2e verdieping niet overschakelen naar ethernet backhaul.

 

Waar kan dit aan liggen?

 

Het Ziggo modem staat in Router modus

Het TP Link systeem staat in AP modus.

Volgens mij heb ik een Ziggo modem dat dit zou moeten ondersteunen (Compal).

De firmware van het TP Link systeem is geupdated.

Ik kan nergens instellingen vinden die ik zou kunnen veranderen.

Het is GEEN optie op de deco's op de 1e en 2e verdieping bekabeld aan te sluiten op de hoofddeco (wat nodig zou zijn als het Ziggo modem in bridge zou staan en TP Link in Netwerkmodus gaat).

 

Ik ben door mijn ideeën heen. Hoop dat jij/Ziggo een oplossing hebt.

 

Groeten, Bas

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31661Posts
  • 2225Oplossingen
  • 15889Likes

@BazzieB Het zou moeten werken met de opstelling + configuratie die je beschrijft. Zie je de link/activiteit-LED oplichten op de poorten waarop je Deco's 2 + 3 aangesloten hebt?

BazzieB

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebe 

Hoi, 

Dank voor de reactie.

Nee, die knipperen niet.

Poort 3 knippert heel af en toe, maar echt in een beduidend lagere frequentie dan poort 1 (aansluiting hoofddeco) en poort 2 (aansluiten omvormer zonnepanelen). Deze knipperen continu.

Poort 4 knippert in zijn geheel niet. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31661Posts
  • 2225Oplossingen
  • 15889Likes

Bij Deco 1 is er dus i.i.g. een link vanaf het modem, in theorie zou deze Deco dus via ethernet online moeten komen. Bij Deco 2 is er vermoedelijk een contactprobleem met de kabel. Ik zou een PC achtereenvolgens op beide kabels aansluiten waarop nu de Deco's aangesloten zijn en controleren of de link in orde is (tenminste 100 Mbps, idealiter 1 Gbps) en internettoegang mogelijk is. Voor een betrouwbare link op 1 Gbps zou de Cat 5-kabel door Cat 5e of hoger vervangen moeten worden.

Pasi

Level 18
  • 10093Posts
  • 497Oplossingen
  • 5596Likes

@BazzieB:

Met het bedraad aansluiten is er toch veel veranderd aan de Deco setup/layout. En aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een volledige reset van de Deco's is snel gedaan en is de setup volledig up-to-date.

- Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.

- Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.

Installeer de Deco's als volgt :
- Zet wifi op de Ziggo Modem/Router uit.
- Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan.

- Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.

- Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu het nieuwe Deco netwerk in AccessPoint mode.

- Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan, wacht op de blauwe knipper led en voeg dan het station vanaf de master toe tot het Deco netwerk.

- Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

- Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.


Had u de Leidraad voor TP-Link DECO al gelezen?

BazzieB

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebe @Pasi 

Dank allebei.

 

N.a.v. het bericht van Tobias heb ik een laptop met poort uit het stof gehaald en aangesloten op de kabel die in poort 3 van het modem ging. Hier gebeurde niets.

Vervolgens de laptop rechtstreeks aangesloten op het modem, maar dan met een andere kabel. Toen gingen de lampjes op het modem inderdaad knipperen.

Probleem is dus de kabel. Of beter beide kabels...

 

Omdat beide kabels het niet deden dacht ik dat het probleem in het modem zat, maar dit bleek dus niet het geval.

 

Inmiddels een nieuwe cat 7 kabel getrokken naar de Deco op de 1e verdieping en dat werkt inmiddels.

 

Nu nog even bekijken hoe ik een nieuwe kabel naar de 2e verdieping krijg, maar dat zal vast goedkomen en dan is dat ook opgelost.

 

Bedankt!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic